"Överbliven" hud vid viktminskning.

Mezzner; sa:

Orka gå in i något teoretiskt dravel.

Det räcker väl med att problemet finns och att det inte är helt ovanligt.

Det jag stöter mig på är nonchalansen som finns för människors problem.

För en del som råkar ut för detta så är det uppenbarligen ett allvarligt problem.

Inte något som man tar lite "piano" på.

Det är väl bättre att inte råka ur för det.

Hur svårt på en skala är det att gå ned lite långsammare?
[Ändrat av crazy 2006-08-24 kl 19:10]
 
Hej!
Jag måste tyvär säga att jag inte håller med de som säger att huden kommer hänga med i utvecklingen. De verkar inte ha någon egen erfarenhet utav det själva.
Jag har under de senaste åren blivit av med många kilon, men huden den hänger kvar...
De menar på att de inte gör nått när man är ung, men jag var 16 när jag börjde träna bort min övervikt, så skulle inte säga att det har någon betydelse.

Du kanske inte ska gå ner lika mkt som jag har gjort, men det är iaf min erfarnhet av det hela.
 
Det låter lovande med dina ambitioner. Jag tror utifrån egna erfarenheter inte att du kommer att få problem med hudveck när du ersätter fett med muskler. Det positiva med att börja träna är att suget efter godis och skräpmat minskar allteftersom man blir mer vältränad. För det är lika viktigt att äta rätt som att träna rätt.

Många gör misstaget att träna för hårt i början, särskilt de som tränat tidigare och har en stark mental vilja. Det leder ofelbart till skador. Ta det lungt, bygg sakta upp muskulaturen. Tänk på att det är ett livsprojekt som du ska hålla på med resten av livet. Kombinera konditionsträning med gymträning.

Själv är jag 55+ och kombinationstränar 2-3 timmar löpning och 2-3 timmar styrka per vecka. När jag började träna (på en mycket lägre nivå) för 15 år sedan minskade jag först i vikt. Sedan ökade vikten igen när det blev mer muskler. Med ökad kroppsmedvetenhet lär man sig att gasa och bromsa, dvs, det är lättare att träna bort några extrakilon efter en semester eller julhelg när man vet sitt optimala träningsbehov.

Det tråkiga är att alltför många slutar träna när de blir 30-40 år. Vad mycket roligt och trevligt de går miste om. I synnerhet när de blir ännu äldre och inte orkar med ett aktivt friluftsliv.
 
Hur det gick

Hejsan

Jo det gick bra. kom igång med träningen som det skulle. Som mest blev det 3-4 ggr/veckan på gym och 2-3 jogging en mil / vecka. Det höll sig gott i några månader och tillsammans med att jag framförallt slutade bälga i mig cola som förr gjorde att jag hamnade på runt en 85 kilo, vilket såg rätt bra ut med gymträningen också. Bilderna från cykelsemestern är lite orättvisa att titta på, jag droppade 6 kilo på 12 dagar när jag gjorde den.

Men att jag fick "överbliven hud" märkte jag inte av så mycket. Det kan ju ha varit att jag höll en ganska bra koll på träningen med styrkan också och att jag började sköta min kost. Det var ju lite som fortfarande fanns kvar men jag tror att det mest var hälsosamt fett.

Jag tror att det är större risk om man hårdbantar sig ner snabbt och skippar träning som man kan få problem med huden. Men som nu när jag både körde kondition och styrka så märkte jag inte av det så mycket. Jag mådde dessutom toppen när jag höll på som mest.

Nu har jag börjat slacka och måste börja träna igen :)

/Niklas
 
Ok, har själv några extrakilon på buken som jag ska försöka få bort, tränar just nu bara på gym men ska börja bygga upp kondisen på nytt igen, så var kul att höra hur de gått för dig.

/timo
 
Men de 20 kilona, märkte du något med huden när du gick ner dem?

Jag har gått över 100 sträcket nu, (man måste ju väga 100 någon gång i livet...) så jag skall börja träna på måndag. :S

Då hade jag tänkt ta det lungt:

mån: Styrketräning + promenad på kvällen
Tis: Spinning
Ons: Styrketräning + promenad på kvällen
Tors: Spinning
Fre/lör: Styrketräning + promenad på kvällen

Äta bra och skippa colan också liksom förra gången. Det gör ganska mycket på sig och efter en månad känner man inget sug utan bara att det smakar socker.

Det känns som en bra kombination med att köra styrkan också. Muskelmassan bränner energi och fyller upp kroppen också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.