LCHF diet, funkar den vid vandring?

"dåliga kolhydrater" visar på just den här religiösa aspekten: Man försöker peka ut nåt eller några enskilda livsmedel som "boven" och säger att allt löser sig om man skippar det.

Det finns väl ingen vettig mäniska som argumenterar för att hårt processat vitt vetemjöl (dvs pasta och 99% av allt bröd) eller socker är bra kolhydrater/bra mat? Släpp den religösa biten, det har inte med saken att göra.
 
En av de viktigaste egenskaperna som skiljer människan från schimpanser är att vi producerar betydligt större mängd av enzymet amylas. Det gjorde det möjligt för människor att tillgodogöra sig fler livsmedel och framförallt kunna tillgodogöra sig livsmedel som på ett enkelt sätt kunde sparas under tider av dålig mattillgång. Människan har alltså anpassat sig genetiskt till att äta mera kolhydrater, den som vill äta någon sorts mera ursprunglig kost borde väl då snarare äta insekter.

doi:10.1038/ng2123
 
Det finns väl ingen vettig mäniska som argumenterar för att hårt processat vitt vetemjöl (dvs pasta och 99% av allt bröd) eller socker är bra kolhydrater/bra mat? Släpp den religösa biten, det har inte med saken att göra.

Det beror på vad man läser in i "bra". Om man t.ex. tittar på kostnader och miljökonsekvenser för produktion, förvaring och transport är de faktiskt inte så tokiga. Spannmål är t.ex. väldigt lätt att odla och lagra.

Är det nåt som är hårt processat idag så är det väl fett?
 
Dieten varade fram till att människan kunde behärska att odla spannmål. Allt sedan dess har kolhydrater varit basfödan i de flesta civilisationer i form av ris, bröd, potatis och majs.

Kolhydrater har inte varit något problem förrän nu, när människor sitter stilla bakom datorer, tv-apparater och åker bil till jobbet. Problemet är sällan några skivor bröd, någon tallrik pasta i veckan eller potatis till köttbiten, utan snarare att folk trycker i sig Coca cola, massa snask och snabbmat och sedan rör sig för lite.

Kolhydraterna från spannmål blev ett problem för bla tandhälsan så snart de introducerades men jag håller med i stort att om vi tog bort allt socker och hårt processat spannmål så hade folkhälsoproblemet varit reducerat rejält.

Håller däremot inte med dig om att man äter för mkt och rör sig för lite som är det stora problemet. Man kan vara smal och ha taskig hälsa pga mat och man träna mkt och vara rejält fet.
Ät mindre träna mer funkar i teorin men väldigt dåligt i praktiken, titta på alla i västvärlden som försöker gå ner i vikt på det sättet och USA som försöker äta mindre fett och bara blir fetare o sjukare.

För att folk som blandar in religion ska lugna sig lite ska det sägas att för personer som inte redan gått ner sig i socker och spannmålsträsket så kan det fungerar alldeles utmärkt att må bra på en större andel kolhydrater än det som LCHF förespråkar. Jag äter själv en glass eller en bit surdegsbröd ibland för att det är gott, inte för att det är nyttigt...
 
Det beror på vad man läser in i "bra". Om man t.ex. tittar på kostnader och miljökonsekvenser för produktion, förvaring och transport är de faktiskt inte så tokiga. Spannmål är t.ex. väldigt lätt att odla och lagra.

Är det nåt som är hårt processat idag så är det väl fett?

Jag naturligtvis finns det dåligt fett också, tex margarin. Smör, olivolja och animaliskt fett är inte dåligt, har aldrig varit och kommer aldrig att vara.

Om du anspelar på miljöaspekten så är det tex ett riktigt miljösvineri att steka bacon och sedan slänga det mest näringsrika, dvs fettet eller skära bort fettranden på julskinkan.
 
Människan har alltså anpassat sig genetiskt till att äta mera kolhydrater, den som vill äta någon sorts mera ursprunglig kost borde väl då snarare äta insekter.

doi:10.1038/ng2123

Varken jag eller LCHF har något emot insekter. Har du tips på några svenska sorter som är goda?
 
Om du anspelar på miljöaspekten så är det tex ett riktigt miljösvineri att steka bacon och sedan slänga det mest näringsrika, dvs fettet eller skära bort fettranden på julskinkan.

Nu tänkte ju jag mer på växthusgaser från kreatur och den betesareal som de kräver.

Spannmål kan du på en säsong gå från sådd till skörd och ätande.

Kött tar betydligt längre tid att producera så det blir alltså ett tämligen ineffetivt utnyttjade av arealen. I alla fall om man ska se till hur mycket energi som man får ut per ytenhet.

Däremot är kött ett bra sätt att förädla protein från växter som vi människor inte klarar att tillgodogöra oss.
 
Jag läste att Lars Monsen på en av sina längre vandringar hade brist på kolhydratrik kost men gott om proteinrik mat kvar. Han och hans kamrat upplevde det som orken tröt mer o mer och när väl de fick i sig mer kolhydratrik kost så blev de lätt "speedade".
Själv äter jag lite kolhydrater men på vandring känns lite jägarsnus som bra bränslekick.
 

avslutad210712

Gäst
Ät mindre träna mer funkar i teorin men väldigt dåligt i praktiken, titta på alla i västvärlden som försöker gå ner i vikt på det sättet och USA som försöker äta mindre fett och bara blir fetare o sjukare.

Vill inte ge mig in i någon lång religiös debatt men sanningen är att väldigt många som försöker sig på den metoden fuskar så in åt h*e. Dvs de börjar röra sig, äter mycket mindre mat och sen stoppar de i sig belöningar som nästan alltid består av SKITsnabba kolhydrater för att inte tala om hur heligt alkoholen på helgen är.

Ett minskat balanserat kaloriintag tillsammans med ökad rörlighet leder till viktminskning OM kaloriintaget är mindre än kaloriuttaget så länge man inte är sjuklig. Men många som minskar kaloriintaget minskar det inte till en nivå som är mindre än uttaget. Det är den enkla sanningen.
 

avslutad210712

Gäst
Jag läste att Lars Monsen på en av sina längre vandringar hade brist på kolhydratrik kost men gott om proteinrik mat kvar. Han och hans kamrat upplevde det som orken tröt mer o mer och när väl de fick i sig mer kolhydratrik kost så blev de lätt "speedade".
Själv äter jag lite kolhydrater men på vandring känns lite jägarsnus som bra bränslekick.

Finns väl inget som man "går så bra på" som havregrynsgröt på morgonen och det lär innehålla en kolhydrat eller två.
 
Ett minskat balanserat kaloriintag tillsammans med ökad rörlighet leder till viktminskning OM kaloriintaget är mindre än kaloriuttaget så länge man inte är sjuklig. Men många som minskar kaloriintaget minskar det inte till en nivå som är mindre än uttaget. Det är den enkla sanningen.

Jag vet! Det var därför jag skrev att det fungerar i teorin men mkt dåligt i praktiken!

Ska vi tillbaka till TS fråga så svarade jag sakligt och pekade på fördelar, finns det någon som kan vara saklig o peka på nackdelar för en ketogen-anpassad människa?
 
Ska vi tillbaka till TS fråga så svarade jag sakligt och pekade på fördelar, finns det någon som kan vara saklig o peka på nackdelar för en ketogen-anpassad människa?

En nackdel vara att fett inte genererar ATP lika snabbt som kolhydrater. Men det där upplevs nog väldigt olika vid så lågintensiva aktiviteter skulle jag tro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Blodvärden och diet. Träning och hälsa 23
smizz Hur funkar BIP-test? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.