Modifiering av kajaken.

Är ganska ny på det här med paddlande men efter några turer med nya kajaken fick jag nog av "benstöden" som sticker ut från sittbrunnens kant. Är ganska storvuxen och lång så med dessa benstöd blev det lite besvärligt att ta sig i och ut kajaken.
De bidrog även till att jag fick väldigt svårt att röra på benen under turen. Andra som upplevt samma problem?
Efter ca 1-2 timmars paddling känns det bra att kunna pausa lite och röra runt på benen och baken för att få igång dem igen då de annars börjar smärta och nästan kännas krampliknande.
Så nu är "Benstöden" bortkapade enligt bild.

En annan modifiering som kanske skulle vara skönt är ett ryggstöd som går något över kanten på sittbrunnen och på så sätt ger bättre stöd. Testade flertalet kajaker innan jag köpte denna och tror inte det är modellen av kajak det beror på. Det är en Aquilo Extreme som är väl tilltagen i samtliga mått.

Några tips och idéer på hur sitt/ryggkomfort kan erhållas om föredrar bästa komfort före närhet och kontakt med kajaken. En jättetjock sittdyna kanske tex kanske vara skön men inte det bästa för känsla av närhet med kajaken.

Kollat runt diverse trådar och fått en del idéer men tänkte en ny tråd var en bra idé.
 

Bilagor

  • 2013-02-27_17.51.21.jpg
    2013-02-27_17.51.21.jpg
    169.3 KB · Visningar: 1,541
Hej,


knästöden är där för att ge paddlaren kontakt med kajaken och kunna kontrollera den när man kantar, parerar vågor, rollar mm. När du inte längre "är ny" på det här med paddling kan du komma att sakna dem, kanske snarare än så. Att ha ett stöd för ryggen kan vara bra, men vid aktiv paddling så används inte något ryggstöd alls egentligen eftersom det hämmar rörelsen med överkroppen, bålrotationen. Men vid slöpaddling eller vila är det ju bra med ett skönt stöd.

/Måns
 
Hej,

Välj det som känns bekvämast för dig själv. Att man inte har ben-/kroppsstöd med kajaken betyder inte att man gör fel, inte heller att man vill ha lite stöd bakom ryggen/ländryggen. Många av de främsta paddlarna i världen kajkar/kajkade runt i kajaker utan att ha det minsta kroppstöd.

Nej, min teori är att svensk kajakpaddling är en unik domän i så måtto att de brittiska influenserna med Derek Hutchinson i spetsen, devota svenska importörer i början av 80-talet, den svenska trendängsligheten - och räddhågsenheten att försvara en fantastisk inhemsk kajaktradition (från Thorells "Åland" och fram till Vituddens fina kajaker, d.v.s. kajaker med stor sittbrunn och föga eller inget ben-/kroppsstöd) - och s.k. "kajakinstruktörer" har ingjutit en osäkerhet i två generationer paddlingsnyfikna svenskar som gör att inte en enda stackars nybörjare vågar sätta sig i en kajak och paddla iväg utan att först ha gått massor av "paddle clinics". Där får man veta att man i grunden paddlar fel och lär sig ett batteri av olika stöttningar och benstöd och allt annat som behövs för att hantera en övermåttan rank farkost som i själva verket är felkonstruerad och därmed varken har någon bra intial eller sekundär stabilitet. Indoktrineringen pågår fortfarande, inte minst från Friluftsfrämjandets sida, där man kravställer deltagande kajaker på ett sätt som förfördelar den inhemska kajaktraditionen. T.ex. är inga av Vituddens äldre kajaker eller några andra som packas via sittbrunnen (t.ex. Max Anderssons fina Arkö) välkomna.

Lita på din egen kropp, den brukar säga till när något känns fel.

/Mats
 
Senast ändrad:
Hej,


knästöden är där för att ge paddlaren kontakt med kajaken och kunna kontrollera den när man kantar, parerar vågor, rollar mm. När du inte längre "är ny" på det här med paddling kan du komma att sakna dem, kanske snarare än så. Att ha ett stöd för ryggen kan vara bra, men vid aktiv paddling så används inte något ryggstöd alls egentligen eftersom det hämmar rörelsen med överkroppen, bålrotationen. Men vid slöpaddling eller vila är det ju bra med ett skönt stöd.

/Måns

Jo jag har fått höra detta ett flertal gånger. I värsta fall får jag plasta dit stöden igen, men är mer mån om att förlänga tiden jag klarar av att sitta i kajaken utan att få ont i kroppen. Är lång och ganska stor så har gott om kontakt med kajaken även utan knäskydd:)
Skall träna lite mer på det där med båtrotation och rätt teknik när värmen kommer tillbaka. Nu under vintern får jag klara mig ändå.
 
Glömde ju tipset i stridens hetta! :)

Vitudden har en fin, uppblåsbar liten ryggkudde som kan rekommenderas.

http://vitudden.com/seats_3_se.php

/Mats

Ser trevlig ut, och bra att den tar minimal plats om man vill packa undan den. Skall även kolla mer på* sittdynorna i skumplast de hade nu har kajaken en formad glasfibersits så något mjukt kan vara bra men uppblåsbart blir nog helt fel att sitta och gunga runt på. Kanske vanligt liggunderlag räcker . Tackar för tipsen.
Ditt första inlägg skall jag läsa igenom ett par gånger till, blev lite mycket på än gång :)
 
Det går alltid att sätta dit knästöd. Antingen fäster du de gamla med epoxi och glasfiberväv eller bygger nya. Det finns nog fina knästöd som används i forskajaker att köpa.

Sitsen kan du ev byta ut. Du ser ut att vara en händig person så köp en bit cellplast och bygg dig en sits. Finns rätt mycket info om det på nätet. Två bra sidor:
www.thomassondesign.com
http://gnarlydognews.blogspot.se/2012/03/outfitting-sea-kayak.html

Angående ryggstöd så kolla på Maelströms ryggstöd. Enkelt minimalistiskt och troligen effektivt.

Ang att dina ben somnar så har jag haft samma problem i grönlandskajaker(låg, tajt med raka ben) efter ett par timmar om jag inte suttit en sådan kajak på länge. Beror på hamstringmusklerna, dvs baksida lår behöver stretchas. Det gör jag i kajaken och det hjälper. Överlag kan rörlighetsträning på de musklerna hjälpa. Är man rörlig klarar man att sitta med svank i ryggen även om benen är rakt fram. Sitsen kan kanske ge dåligt stöd så ett byte kan också hjälpa.

VKV:s dyna bör ju funka som kudde också? Dubbla användningsområden är fint!
 
Gör som du vill!

Jag har paddlat kajaker med liten sittbrunn utan stöd och med liten sittbrunn med stöd och VKV utmärkta sittbrunnar, jag har trivts i alla, så om du inte vill ha stöd och det känns bra har du såklart gjort rätt. Vad gäller ryggstöd gäller samma sak, dock fundera på följande: väldigt många kajaker har sitsar som ger en på tok för bakåtlutad ställning som har två effekter 1) man bli trött av att sitta så och 2) man får en väldigt jobbig och ineffektiv paddelställning. Jag har på flera kajaker modifierat sitsen så bakkanten kommer upp och framkanten ner. Du verkar ju händig med arbete i plast så det fixar du nog. I flera fall, bla Tahe och Northshore har det varit skillnaden mellan att jag hatat kajaken till att älska den. Nu är kajakvärlden, som du kanske upptäckt, full att förståsigpåare som "vet" vad som är "rätt" och framför allt "vet" att alla andra har "totalfel" så jag säger inte att du skall göra som jag, men jag berättar vad som passat mig. Lycka till och njut av paddling på ditt sätt i den kajak du gillar!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...