Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning

Jag börjar mer och mer tro att det är mitt myckna svettande som gör att det händer. Sitter just nu med smygande huvudvärk efter 45 km MTB, riktigt varmt och ca 20 km singletrack för er som vet vad det är (mkt rötter och sten och trixande). Svettades floder. Hade laddat med bra frukost och Vitargo, körde liten kaffepaus och en energigel och lunch direkt vi var klara. Kom just hem och nu är det piller som gäller för att det inte ska bli sämre. Inte så farligt nu men utan Eeze skulle de bli soffan ikväll. Ska ta mig i kragen och kolla upp detta.

Som flera påpekat kan vätskebrist vara orsaken. Du nämnde tidigare att du minskat mer än 1 kg under ett pass. 1 liter på minuskontot är mycket.
En annan orsak kan vara att du går nära maxpuls någon gång under dina tuffare pass. Det är olika mellan individer under vilken typ av aktivitet de når högst puls. Själv når jag högst på cykel och jag kan också känna mig väldigt seg i över ett dygn efter träningen.
Kan vara värt att köra en del med pulsklocka för bättre kontroll av kroppen.
 
Har varit till läkare nu och ska fasta och lämna prover imorgon. Sen diskutera resultat om två veckor. Var en ung läkare och kort om tid så det blev mest inriktat på högt blodtryck men jag har lämnat en lång punklista med egna observationer och ett häfte med 6 mån gamla provtagningar från jobbets hälsoundersökning. Körde ett kort och intensivt MTB-pass på en knapp timme i lördags = ont i skallen och vaknade med ont i knoppen i morse och det sitter fortfarande i 7 timmar senare. Skulle vara skönt om allt kan förklaras med blodtrycket. Han sa att det kan bli tal om blodtryckssänkande medicin. Återkommer.
 
Hoppas läkaren har ett bra svar och en lösning för dig.

Vet inte vad din träning motsvarar men man kan skydda halsen mot vind med till exempel en buff.
Är din huvudvärk utlöst av spänningar i nacken kan det troligtvis lindra.
 
Nu har provsvaren kommit. Ligger på 81 kg/178 cm och alla 22 värden väldigt bra inom referensintervall (alla kolesterol också) men blodtrycket 150/95 = ungefär normalhögt för mig = dåligt. Ska röntga huvudet om någon vecka även om inga stora misstankar finns om det och får prova att äta blodtryckssänkande medicin. Lite surt men man kan visst inte alltid förklara varför man har högt blodtryck. Återstår att se om det gör skillnad vid träning.

Lyckades utlösa en sån huvudvärk igen förra veckan. Satt i hela dagen trots Eeze-piller, toppfrukost på Abisko Turiststation och extra kaffe, socker - you name it. Dock var det noll uppladdning, två glas vatten kl 06:30 och sen 50 minuter uppför Nuolja i Abisko där jag var på kurs. Jag kan få likadant trots toppladdning med mat och vätska.

Tack för alla idéer förresten. Har försökt tänka på det mesta. Kom just på att jag alltid, senast igår, får jäkligt ont i bihålorna vid förkylning. Blir ont i skallen som f*n men på ett helt annat sätt. Ska påpeka det när jag snackar med läkaren efter röntgen.

Hyfsat fin utsikt kl 07:10 :) Var den 24/9-2013.
 

Bilagor

  • nuolja.jpg
    nuolja.jpg
    44.9 KB · Visningar: 630

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...