Förbränning

Jag har lite dålig koll på ämnet. Men en fyra timmars cykeltur i ca 20km/h snitt, inga tyngre uppförsbackar, 80 kilos cyklist borde ge hyfsad förbränning. Någon som på ett ungefär kan ange hur många kcal som förbränns?
 
Därför att de flesta vardagscyklister ligger på 15-30, 90 kommer inte av sig självt. Man måste lära sig lättare växlar och högre kadens. IMHO
 
Tjaa, nu är jag alltid ute för att förbränna så lite som möjligt när jag kör, men genom att ge kroppen en riktigt hård genomkörare så jobbar kroppen på efteråt några dagar. Om det är kuperat (flera stigningar 8-12 %) 4x20 km är det ganska ordentligt. Jag har några ggr tagit ut mig lite för hårt 140-160 km i berg och det finns en gräns där detta blir farligt eftersom man blir trött och hjärnan inte fungerar 100 % längre och detta i trafik, man är själv kanske också.

Det där med luftmotstånd , nja jag anser i princip att det kan försummas under 25 km/h och det tar i först vid 35 km/h.. är det väldigt kuperat är det mindre relevant. Därimot platt väg, lättrullade däck 20 km/h, gäsp....

Men å andra sidan kan man hålla 25-30 km/h och bara stanner till 3-4 ggr för att läsa karta tex och vipps är man nere på 20 km/h.
 
Jag har lite dålig koll på ämnet. Men en fyra timmars cykeltur i ca 20km/h snitt, inga tyngre uppförsbackar, 80 kilos cyklist borde ge hyfsad förbränning. Någon som på ett ungefär kan ange hur många kcal som förbränns?

Energi motsvarande 2475 kcal omsätts enligt följande beräkning.

80 kg, 182 cm (BMI 24), 35 år, mann.

Estimerat BMR (Basal Metabolic Rate) utifrån ett genomsnitt av resultat från Harris-Benedicts formel, Schofields formel och Mifflin equation = 1800 kcal

24 tim på ett dygn= 1440 min

1,25 kcal/ minut

4 timmar cykelaktivitet med intensitet motsvarande 20 km/h i snitt.
Med metodik utvecklad av Bratteby et al gör jag följande beräkning:
BMR/min: 1,25 kcal
Par värde: 8,25 (Physical activity rate)
Duration: 240 minuter

1,25 x 8,25 x 240 = 2475

Notera att denna energiomsättning endast gäller de fyra timmarna på cykel.
 
Med mitt lägre Parvärde 6

blir det 1,25 x 6 x 240 = 1800

Mellan 1800 och 2475 var din förbrukning under cyklingen.

Hade du gått i 8 h timmar 15 kg packning ökar din kroppsvikt till 95 och exponeringen till 8x60=480
Men raster och matpaus gör att du på 8 h bara går 7 h och din verkliga exponering blir 420.

Du ser hur det kan räknas.

go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.