Packväskor för vanlig tantcykel

Vilka krav ska man ställa på packväskor till en vanlig tantcykel och tips på modell?
Användningen är till och från jobb, handla mat, dagsutflykter.
-Vattentäta
-Få ned dator
-Axelrem eller ska man titta på ryggsäcksmodeller
-Lätta ta loss
 
Skall du cykla vintertid vid låga temperaturer så måste hållarna vara av metall, plast (som annars kan fungera mycket bra) blir skört vid låga temperaturer.
 
Jag har kört med dessa från ortlieb i runt 10 år. De har fungerat bra året runt trots att det är plastfästen.

Kanske lite dyra i inköp men om man räknar med livslängd så gör ortlieb billiga produkter.
 
Jag har kört med dessa från ortlieb i runt 10 år. De har fungerat bra året runt trots att det är plastfästen.

Kanske lite dyra i inköp men om man räknar med livslängd så gör ortlieb billiga produkter.

Har liknande från ortlieb (äldre och röd-svarta) och de har också klarar flera år av kyla, värme och några rejäla vurpor och det enda jag fått byta är ett hanknäppe men det skickade generalagenten utan kostnad med posten. Plasten har inte antytt svaghet i kyla (30 minuter enkel väg till jobbet) men jag har inte medvetet provocerat plasten i kyla heller. Lätta att haka fast och ta loss också.

Dock inte ryggremmar - bara en myckel smal enkel axelrem - inget man går långsträcka med på axeln.

Biltema har billigare som liknar dessa men kan inte uttala mej om kvaliteten på dessa. Antar att knäppen och andra rörliga delar är det som ger sig först. Galonväven är svårare att ha sönder om man inte har vassa saker i lasten.

/Patrik, med gubb-pendlarcykel.
 
Vilka krav ska man ställa på packväskor till en vanlig tantcykel och tips på modell?
Användningen är till och från jobb, handla mat, dagsutflykter.
-Vattentäta
-Få ned dator
-Axelrem eller ska man titta på ryggsäcksmodeller
-Lätta ta loss

Tänk på att det i (helt) vattentäta väskor väldigt lätt bildas kondens. Jag hade inte velat ha min dator en längre tid i sådan väska.
 
Tack

Tänk på att det i (helt) vattentäta väskor väldigt lätt bildas kondens. Jag hade inte velat ha min dator en längre tid i sådan väska.

Tack för tips. Det kom fram några saker jag inte tänkt på.
Någon gång har jag provat en modell där hälen slog i väskan när man trampade.

ortlieb låter för mig som kvalite och av de saker jag tidigare testat så där ska jag titta vidare.
 
Tack för tips. Det kom fram några saker jag inte tänkt på.
Någon gång har jag provat en modell där hälen slog i väskan när man trampade.

ortlieb låter för mig som kvalite och av de saker jag tidigare testat så där ska jag titta vidare.

Ortliebs packväskor är justerbara i längsled så att slå i hälarna är nog inget problem. Kondens har jag aldrig drabbats av i dessa väskor. I och för sig kör jag sällan ute i minusgrader längre än 30 minuter.

Den enda nackdel jag ser är att de är inte så roliga att bära i axelremmen under längre tid. Det är i första hand en cykelväska. Men man kan även bära den under kortare perioder. Av och påtagning på cykeln går på 2 sekunder.
 
Jag kör med vattentät väska (ryggsäck) i cykelkorgen på min tantcykel! Mycket nöjd med lösningen. Har 45min enkel väg till stan/jobb så jag hinner bli rejält blöt om det regnar. Dator/platta har jag i fodral innan jag lägger ner den i ryggsäcken, för att minska påverkan av dunsar och stötar.
 
Hoppsan!

plast (som annars kan fungera mycket bra) blir skört vid låga temperaturer.
Det är tur att ingen har berättat det för mina
-(Plast-)skidor
-(Plast-)skidskor
-(Plast-)bindningar
-(Plast-)stavar
Eftersom ingen har berättat detta för dem tidigare har de fungerat felfritt i många år!
 
Det är tur att ingen har berättat det för mina
-(Plast-)skidor
-(Plast-)skidskor
-(Plast-)bindningar
-(Plast-)stavar
Eftersom ingen har berättat detta för dem tidigare har de fungerat felfritt i många år!

Jag har vid olika tillfällen kört sönder två par cykelväskor med plastkrokar som annars fungerar mycket bra. Men vid -15 grader och 10 kg last, så gick de av i ett gupp.
 
Jag har vid olika tillfällen kört sönder två par cykelväskor med plastkrokar som annars fungerar mycket bra. Men vid -15 grader och 10 kg last, så gick de av i ett gupp.

Mycket är väl en dimensioneringsfråga och att dessutom generalisera plast är si eller så - det finns hyfsat många olika sorters plast med ganska många OLIKA köldegenskaper. Vintersportutrustning i plast borde vara av käldtålig plast men det är inte lika självklart för cykelväskor.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...