Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Ja och det gör de ju inte. Elller liknar du på allvar vanlig trafik med en veteranbilskonvoj?

Den senare har såvitt jag gissar det tillstånd från polisen och är en ovanlig företeelse

Uppenbart av tråden är att lycracyklister inte ser det som en självklarhet att hjälpas åt i trafiken. Av attityderna i tråden tycks det byggas på nån sorts polarisering (antagligen gödd på de egna forumets åsiktsbubblir) där man ser "bilister" som fiender och sig själv som nån sorts underdog som "kräver sin rätt". Därmed ser man inte sitt eget douchebag-beteende
 
Ja och det gör de ju inte. Elller liknar du på allvar vanlig trafik med en veteranbilskonvoj?

Den senare har såvitt jag gissar det tillstånd från polisen och är en ovanlig företeelse
Ja? De störde den vanliga trafiken avsevärt.
Och varken du eller jag vet nått om nått tillstånd. Jag såg inga eskorterande polisbilar. Eller ska vi anta att de var laglydiga bara för att de var bilister?

Hur var det med mc-åkare i grupp då? Ska vi gissa att de också alltid har tillstånd?
 
Senast ändrad:
Ja och det gör de ju inte. Elller liknar du på allvar vanlig trafik med en veteranbilskonvoj?

Den senare har såvitt jag gissar det tillstånd från polisen och är en ovanlig företeelse

Uppenbart av tråden är att lycracyklister inte ser det som en självklarhet att hjälpas åt i trafiken. Av attityderna i tråden tycks det byggas på nån sorts polarisering (antagligen gödd på de egna forumets åsiktsbubblir) där man ser "bilister" som fiender och sig själv som nån sorts underdog som "kräver sin rätt". Därmed ser man inte sitt eget douchebag-beteende

Ser du inte undersöktproblematiken här så bör du nog inte i trafiken att göra, vare sig till fots, cykel eller bil. Bilisten är en skyddad trafikant i en 1.5tons låda medan cyklisten är i stort sett oskyddad - man behöver inte mycket fantasi för att minska ut konsekvenserna av en olycka mellan dem (för de som saknar den fantasin får läsa igenom tråden, det nämns nog någonstans eller i en länkad nyhet).

Rätten jag kräver är att slippa bli omkörda med otillräckligt avstånd i sidled. Är det orimligt krav egentligen? Ställ det mot önskemålet från vissa bilister att få tränga sig förbi med minimalt avstånd och slippa sänka farten också. Tycker du det är rimligt?

Jag tycker mig inte ha upplevt att cyklister brister i hänsyn till andra trafikanter helt enkelt. Lite får man stå ut med, som att de delar vägen med bilisterna och vad det innebär.
 
Jag tycker du har rätt att bli omkörd med tillräckligt avstånd. Det tycker jag när jag cyklar också vilket jag gör mer än åker bil.

Det underlättar dock inte om du anser dig ha rätt att åka flera i bredd i en stor grupp eller att cykla mitt i vägbanan pga nån hittepå idé om att det "tvingar " bilister att hålla större avstånd (effekten blir ju mer tvärtom)

Du ser ingen poäng att cykla närmare vägrenen och underlätta för omkörning ?
Du ser ingen poäng att utöva din cykling ensam eller med en annan person än i stora grupper ? Isåfall hade du visat att du sett din egen del i att samsas i trafiken. Som större grupp har ni ingen rättighet att bete dig hur ni vill. Uppenbart är att vissa av er är curlade egoister med nån sorts hjärntvättat hat mot "bilister" det märks på ovilligheten att hjälpas åt.

Edit : jag nöjer mig såhär med detta ämne för tillfället, så du behöver inte svara, tack för pratstunden
Hej
 
Senast ändrad:
@ stenblock
Tack för dina inlägg men det var faktiskt kört från början.
Medvetna misstolkningar av det som skrivs i inläggen och ganska ensidigt ställningstagande (som egentligen är ganska onödigt, vi ska ju alla samsas på samma vägar) för cyklisternas rätt att göra vad dom gör.
Ingen självkritik så långt ögat når.
Och där blir vi i denna tråd.

mvh thomas
 
Medvetna misstolkningar av det som skrivs i inläggen och ganska ensidigt ställningstagande (som egentligen är ganska onödigt, vi ska ju alla samsas på samma vägar) för cyklisternas rätt att göra vad dom gör.
Ingen självkritik så långt ögat når.

Ja tänk, jag iaf får känslan av att vissa, bl.a. du pdal, VILL bli misstolkade?
Hur många frågor har jag ställt för att få klargjort vad du egentligen menar som du sen bara negligerat?
 
Jag tycker du har rätt att bli omkörd med tillräckligt avstånd. Det tycker jag när jag cyklar också vilket jag gör mer än åker bil.

Det underlättar dock inte om du anser dig ha rätt att åka flera i bredd i en stor grupp eller att cykla mitt i vägbanan pga nån hittepå idé om att det "tvingar " bilister att hålla större avstånd (effekten blir ju mer tvärtom)

Du ser ingen poäng att cykla närmare vägrenen och underlätta för omkörning ?
Du ser ingen poäng att utöva din cykling ensam eller med en annan person än i stora grupper ? Isåfall hade du visat att du sett din egen del i att samsas i trafiken. Som större grupp har ni ingen rättighet att bete dig hur ni vill. Uppenbart är att vissa av er är curlade egoister med nån sorts hjärntvättat hat mot "bilister" det märks på ovilligheten att hjälpas åt.

Edit : jag nöjer mig såhär med detta ämne för tillfället, så du behöver inte svara, tack för pratstunden
Hej

Poängen var dock att om det för omkörning med tillräckligt avstånd ändå krävs att man går över i mötande körfält så spelar det ju mindre roll att man cyklar i bredd. Att hävda att detta utgör ett problem för omkörningen visar ju isf bara att man inte tänkt sig att lämna tillräckligt avstånd. Att då gnälla på att cyklisterna inte visar hänsyn är bara ett uttryck för geocentriska världsbild.

Att cyklister håller ett avstånd från vägrenen har ofta ett syfte ANNAT ÄN att djävlas med bilisterna. En anledning kan vara att man känner att man måste ta höjd för bilister som inte visar hänsyn, att man så att säga själv måste ge sig de marginaler som vissa bilister vägrar ge.

Nu har jag iofs inte försvarat några jätteklungor, men sanningen är ju att mindre grupper cyklister utgör knappast något större hinder än en ensam cyklist. Att då förespråka att man som cyklist skall ge sig av med några minuters mellanrum är inte bara skrattretande - det innebär ju faktisk att man utgör ett större hinder (förutom för de bilister som inte respekterar avstånd till cyklisterr vid omkörning förstås).
 
Uppenbart av tråden är att lycracyklister inte ser det som en självklarhet att hjälpas åt i trafiken.

Jag vågar hävda att i världen, alltså stora världen utanför utsidan där vi bor, så ÄR det självklart för även "lycracyklister" att hjälpas åt.
Och i de allra flesta fall fungerar det faktiskt utmärkt.
De enda fall det inte fungerar är om det är ärkepuckon inblandade. (ärkepuckon förekommer som sagt tyvärr både bakom styret och ratten)
dvs om det:

a) råkar vara ett gäng ärkepuckon som är ute och cyklar och av nån sorts princip inte släpper förbi trafik fast de har möjlighet.
b) råkar vara ett ärkepucko som är ute och kör bil. För ett sådant ärkepucko spelar det ingen roll om cyklisterna hjälps åt eller inte. Ärkepuckot nöjer sig bara om cyklisterna stannar hemma.
 
Jag vågar hävda att i världen, alltså stora världen utanför utsidan där vi bor, så ÄR det självklart för även "lycracyklister" att hjälpas åt.
Och i de allra flesta fall fungerar det faktiskt utmärkt.
Korrekt, för det mesta fungerar det utmärkt.

De enda fall det inte fungerar är om det är ärkepuckon inblandade. (ärkepuckon förekommer som sagt tyvärr både bakom styret och ratten)
dvs om det:

a) råkar vara ett gäng ärkepuckon som är ute och cyklar och av nån sorts princip inte släpper förbi trafik fast de har möjlighet.
b) råkar vara ett ärkepucko som är ute och kör bil. För ett sådant ärkepucko spelar det ingen roll om cyklisterna hjälps åt eller inte. Ärkepuckot nöjer sig bara om cyklisterna stannar hemma.

Det var ju ärkepuckot till bilist som tvärnitade framför en klunga som "omstartade" denna tråd. Ingen har heller framfört att just den klungan bar sig olämpligt åt.
Antalet cyklister har ökat lavinartat de senaste 15 åren. Den andel ärkepuckon som cyklar har alltså också ökat ordentligt. Vi märker inte så mycket av de som är normala cyklister, men puckona sticker ut ordentligt. I Stockholm (kanske även andra tätorter) är risken på inget sätt obefintlig att bli påkörd av en cyklist. Både som gående och cyklist. Det är trångt och infrastrukturen har inte hängt med.

Detta har gett upphov till en polarisering när det gäller cyklisters beteende i trafiken. Sakliga och osakliga debattartiklar. Heta känslor, tom våld och slagsmål i trafiken.
Vi har lång väg att gå innan vi når rätt respekt för de olika trafikslag (än det vi för tillfället tillhör) som ingår i trafikbilden. Jag upplever att de delar av Stockholm som jag frekventerar har nått långt vad gäller bilisters respekt mot gående i positiv bemärkelse. Ömsesidig respekt och hänsyn mellan cyklister och bilister är det sämre ställt med.
Vad kan vi själva bidra med, som trafikanter och i media (bloggar, forum, inom klubbar osv)?
Vilka har någon nytta av alla negativa artiklar om "galna cyklister"?
Det kan ju vara dags för lite självinsikt om man ska kunna ändra ett felaktigt beteende, både som bilist och cyklist. Denna självinsikt kommer givetvis drabba puckona sist.
Se till att puckona är i minoritet!

mvh thomas
 
Korrekt, för det mesta fungerar det utmärkt.



Det var ju ärkepuckot till bilist som tvärnitade framför en klunga som "omstartade" denna tråd. Ingen har heller framfört att just den klungan bar sig olämpligt åt.
Antalet cyklister har ökat lavinartat de senaste 15 åren. Den andel ärkepuckon som cyklar har alltså också ökat ordentligt. Vi märker inte så mycket av de som är normala cyklister, men puckona sticker ut ordentligt. I Stockholm (kanske även andra tätorter) är risken på inget sätt obefintlig att bli påkörd av en cyklist. Både som gående och cyklist. Det är trångt och infrastrukturen har inte hängt med.

Detta har gett upphov till en polarisering när det gäller cyklisters beteende i trafiken. Sakliga och osakliga debattartiklar. Heta känslor, tom våld och slagsmål i trafiken.
Vi har lång väg att gå innan vi når rätt respekt för de olika trafikslag (än det vi för tillfället tillhör) som ingår i trafikbilden. Jag upplever att de delar av Stockholm som jag frekventerar har nått långt vad gäller bilisters respekt mot gående i positiv bemärkelse. Ömsesidig respekt och hänsyn mellan cyklister och bilister är det sämre ställt med.
Vad kan vi själva bidra med, som trafikanter och i media (bloggar, forum, inom klubbar osv)?
Vilka har någon nytta av alla negativa artiklar om "galna cyklister"?
Det kan ju vara dags för lite självinsikt om man ska kunna ändra ett felaktigt beteende, både som bilist och cyklist. Denna självinsikt kommer givetvis drabba puckona sist.
Se till att puckona är i minoritet!

mvh thomas

Mycket bra skrivet!
Vad kan vi själva bidra med?
Vara föredömen i trafiken. Följa de regler som finns, visa hänsyn. Inte kräva onödig rätt. Inte acceptera att bli utsatt för andra trafikanters risktagande och hänsynslöshet.
I media. Inte acceptera puckon från nått läger. På happymtb startades det en tråd för nått år sen om fixiesvartrace i stadsmiljö där det lades ut filmer hur cyklisterna bröt mot i princip alla lagar o regler som finns. Detta hyllades som nåt tufft. När jag ifrågasatte beteendet idiotförklarades jag. Idag är tonen en helt annan på det forumet vad gäller stadscykling. Jag hoppas att jag bidrog till attitydförändringen, iaf till nån liten del.
 
När jag ifrågasatte beteendet idiotförklarades jag. Idag är tonen en helt annan på det forumet vad gäller stadscykling. Jag hoppas att jag bidrog till attitydförändringen, iaf till nån liten del.
Ja någon måste tydligen ifrågasätta för att trigga ett annat, mer långsiktigt tänk. Jag har också varit inne på happmtb (bara läst) och tonen är delvis en helt annan. Bra tycker jag.

mvh thomas
 
Om man pga att man är en stor grupp m 20 personer blockerar trafiken får man väl skilja sig åt åka två åt gången med några minuters mellanrum eller nåt . Varför skulle det vara en rättighet att cykla i grupper om 10 eller 20 på små landsvägar om man stör övrig trafik ? Hänsynslöst

Så istället för en grupp som jag kan ta mig förbi i en omkörning så ska jag behöva göra 20 omkörningar...
För märk väl, på de vägar jag använder måste jag korsa mittlinjen för att köra om en enskild cyklist.

Jag hade aldrig kommit fram...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.