Varför används inte ringklockan mer?

Jag brukar vara ute på cykel ca 3-4 mil om dan. På cykelvägar, gator och landsvägar. Rullar fram i måttliga 20km/h. Väjer för potthål och vattenpölar, vilket gör att jag ibland pendlar från sida till sida över cykelbanor. Jag pinglar på alla gångtrafikanter och saktar ner farten för att inte skrämmas. Jag glider fram i egna tankar och filosoferar och njuter. Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?

Jag vill uppmana alla cyklister till flitigare användning av ringklockan!

Någon med samma erfarenheter som jag? Synpunkter?

Hälsningar
Claes
 
Jag borde förmodligen känna mig träffad, eftersom jag titt som tätt är ute och cyklar i tighta (men oftast inte fluorescerande) kläder.

Jag plingar sällan på folk jag cyklar om, kanske borde jag göra det oftare. Anledningen att jag låter bli är nog mest att det känns lite bordust, men det är kanske fel tänkt.

Som en jämförelse kan jag också säga att jag aldrig tutar innan jag kör om med bil, av ungefär samma anledning. Jag vet att det historiskt varit korrekt att göra så, men den vanan verkar ha dött ut...

Rent principiellt tycker jag nog att den som är ute i trafiken på cykel ska vara beredd på att annan trafik kan dyka upp, både i form av möte och i form av omkörare.
 
Mmm... jag har liknande erfarenheter. När jag plingar blir människor som promenerar ofta rädda och hoppar åt sidan - ofta fel sida så att jag blir osäker på vilken sida jag ska köra om. Har inte tänkt på hur medcyklister reagerar dock...

HåkanF
 
Jag har heller aldrig tänkt på att att skulle behövas. Jag tutar inte innan jag kör om någon med bil. Jag ropar heller inte på någon annan fotgängare om jag skulle gå lite snabbare än dom på trottoaren.

Mmm... jag har liknande erfarenheter. När jag plingar blir människor som promenerar ofta rädda och hoppar åt sidan - ofta fel sida så att jag blir osäker på vilken sida jag ska köra om. Har inte tänkt på hur medcyklister reagerar dock...

HåkanF

Robot-dansen kallade vi det när jag jobbade som cykelbud. Personer som ryckigt rör sig fram och tillbaka framför en efter att ha blivit överraskad över att de inte är ensamma i trafiken.

Med den hastighet du anger så tror jag helt enkelt att du, som en av de långsammare trafikanterna, får räkna med att bli passerad och vara beredd på det.
Att du glider i egna tankar och filosoferar samtidigt som du vinglar fram och tillbaka i körbanan gör att jag hoppas att vi inte möts i trafiken, det känns inte som något särskilt säkert trafikbeteende.

Om du blir så otroligt skrämd och överraskad så undrar jag om det inte skulle vara farligare för alla om man plingade med en liten klocka sekunden innan man passerar. Vinglar du då till så smäller det, vilket är ännu obehagligare för alla parter.
 
jag håller med. dom gånger som jag har varit nära att köra på någon är när jag HAR plingat, personen framför mig har vänt på huvudet och i sin förskräckelse hoppat ut framför mig.
men ibland är den bra. när man cyklar lite långsammare och i god tid plingar. också när man cyklar runt ett hörn...
 
Givetvis ska man använda ringklockan när det behövs, men som redan sagts leder det ofta/ibland till att folk hoppar till och åt fel håll. Situationen blir då en sådan där pinsam/irriterande/jobbig situation där vi båda hela tiden väjer åt samma håll =)
Håller sig gående på sin sida utan att vara i vägen kör jag om dem. Blockerar de mig plingar jag på dem.

Många kanske tycker att den som kommer bakifrån har ansvaret men det beror litet på, tycker jag.
En cykelbana har två tänkta filer, precis som en bilväg. Man ska som cyklist hålla sig på högra halvan, och vill man över på andra sidan har ett ansvar att se sig över axeln.

Om bakom-varande hela tiden skall ha ansvaret blir trafiksituationen praktiskt svår. Jag måste till viss mån (helst till 100%) kunna lita på att cyklisten framför mig inte helt plötsligt kastar sig över till vänster fil när jag gör en omkörning. Rent lagligt är det mitt ansvar, men riktigt så fungerar det ju inte i praktiken =)

Inte för att låta illa, men om man då och då slår ett getöga bakåt slipper man bli överaskad, precis så som man gör när man kör bil. Jag har många gånger tänkt sätta en backspegel på cykeln, för det är faktiskt jobbigt att vända sig om =)
 
Inte för att låta illa, men om man då och då slår ett getöga bakåt slipper man bli överaskad, precis så som man gör när man kör bil. Jag har många gånger tänkt sätta en backspegel på cykeln, för det är faktiskt jobbigt att vända sig om =)

Inte helt ovanligt med spegel monterad på hjälmen. Såna finns att köpa.
 
Jag plingar inte heller, eftersom jag i regel cyklar fort måste jag antingen plinga en 50 meter innan jag är ikapp om jag inte bara ska få en person som förskräckt vinglar fram och tillbaks över vägen, och så tidigt känns inte heller rimligt.

Min åsikt är också att den mer trafiksäkra versionen är att man tar sig förbi innan den omkörde hinner hitta på nåt dumt, och att man som trafikant ser till att inte plötsligt vingla iväg åt nåt håll utan att kasta ett öga bakom sig först, oavsett hastighet.
 
De flesta ringklockor har också så hög frekvens att äldre personer inte alltid hör dem, speciellt inte om de har mössa på sig. Att bromsa högljutt brukar vara ett bättre sätt att göra sig påmind, det blir ett kontinuerligt ljud som ökar i intensitet, och folk brukar röra sig åt "rätt håll".
 
Plingar nästan aldrig

Det beror på att jag ofta cyklar om personer och när jag plingar så händer oftast "robotdansen", som den kallades några inlägg längre upp. Upplever det helt enkelt som mycket säkrare för alla parter att köra om utan att plinga. Däremot bör man sakta ner och ta ut avstånd så långt det går.

En rejäl ringklocka som man använder på 20-30 m avstånd kan kanske funka. Ett annat tips som verkligen fungerar är dubbdäck! På barmark hörs dubbknastret tydligt. Känns inte som det upplevs särskilt skrämmande heller. Ett ljud man känner igen - ett fordon närmar sig bakifrån - och man vet hur man ska reagera.

Kan också erkänna att det händer att jag filosoferar och kryssar runt runt hålor och vattenpölar men BARA NÄR TRAFIKSITUATIONEN TILLÅTER DETTA. Jag är i likhet med alla andra fotgängare, cyklister, mopedister, bilister, bussförare mm en trafikant och ska hålla uppsikt på situationen för att det ska vara en så säker trafikmiljö som det går.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.