Varför används inte ringklockan mer?

Vad det gäller lurar i öronen eller sms'a så undrade jag inte vad som är lagligt eller inte, utan vad DU tyckte var ok i trafiken?
Om vi däremot nu tittar på vad som är lagtligt ser det ut som om det kommer bli olagligt att prata i mobil utan handsfree tex. Varför? Jo, för att uppmärksamheten sjunker. Alltså ställer man vissa krav på uppmärksamhet i biltrafik, bör man då inte ha motsvarande krav på uppmärksamhet hos en cyklist?

Löjligaste frågan någonsin (inte just din, utan frågan om mobilpratande i trafiken).

Alla med någon form av erfarenhet av detta vet att det är själva samtalet som är boven i dramat, INTE avsaknad av hands-free. Det har jag sagt i flera år, och det visar också forskning på. Kan man inte framföra bilen säkert med en hand ska man nog tänka över sin körförmåga. Förmodligen kan avsaknad av hands-free bidra till att skärpa uppmärksamheten, då man helt plötsligt saknar en arm.

Det som är löjligt är själva förbudet. Vad är nästa förbud? "Du får ta bort din ena hand från ratten i maximalt 1 sekund, och då enbart för att växla. Alla andra aktiviteter (justering av värme, byte av radiostation, osv.) är strängeligen förbjudna när fordonet är i rörelse".
Och sen...:
"Dina småbarn får bara skrika i maximimalt 10 sekunder.
Du får inte fundera över färdväg och/eller försöka tyda skyltar. Färdvägen ska kontrolleras via promenad innan så att inga tveksamheter uppstår."

Ingen här tror jag påstår att det är ofarligt att prata i telefonen, men det är mycket som försämrar koncentrationen. Tyngden ska ligga på att få fram bättre förare, informera om hur farligt det är , o.s.v., och inte på löjliga subjektiva förbud.
Ser jag att jag har en krävande situation framför mig avslutar jag telefonsamtalet. Jag börjar inte fippla med kaffetermosen i en kurva på en dålig väg medan jag har mötande trafik. Allt handlar om att anpassa sig på ett säkert sätt till den rådande trafiksituationen, och för att göra det krävs att man är en bra förare. Punkt.


Blev väldigt OT det där, men för att komma tillbaka till ämnet.
Jag ser att många anser att gående ska gå till höger på cykel-/gångbanan. Om vi talar i termer om kombinerade gång- och cykelvägar (utan avgränsande linje e.d.), tycker i alla fall jag att gående ska hålla sig till vänster. Jag som cyklist (fordon) ska hålla till vänster om dem när jag möter dem, och till höger om dem när jag kommer bakom dem.
Finns det någon regel om detta?
 
Finns det någon regel om detta?

Nope, och där är en del av problemet. NTF har dock en åsikt.

http://www.ntf.se/konsument/fraga970.asp?katid=32

Och det blir ju rörigt. vänster ibland, höger ibland. Men oavsett vad man kommer fram till så blir det rörigt, och då det inte är reglerat kommer folk ha sin egen åsikt, och göra som de vill.

Så vi är nog tillbakla till att lite ömsesidig respekt och hänsyn kommer man långt med. Lite mindre av "jag har rätt och jag gör som jag vill".
 
Nope, och där är en del av problemet. NTF har dock en åsikt.

http://www.ntf.se/konsument/fraga970.asp?katid=32

Och det blir ju rörigt. vänster ibland, höger ibland. Men oavsett vad man kommer fram till så blir det rörigt, och då det inte är reglerat kommer folk ha sin egen åsikt, och göra som de vill.

Så vi är nog tillbakla till att lite ömsesidig respekt och hänsyn kommer man långt med. Lite mindre av "jag har rätt och jag gör som jag vill".

Så sant.

Fråga två. Är det högerregeln som gäller, eller saknas regler där också?
Ni som bor i storstäder, finns det cykelvägar med stopp-plikt e.d.?
 
Jag önskar att jag vore lika felfri som Stefan Svanberg. Tänk vad skönt det hade varit...
Känns som att det här kan bli en tråd värd att poppa popcorn till :)
Cyklister har inga skyldigheter, enbart rättigheter!!

Tomas Härngren; Vänligen hänvisa till var jag skrivit att jag är felfri? Om du inte kan det föredrar jag att du inte tvingar på mig egenskaper/åsikter som jag inte hävdat. Ingen är felfri, alla gör misstag ibland.

För övrigt tycker jag du kan bemöta något av det jag skrivit om du angriper mig, och tala om varför du tycker det är fel. Annars betackar jag mig från fler fåniga inlägg från dig som inte tillför något.
 
Cyklister måste hålla till höger även på cykelbanan. Det tolkar jag som de inte har "rätt" till att vingla över hela körbanan.

På en cykelbana i morgonrusningen går det fort. Dom flesta är på väg åt samma håll. Så många cykelflanörer eller barn finns det kanske inte på cykelbanan just då. Ett ganska homogent beteende gör att hög fart kan hållas utan större risk.

Vid andra tidpunkter dyker det upp barn, flanörer, barn på cykel, gubbar i hatt osv. Ingen av dessa "har rätt" att vingla över hela körbanan. Men dessa cyklister har inte samma homogena beteende på cykelbanan. Men dom har ändå rätt att cykla där. Vilket snabbcyklarna måste ta hänsyn till. Cykelbanan kan inte kapas för eget bruk bara för att alla inte är lika duktiga på att cykla spikrakt, hålla strikt höger överallt, hålla någon viss minimifart osv. Det finns alltså ingen anledning att reta sig på "hinder"-cyklisters närvaro på cykelbanan. Eller skrämma dom genom aggressiva tajta omkörningar och inställningen "dom får skylla sig själv".

Att sen ta med sig den attityden till cykelbara vägar där det även finns, gående och barnvagnar, tycker jag vittnar om en ganska egotrippad syn på cyklisters rättigheter.

thomas
 
Nej men det gällde cykelbara vägar/stigar där även barnvagnar har rätt att vistas.
I mitt fall skrev jag barnvagnar på cykelbana. Där det INTE ska vistas.

Ja det finns ganska många cyklister som kör f-n och inte visar något trafikvett. Det är dom jag irriterar mig på.
Av det jag skrev, vad det här det enda som du tog till dig? Ingen som förnekat, så vad är poängen.. Jag stör mig också på cyklister som beter sig så. Däremot finns det nog ännu fler i bil, framförallt som beter sig farligare. Och om du börjar cykla ett par mil dagligen kommer du upptäcka fler gående än cyklister, kanske ska pröva?

Nej det är inte alls så tydligt överallt sett ur en gåendes perspektiv.
Påstår du att de ser marken särmre än en cyklist eller vad??


Vana stadsbor i städer med mycket cykelbanor är bättre i detta avseende.
Tro mig, det finns många i Stockholm som är gångtrafikanter där men inte bor där och därför följaktligen inte så vana vid cykelbanor.
Bestäm dig...

Jag håller med dig, gående ska hålla sig borta från cykelbanor.
Däremot har långsamma vingliga cyklister också rätt till cykelbanan. Snabbcyklarna kan inte kapa den från resten av cyklisterna. Jag håller med dig om att man ska hålla sig till höger på cykelbanan. Men var beredd på att barn och gubbar i hatt kanske inte alltid lyckas till 100%. Cyklister är inte en homogen trafikgrupp och de har inget krav på körkort.
Vad gäller lurar på cykel så tror jag det är väldigt vanligt. Kan man säga det är trafikvett att cykla med musik i lurar?

Långsamma cyklister har rätt till cykelbanan - ja! Det har jag aldrig förnekat, och inte heller sagt att några snabbcyklister ska "kapa den". Men de långsamma SKA hålla till höger! (Likaså de snabba, bortsett från vid omkörning givetvis) Då är det faktiskt inget problem. Cykelbanan är ingen lekplats, det är en plats för trafik precis som bilvägen. Det är inte ok att någon kör upp på motorvägen och kör 20km/h med slalomsvängar över körfälten, lika lite är det ok på en cykelbana med detta vinglande! Krav på körkort eller inte är orelevant i samanhanget.

Barn kan jag ha förståelse för. Där blir det en fråga om lämplighet; Precis som den person som för första gången sätter sig i en bil för att övningsköra inte bör köra upp på essingeleden i rusningstrafik bör inte allt för små barn som inte har koll på cyklingen vingla omkring på en tättrafikerad cykelbana i rusningstrafik. Det är inte lämpligt, och det förstår de flesta.
Men självklart tar man extra hänsyn när man ska passera barn.

I frångan om lurar i öronen på cykel; Att det är väldigt vanligt vet jag ju inte, fler utan än med, men nej, jag anser inte att det är vettigt hur som helst.

Och nej vi är inte överens om vingliga cyklister, dom har också rätt till cykelbanan.
Att du och många med dig inte förstår det och vill kapa cykelbanan för eget bruk är tycker jag visar att ni inte förstått att cyklisterna måste samsas på cykelbanan oavsett lite olika profil.
Gäller det cykelbara vägar/stigar så måste ni också samsas med gångtrafikanter.

Var har jag påstått att jag vill kapa cykelbanan för eget bruk?
Jag frågar igen; Tycker DU det är ok med en bilist som vinglar omkring mellan körfält? Ingen koll bakåt och omgivningen tvingas till panikbromsningar? Det lät inte så tidigare med avseende på diskussionen om sms'ande.
Om svaret är ja, att du tycker det är ok, är du nog i klar minoritet. Om nej, så är cykelbanan också en plats för trafik! Man kan inte bete sig hur som helst. Då är det nog snarare vinglaren som "kapar" cykelbanan från alla andra som faktiskt kan cykla vettigt.

Jag envisas med att det är det snabbare fordonet som är skyldig att se till att det inte blir något olycka. Du bollar tillbaks detta med att andra ska ta hänsyn till dig och inte vara i vägen när du kommer i hög fart. Med din attityd är det kanske inte så konstigt att det blir onödig irritation på cykelbanor och cykelbara vägar.

Inte riktigt vad jag skrivit. Inte vara i vägen; Helt rätt, gångare/barnvagnar etc har inget i cykelbana att göra. Likaså vingliga cyklister, det har jag redan förklarat ovan.
Men man kan inte bara säga att de snabbaste är skyldigt att anpassa sig, hur långt ska vi då anpassa oss? Kliva av och gå eller? Man måste komma fram, det gäller all trafik. Det handlar om hänsyn åt BÅDA hållen. Liksom det inte är ok att tex. passera barn nära i hög hastighet är det inte ok att vingla omkring, det är det inte någonannanstans i trafiken, så varför skulle det plötsligt vara ok på cykelbana? (ser gärna att du förklarar varför, om du anser det).
När andra cyklister håller sig till höger så blir det inget problem kvar längre, då går det oftast att passera utan problem och ingen blir irriterad.
 
@sts

Jag upprepar vad jag skrev i ett tidigare inlägg:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"På en cykelbana i morgonrusningen går det fort. Dom flesta är på väg åt samma håll. Så många cykelflanörer eller barn finns det kanske inte på cykelbanan just då. Ett ganska homogent beteende gör att hög fart kan hållas utan större risk.

Vid andra tidpunkter dyker det upp barn, flanörer, barn på cykel, gubbar i hatt osv. Ingen av dessa "har rätt" att vingla över hela körbanan. Men dessa cyklister har inte samma homogena beteende på cykelbanan. Men dom har ändå rätt att cykla där. Vilket snabbcyklarna måste ta hänsyn till. Cykelbanan kan inte kapas för eget bruk bara för att alla inte är lika duktiga på att cykla spikrakt, hålla strikt höger överallt, hålla någon viss minimifart osv. Det finns alltså ingen anledning att reta sig på "hinder"-cyklisters närvaro på cykelbanan. Eller skrämma dom genom aggressiva tajta omkörningar och inställningen "dom får skylla sig själv".

Att sen ta med sig den attityden till cykelbara vägar där det även finns, gående och barnvagnar, tycker jag vittnar om en ganska egotrippad syn på cyklisters rättigheter".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du jämför hela tiden cykelbanan med biltrafiken. Det tycker jag är fel - jag har tidigare skrivit varför.
Tajtspendlarna cyklar fort och vill ha fri väg. Bromsa vill man inte. Detta går kanske bra under morgonrusningen till jobbet. När det inte går vill man inte ändra beteende.
Till uppförande i trafiken hör, förutom trafikregler och trafikvett, också hänsyn.
När det gäller cyklister och trafikregler i allmänhet, kan man inte säga att cyklisterna utmärker sig särskilt positivt. När det gäller hänsyn kan vi glömma det helt.,

Jag tycker att, om man ska ställa krav, ska de ställas på de mest erfarna och mest vana cyklisterna. De ska föregå med gott exempel. Det har jag inte sett att de gör, snarare tvärtom.

Jag vet inte om du är en snabbcyklande fluoriserande tajtbralla men jag tycker du försvarar en sjuk sak genom att peka ut gående och vingelcyklister som hela problemet.
Vad är problemet då? Jo min uppfattning är att attityd och beteende tar snabbcyklarna med sig även till cykelbara vägar som ska delas med gående.

Nu borde det klart framgå att jag inte tycker som du. Och du tycker inte som jag.
Du är inte intresserad av att förstå mina argument, du vill pulverisera dom.

Vad gäller vana vid cykelbanor i Stockholm är det så enkelt som att de som är bosatta i stan är vana och cyklisterna märker inte av dom som störningar. Men det finns ju en hel del besökare i stan som inte är vana vid cykelbanor (eller ens stadstrafik) och dom märker cyklisterna av.
Detta var väl inte så svårt att begripa. Istället får jag ett fientligt "Bestäm dig..." från dig.

För mig representerar du en av dom inte sänker farten under några omständigheter.
Om du måste sänka farten, så är det någon annans fel som inte borde få finnas i din väg.
Jag tycker ni är för många som har denna attityd.

thomas
 
Hur tycker du man ska cykla menar du? Bromsa in såfort man närmar sig någon, för denna kan ju plötsligt ta ett skutt (gående) eller svänga ut snabbt framför en (cyklist)? I så fall skulle man i praktiken aldrig komma någonstans.
Ska biltrafiken fungera på samma sätt? Såfort det finns en gående eller cyklist i närheten så behöver du sakta ner till nästan gångfart, för personen kan ju springa rätt ut i vägen precis framför dig..

Som fordonsförare så skall du klara att stanna före varje förutsägbart hinder, ja.

Jag hade en klasskompis som berättade att hans bilskollärare var väldigt tjatig med "där går två tanter på trottoaren, du måste vara beredd på att de kliver rakt ut i gatan". Min lärare tjatade inte lika mycket om det, men helt klart måste man (enligt lagen) vara beredd på sånt.


Det behöver inte betyda att man måste sakta ner särskilt mycket, men man måste hålla stenkoll på fotgängare och cyklister när man kör bil, i alla fall jag flyttar ofta foten från gasen till bromsen i såna lägen. Det är inte alltid lätt och jag är övertygad om att alltför många slarvar med det.
 
Jo, jag såg ditt tidigare inlägget efter jag postat mitt. I morgonrusningen är det mindre, men vingelnissarna finns även där dock kan nämnas..

Du skriver hela tiden om att ta hänsyn. Jag frågar fortfarande; Var är hänsynen åt andra hållet? Jag anser inte att den finns om man kan vingla runt över hela cykelvägen utan koll på andra, som jag tidigare skrivit så är det väl vingelnissen som då "kapar" cykelvägen?

Du jämför hela tiden cykelbanan med biltrafiken. Det tycker jag är fel - jag har tidigare skrivit varför.
Vet inte exakt vilken förklaring du syftar på, om det är med körkortsfrågan, men saksamma. Jag tycker inte det är fel.
Du kan inte i vissa fall säga att man ska uppvisa trafikvett, i bil tex, eller att en viss grupp ska det (snabbcyklister tex), men i nästa fall tycka att det inte behövs längre. Det är fortfarande trafik det handlar om. Det är precis det som spräcker ditt homogena tänkande, en grupp som inte tycker de behöver vara uppmärksamma i trafiken.
De upprepade jämförelsena syftar till att försöka få dig att se just det; Det är inte ok för en bilist att vingla omkring utan någon uppmärksamhet. Då finns det ingen anledning till att det ska vara det för en cyklist. Hade nämda cyklist istället vinglat omkring på vägen så hade du plötsligt bytt uppfattning, för där ska han ju inte vara och vingla! Då ska han plötsligt visa trafikvett igen.
Jag tycker det resonemanget/dubbelmoralen rimmar väldigt illa.

Men då antar jag att alla cyklister egentligen kan börja cykla på vilka vägar de vill oavsett om det finns cykelbana, och hur vägarna ser ut. Inklusive motorvägar. För de snabbare (bilarna) ska väl anpassa sig? Undrar då varför det gnälls över cyklister på vägar...

När det gäller cyklister och trafikregler i allmänhet, kan man inte säga att cyklisterna utmärker sig särskilt positivt. När det gäller hänsyn kan vi glömma det helt.,
Där håller jag inte med dig, och tycker dessutom du generaliserar alldeles för hårt.

Jag tycker att, om man ska ställa krav, ska de ställas på de mest erfarna och mest vana cyklisterna. De ska föregå med gott exempel. Det har jag inte sett att de gör, snarare tvärtom.
Här har du fel. Bland många som är väldigt cykelintresserade, där cykeln är mer än ett pendlingsfordon, så svärs det ofta lika mycket över såna cyklister du syftar på som det gör över gående i cykelbanor och vingelnissar.

Nu borde det klart framgå att jag inte tycker som du. Och du tycker inte som jag.
Du är inte intresserad av att förstå mina argument, du vill pulverisera dom.
Jodå, jag försöker förstå hur du resonerar, men jag kan inte köpa resonemanget för jag tycker det är fullt av dubbelmoral. Ex: Man ska inte sms'a bil utan ha uppmärksamhet i trafiken, men en cyklist på cykelbana behöver inte ha någon uppmärksamhet utan kan vingla omkring bäst han vill.

Jag undrar hur mycket du cyklar själv, min gissning är inte så mycket, för du verkar hela tiden bara se en sida av saken.
Vi faller tillbaka på pratet om hänsyn, men bara från ett håll enl. dig; Snabbcyklister ska visa hänsyn. Alla andra får bete sig hur de vill på cykelvägen. Tyvärr, det fungerar inte så. Det är då man får problem.


Vad det gäller cykelbanorna i Sthlm så var det ingen fientlighet alls i uppmaningen att du skulle bestämma dig.
Däremot så bör du nog cykla lite mer, inte minst i rusningstrafik, för att få en mer rättvisande bild av hur det ser ut.

Slutligen; Nej, uppenbarligen har vi inte samma åsikt. Jag försökte bara dra några paralleller till biltrafik som jag tror du har mer vana av, och få dig att se det dubbla i ditt resonemang, och kanske även se saken från ett annat håll.
För mig representerar du då de som bara gnäller på cyklister som kör snabbare än ~20km/h och tycker alla andra än de kan bete sig hur de vill.
Med det så har jag nog sagt mitt.
 
Du tar för givet att "vingelnissarna" vinglar av hänsynslöshet? De kanske bara vinglar för att de är dåliga på att cykla?

Å andra sidan är det ingen ursäkt att vara hänynslös bara för att andra är det. Två fel gör inte ett rätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.