Varför används inte ringklockan mer?

Ring ring

Ring i god tid och flera gånger är min melodi när jag passerar gångtrafikanter. Dessa har sämre trafikbeteende numera med smartphones, flexikoppel nära noll koll bakåt etc.

De flesta cyklister beter sig betyligt bättre än gångtrafikanter IMHO.

Det finns förvisso trängselsituationer där ringklockan inte ökar säkerheten utan mera ökar stressen. Det kan t ex gälla Munkbrons cykelbana och Götgatan i Stockholm i rusningstrafik. Då är det bäst att slå av lite på tempot. I en del andra situationer är det vettigt att snabbt cykla om för att minska trängseln.

Thure
 
Min hypotes:

Vi har ingen riktig tut/pling-kultur här i Sverige, till skillnad från andra länder där det tutas mer än det o-tutas.
Detta har då effekten att när vi hör en tuta eller cykelklocka antar vi instinktivt att vi håller på att bli påkörda, eller i alla fall att vi är i vägen för någon. Detta gör att vi blir hoppar till och intar någon slags försvarsposition.

Själva hoppet kan ju i värsta fall ställa till oreda om tutandet/plingandet kommer alldeles för nära inpå, men bortsett från detta tycker jag hela vår tut-kultur är bra. Tutan/plingan för en sådan respekt med sig att alla släpper de tankar de har i huvudet och istället får full fokus på sin omgivning.

Kanske är det också därför man ogärna tutar eller plingar i onödan. Det är ju nästan pinsamt ibland =)

Nä tuta och plinga ska man göra sparsamt. Gör man det för att skingra en flock skräniga fotgängare som går i bredd på cykelbanan ska man undvika att göra det för nära inpå =)
 
Jag har inte läst hela tråden, men får instämma i vad jag såg vissa skriva på första sidan.

1) Den som rör sig nästan lika snabbt som jag hinner höra mig i god tid. Den som rör sig väldigt långsamt på cykelbanan förutsätter jag har förstått att han kommer bli omkörd.

2) Att plinga leder ibland/ofta till mer vingel och velande vilket gör det svårare för mig att köra om.

3) Ska man plinga i god tid hörs inte klockan. Ska man plinga när klockan hörs är det för sent. (I synnerhet när man hinner upp gångtrafikanter på cykelbana och de har lurar i öronen).

Ärligt talat använder jag ringklocka nästan enbart mot fotgängarsällskap som tar upp cykelbanans hela bredd (oavsett om de möter mig eller går åt samma håll som jag). Dels anser jag att de kan behöva en liten fingervisning om att de går ivägen för mig, men främst gör jag det för att de sällan uppmärksammar mig i tid annars.
 
Att ringsignaler

leder till vingelbeteende har jag ofta noterat. Typiskt är t ex att i en grupp på tre gångtrafikanter det finns tre olika instinktiva reaktioner på hur man tycker gruppen skall reagera.

Den som går till höger i gruppen går mycket ofta över mot vänster och de som går till höger viker av mot vänster.

Men när jag ringer på klockan är inte avsikten att utlösa detta vingelbeteende utan att påkalla uppmärksamhet. Jag anpassar mig i min tur till vad gångtrafikanterna gör och accepterar att de beter sig vingligt.

Att tro att ringklockan skall utbilda gångtrafikanterna har jag gett upp för länge sedan.

Thure
 
Jo,

När jag startade den här tråden så avsåg jag i första hand signal från cyklist till cyklist i samma riktning. Nu diskuteras mest om hur gångtrafikanter hoppar omkring, och jag instämmer i de iakttagelserna. Pingla gärna när ni kör om mig, det handlar lite grann om hänsyn. Ni känner igen mig på mina tights och nästan självlysande klädsel.
 
Jag håller med skogsbaronen. Eftersom ringklockan används så sällan antar man att man är gravt ivägen om nån plingar på en, och flyttar sig. Jag skulle garanterat vingla som gångare, och antagligen också som cyklist om nån plingade på mig, och framförallt skulle jag känna mig lätt förorättad om jag nu inte var ivägen.
 
Om jag inte minns fel så ska en fordonsförare (och dit räknas väl även cyklister?) anpassa hastigheten efter trafiksitationen, så det som K9FORCE är inne på är nog kärnan i problemet. Det är väl samma sak som gör att cyklister inte gärna stannar för rött eller stopp-plikt heller?

Det ÄR besvärligt att sakta in som cyklist, men det är nåt man helt enkelt får ta med i kalkylen när man bestämmer sig för att cykla. Det är faktiskt rätt jobbigt även att som bilist behöva sakta in och växla ner för att det ligger en cyklist på vägen (för att anknyta till en annan gammal tråd).
 
Pingla gärna när ni kör om mig, det handlar lite grann om hänsyn. Ni känner igen mig på mina tights och nästan självlysande klädsel.

Samma hänsyn antar jag innebär att man håller sig till höger och inte far omkring från sida till sida på cykelvägen.


Det är faktiskt rätt jobbigt även att som bilist behöva sakta in och växla ner för att det ligger en cyklist på vägen (för att anknyta till en annan gammal tråd).

Det där var väl lite OT, men: Oj... Ja, vad säger man? Trycka ner kopplingen, dra i en spak, kanske pressa ner bromsen lite om det behövs.. Sen behöva trycka ner gasen igen också. Jobbigt? Hm, låter som du kanske behöver träna lite i så fall om du blir ansträngd av sånt...
 
Det där var väl lite OT, men: Oj... Ja, vad säger man? Trycka ner kopplingen, dra i en spak, kanske pressa ner bromsen lite om det behövs.. Sen behöva trycka ner gasen igen också. Jobbigt? Hm, låter som du kanske behöver träna lite i så fall om du blir ansträngd av sånt...

Det är en underhållande tråd detta. Cyklister på utsidan (om man ska generalisera). Saktar helst inte ner, för det är jobbigt att få upp farten igen. De cyklar helst inte på cykelbanor, för de är fulla av långsammare individer och går inte alltid rakt. De pinglar inte för det är smidigare för dem.

Bara jag som ser ett mönster här?
När så en är lite ironisk om det så blir han uppmanad till träning. Kanske vore på sin plats för lite självreflektion istället?

Pingla, så hörs du
Använd cykelbanor, de är byggda för det.
Sakta ner, säkerheten ökar

Ska det va så svårt?
 
Fler än en har visat att VTF borde behöva läsas om och förstås.
Hänsynsdelen verkar vara den svåraste delen. Men det är klart farbror blå brukar inte stoppa cyklister och dra in körkortet för dem p g a felaktigt beteende.
Eller kan det vara så att det bor en personlighetsklyvning i somliga? En som laglydigt får bakom ratten och som cykelbuse bakom styret?
Hoppas fortfarande på förvarning i god tid när ego pinnar på i 25 km/h, jodå ego håller till höger och är glad att han inte behöver hålla 40km/h hela dagen. Men orkar ni det borde ni orka att följa VTF också.
 
När så en är lite ironisk om det så blir han uppmanad till träning. Kanske vore på sin plats för lite självreflektion istället?

Eftersom det var jag som skrev det; Vad är det du tycker jag ska ha denna självreflektion över?
Den uppmaningen borde väl även du inse också var ganska ironisk, men om man tycker det är så jobbigt att sakta ner när man kör bil, så bör man nog träna, eller kanske ännu hellre inte köra.

Pingla, så hörs du

Inte alltid med vinddrag, blåst, andra ljud omkring, folk med hörlurar i öronen, etc. Ibland pinglar man, ibland inte. Tycker du alla ska få gå hur de vill mitt på bilvägen också, eller köra och vingla över flera körfält? Du kan ju alltid tuta om du vill passera..? Nä, tror inte det. Så varför ska man inte betesig på ett trafiksäkert sätt såfort det kommer till cykelväg? Det är ju det som de flesta i tråden ändå efterlyser, vad är ditt problem med detta?

Använd cykelbanor, de är byggda för det.
Hur cykelbanor är byggda skrivs/har det redan skrivits om i en annan tråd, där du också var involverad, så det borde vi väl inte behöva ta här igen, dessutom var det inte vad denhär tråden handlade om?

Sakta ner, säkerheten ökar
Ska det va så svårt?

Ska vad vara så svårt? Att bete sig vettigt även på cykelväg? Hålla till höger? Hålla lite uppsikt? Inte gå i eller rakt ut i cykelbanan, om vi ska nämna gående också? Nej, jag tycker inte det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.