Hur stor är en grotta?

Tjao!
Jag var ute och gick med hunden härom dan och hittade då en grotta eller ialla fall vad jag kallar en grotta. Den finns i Sveg och jag har inte kunnat hitta nån info om den. Den var ca. fyra meter djup, 2,5 m hög och 1,5 meter bred. Så nu undrar jag kan man kalla detta en grotta?
 
Rymma en människa

Kan man krypa in i den så brukar det räknas som grotta, så din grotta lär kvala in med god marginal.

Rapportera gärna in den till Speleologförbundet http://www.speleo.se - de samlar på alla grottor, även mindre än denna. Är den okänd blir de säkert glada.
 
Grotta

Handlar det inte om hur den bildats också (skall ha bildats naturligt)? Är gruvschakt också grottor?
 
Om jag minns rätt...

...så lyder definitionen på en grotta:

"Naturlig hålighet med golv, väggar och tak med möjlighet för en människa att intränga."

Peter
 
...men den definitionen är väl lite för luddig? Hur skulle t ex utrymmet under en rotvälta räknas? Björnide?
Finns det något kriterium att väggar & dylikt ska vara av sten?
 
IslandTraveller (Johan Mattila) skrev:
Finns det något kriterium att väggar & dylikt ska vara av sten?


Nej, jag tror inte det. Det finns isgrottor, och jag tror även det finns jordgrottor.

/PB
 
Frågan är väl hur stor öppningen får vara i förhållande till grottans storlek? Annars kan ju en utskjutande klippa kallas för grotta (fast den har ju då bara en vägg förstås..... men tak och golv har den ju).
 
Luddigt

IslandTraveller; sa:
...men den definitionen är väl lite för luddig? Hur skulle t ex utrymmet under en rotvälta räknas? Björnide?
Finns det något kriterium att väggar & dylikt ska vara av sten?

Ja det låter luddigt, ett björnide är ju knappast mer naturligt än en hålighet grävd med en grävmaskin.
 
ssundin; sa:
Den var ca. fyra meter djup, 2,5 m hög och 1,5 meter bred. Så nu undrar jag kan man kalla detta en grotta?

Tycker spontant att det du hittat definitivt låter som en grotta. Kontakta gärna någon i Jämtlands Grottförening (http://www2.utsidan.se/grottor/foreningen.asp). Känner inte de till den så är det troligen en ny grotta du hittat. Isåfall får du namnge den!

Man brukar också kräva av en grotta att den även ska ha en "mörkerzon" (som förstås också är ett luddigt begrepp), så en utskjutande klippa skulle i det avseendet kunna vara en grotta eller en ickegrotta beroende på höjd över marken. Men det faller nog ändå på kravet på "hålighet". Å andra sidan, kraven för att kalla något för grotta är lite beroende av tillgången på grottor också;)

:) Kalle G
 
Definition av begreppet grotta

Det stämmer väl att den vedertagna definitionen på grotta är: "Naturlig hålighet med golv, väggar och tak med möjlighet för en människa att intränga.". Den är avsiktligt luddig för att rymma just björnidén e.dyl. Visst finns det grottor i lösmaterial! Lars-Erik Åström, en klok man och ordförande i Speleologförbundet under många, många år formulerade på skämtsamt allvar definitionen. "En grotta är vad någon kallar en grotta". Detta är en definition som stämmer väl vad det gäller grottsägner m.m. Känner du intuitivt att du är inne i en grotta så är det en grotta. Den som vill lära sig mera om detta och mycket annat i grottväg rekommenderas gå in på sitt bibliotek och låna Lars-Erik Åströms bok Grottor i Sverige som utkom på STF:s förlag 1986. Boken är slutsålld och går således ej längre att köpa annat än eventuellt från något antikvariat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hrafnahnef Hur vet man om speleologerna känner till en grotta? Speleologi 7
Ny grotta i Botkyrka kommun upptäckt Speleologi 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...