kebnekaise tid?

Tänkte åka dit nästa vecka men prognoserna visar ju olika hela tiden,ena veckan 100% regn hela nästa vecka,,sen regn bara 2 dar och fullt molnigt,ska man åk 280 mil ändå elr vänta? vill ju ha sol åtminstone några dar,inte ligga o frysa i ett tält:(
 
Kan du inte leva med att det går åt skogen vädermässigt och det eventuellt kommer vara kyligt och regna hela tiden...

åk inte!


Det gäller all fjällvandring i sverige. Och lita inte på prognoser, vädret slår om fort.

Vill du ha stabilt väder föreslår jag bergen på Sinaihalvön.
 
Lite dryg kommentar av tobiasdr, men det stämmer. Det finns finare sätt att säga samma sak på. Typ: gör tvärtom i ställe; förbered dig på uselt väder så kan du bara få bra upplevelser om det skulle bli bättre än sämst.
Ska till Kebne om 10 dar, men vi har avvarat nästan 3 veckor för att kunna invänta bra väder för en toppbestigning.
Skål.
 
Invänta bra väder på plats!

Jag tycker du ska åka upp till Kebnekaiseområdet. Beräkna några dagars extravistelse för att på plats kunna invänta bra väder för en toppbestigning.
När vädret är lite sämre kan man med fördel göra olika dagsturer till tex. Tarfala eller Singi alternativt utforska närområdet.
Angående att frysa. En fullgod utrustning krävs om man ska tälta och kunna njuta av vistelsen på fjället.

God tur!
Lars Östlin
 
Jo, föredrar det gör vi nog alla, men det ligger nog i fjällvädrets natur att man får vara lov att vara beredd på att köpa det väder man får.
 
det är bara att åka

Rent generellt så kan vädret växla mellan +25 till starx under 0 beroende på vind och temperatur. Prognoserna ska du absolut inte lita på för det förändras så snabbt och är så lokalt. Det kan t.ex. vara stor skillnad mellan olika dalar.

Jag har varit mrf om att det utlovades sol och glada dagar så har man istället hamnat i en snöstorm.

Lycka till!
 
tack för svaren,grejen me resan är ju självklart bestigningen oxå,men jag ser ju hellre fram emot lite sol på själva vandringen än regn:) får se hur de blir:)
 
Fick uthärda 14 dagars konstant regnande förra året under min första solovandring. Även om de synliga upplevelserna inte var enorma fick man öva sitt mentala med att dels på egen hand hålla vettet uppe samt att inse att jag behövde avbryta den tänkta färdvägen (Trepassleden i mitt fall) pga dåliga väderförhållanden. I vandrandets stund inte så himla roligt men tänker att det stärker en inför kommande vandringar och äventyr.
 
Ja fjällen är oberäkneliga, har själv varit på toppen en dag som började och slutade med regn, men som var strålande sol väl uppe.
häromåret i Sarek hade de 2 dm snö bara dagarna före mig, men sen hade vi konstant solk i en vecka, och varmt, i september.

så regn mm får man räkna med, prognoserna är inte så tillförlitliga i vanliga fall, och i fjällen är de värre.
 
Nu är berget bestiget:) väldigt tuff vandring,om man kan kalla det så när man går på alla fyra, inte så enkelt som många beskriver,men jag är ju jättejättehöjdrädd oxå då:-( väldigt dåligt märkt med röda stenar dom snackar om! ! såklart hade vi dimma när vi kom upp,såg absolut ingenting från toppen:-( kanske var tur för mej:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.