Definition av vätskedrivande?

Jag vill minnas att nyare forskning tyder på att kaffets urindrivande effekt står i relation till kaffekonsumtionen. Dvs vana kaffedrickare påverkas inte eller väldigt lite medan ovana kaffedrickare tydligt påverkas.

//J

Nja, enligt i princip den enda riktiga studie (en engelsk studie som publicerades i The European Journal of Clinical ca 2009) som som gjorts så har normal konsumsion av kaffe ingen vätskedrivande effekt alls. Det var bara ett antagande om ett linjärt samband som någon hade gjort någon gång, dvs att om höga doser koffein driver väldigt mycket vätska ur kroppen så driver små doser i alla fall lite. Det antagandet visade sig vara helt grundlöst. Om jag minns rätt så fick en person hälla i sig ca tjugo koppar kaffe på raken innan någon vätskedrivande effekt kunde observeras.
 
Nja, enligt i princip den enda riktiga studie (en engelsk studie som publicerades i The European Journal of Clinical ca 2009) som som gjorts så har normal konsumsion av kaffe ingen vätskedrivande effekt alls. Det var bara ett antagande om ett linjärt samband som någon hade gjort någon gång, dvs att om höga doser koffein driver väldigt mycket vätska ur kroppen så driver små doser i alla fall lite. Det antagandet visade sig vara helt grundlöst. Om jag minns rätt så fick en person hälla i sig ca tjugo koppar kaffe på raken innan någon vätskedrivande effekt kunde observeras.

Talar den studien om huruvida det är högre urin-mängd ut ur kroppen eller om det är det effektiv vätskemängd i kroppen det gäller?
 
Det finns

otroligt mycket studier på kaffets effekter och rätt olika resultat beroende på upplägg, doser om det är kaffevana eller kaffeovana personer etc. Vårt svenska kaffe är mera potent och vi dricker större mängder än de flesta andra.

Lite sammanställt http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.