155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel

Eftersom cykling är något jag alltid tyckt om och då jag nu köpt ett begagnde cyklar utan tanke på ramhöjer och annat. så skulle jag vilja ha lite rådgivning om lämplig cykel.

väger 155 och mittmål är att halvera den vikten. Vet ni av en begagnad som är redo för biffen sä välkomnar jag det med.
 
Hej.

Föreslår en 26-tums cykel med stel framgaffel och 7 8 eller 11-växlat baknav. T ex DBS och Crescent har haft såna cyklar. De håller för dig utan att du behöver byta hjul.

Thure
 
Cykelsidor brukar säga att sitthöjden skall vara 102% av grenhöjden. Styret skall vara mitten på första fingerleden när underarmen sitter mot sadelspetsen.

Mitt råd är gå till en riktig cykel raceraffär och be dem ta dina mått, skriv upp dem själv och därefter kontaktar du en landsvägscykelklubb det brukar alltid
finna flera begagnade hojar till salu.

go tur
 
Väger du 155 kg, är det nog lämpligt med DH-hjul eller tandemhjul på cykeln. Dessa hjul får du nog räkna med att införskaffa separat, oavsett vilken cykel du införskaffar.
/Niklas
 
Väger du 155 kg, är det nog lämpligt med DH-hjul eller tandemhjul på cykeln. Dessa hjul får du nog räkna med att införskaffa separat, oavsett vilken cykel du införskaffar.
/Niklas
En MTB är ju gjord för att en normalviktig person (~<100kg) skall kunna köra hårt i skog och då är ju 155 kg vägcykling ingenting kraftmässigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Varför i hela friden skulle det vara "bäst" att bygga hjulen själv? Artikeln du länkar till säger ju själv att:
The wide availability of inexpensive, well-built replacement wheels has reduced the need for wheelbuilding in retail bike shops. Nevertheless, there are still times when custom-built (or rebuilt) wheels are needed, especially in the case of higher-end bikes that have expensive hubs that are too good to throw away.

Also, the combination of hub and rim that you want may not be available off the shelf: commonly, for example, if you would like to use an internal-gear hub.

Learning to build wheels is an important milestone in the education of an apprentice mechanic. A "mechanic" who has not mastered this basic skill cannot be considered to be a fully-qualified, professional, and will always feel inferior to those who can list wheelbuilding among their skills."

Kort sagt, det är bra för mekanikers självkänsla, det är nice att inte behöva kasta ett bra nav bara för att fälgen är trashad och det är bra om man vill ha nåt speciellt, men vad tusan har det för bäring i den aktuella situationen?

Att en MTB klarar en sådan vikt låter rimligt, en ~100 kg "normal" skogscyklist som hoppar och har sig är ju lätt en större belastning än en 155 kg vägcyklist.
 
Tandemhjul byggda på 22 mm fälgar med 40 eller 48 ekrar blir givetvis starkare.
Bredare däck som 34/36 ger större luftkammare.
Men välbyggda 36 ekrade landsvägsfälgar är mycket starka rätt spännda.

go tur
 
Cykelhjul är rätt mycket vetenskap. Lägger man tid på att bygga hjulen själv och på att "massera" dem blir de starkare än om de byggs i maskin.

Så lite magi är det.

Behovet av att bygga hjul själv är större med fälgbromsar. Mycket riktigt är det inte nån större ekonomi i det för en privatperson. Att bygga hjul för hand som cykelreparatör blir väl dyrt för kunden i varje fall med svenska löner.

Däremot bättre för miljön än slit och släng.

Thure
 
Varför i hela friden skulle det vara "bäst" att bygga hjulen själv? Artikeln du länkar till säger ju själv att:


Kort sagt, det är bra för mekanikers självkänsla, det är nice att inte behöva kasta ett bra nav bara för att fälgen är trashad och det är bra om man vill ha nåt speciellt, men vad tusan har det för bäring i den aktuella situationen?

Att en MTB klarar en sådan vikt låter rimligt, en ~100 kg "normal" skogscyklist som hoppar och har sig är ju lätt en större belastning än en 155 kg vägcyklist.

Många lätta mtb-fälgar avråds att användas för stadscykling av någon anledning. Förmodligen för att man då sitter på cykeln, istället för att som i skogen använda ben och armar som extra fjädring.

Sedan lämnar tyvärr många cykelreparatörers hjulkunskaper mycket övrigt att önska. Väldigt få använder ju ens en ekertensiometer, vilket är ett väldigt användbart verktyg för att bedöma ekerspänningen. Resultaten blir då oftast onödigt svaga hjul.

Jag har själv varit med om några "DH-hjul" som fått lämnas in till riktning efter varje cykeltur. Det var ingen höjdare vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt! Det var f.ö. därför jag en gång lärde mig att bygga mina egna hjul.
/Niklas
 
Tandemhjul byggda på 22 mm fälgar med 40 eller 48 ekrar blir givetvis starkare.
Bredare däck som 34/36 ger större luftkammare.
Men välbyggda 36 ekrade landsvägsfälgar är mycket starka rätt spännda.

go tur

Värt att komma ihåg är att bakhjulet ofta är klart svagare än framhjulet, vilket är paradoxsalt då bakhjulet tar upp ungefär den dubbla kraften jämfört med framhjulet.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattugglan01 Söker navväxlad UTAN fotbroms!! Landsvägscykling 11
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...