Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har också börjat gilla denna variant (111) mer och mer, både när det gäller Wengers avsomnade modeller och Vicarna.

Min favo är ju som bekant Outridern.

~Paul~

Jo jag vet du gillar outridern. Den har bra verktyg men är lite tung för min smak. De har/hade väldigt bra pris på den och Picknickern på friluftsland. Typ 33%.
111 millimetrarna har kapabel bladlängd och bra lås, viktiga attribut på en allround fickkniv.
 
"Morakniv launches full tang knife"

http://morakniv.se/news/morakniv-launches-full-tang-knife

Vad är era synpunkter?

Mvh troswe

*Bild från morakniv.se

Mina synpunkter :

1. Varför har Mora en stor ansats på det här bladet? De har ju så exemplariskt hållt sig borta från sådant tidigare.
Har sannolikt med förenklad tillverkning att göra?

2. Greppet ser välformat ut, men hålet för fånglina ligger för långt in i handflatan = kan bli obekvämt. Är greppet av hårdplast så skulle det kunna skava lite pga texturen.


3. Eggvinkeln ser något trubbig ut. Men det är väl tvunget med tanke på användandet hos målgruppen.


Nej, jag tycker det hela är lite sisådär. Drar lite åt hur Eka lyckades tramsa till och amerikanisera sina produkter. Men Moran ser klart mer gedigen ut.

Mora skulle bara ha uppdaterat 2000 modellen lite, så hade de haft en vinnare.

Blandade känslor.
 
Håller med om att det mer ser ut som om Mora letar "Bushcraft"-folk på andra sidan pölen som målgrupp med den där.

Jag är annars inte särskilt konservativ men när det gäller Moraknivar så använder jag dem just för att de är vad de är.

Vad jag sett så verkar det som om riktpris på den där i USA ligger på runt $100 vilket enligt mig är för högt för en Mora. Skall de slå sig in i de prisklasserna är dessutom konkurrensen stenhård. Andra har gjort en Lexus av en Toyota istället, exempelvis Kai när de lät Kershaw lyx bli ZT och SanRenMu med "Real Steel".

Jag förstår heller inte varför den utstickande delen av tången behöver vara så överdimensionerad.

/ J
 
mmmm, troswe, om bladet fortsätter till änden genom handtaget kraftigt så är den en super-kanonkniv, köper en direkt, annars skräp...........
de flesta visade knivar är att titta på I denna tråd inte att använda, ( nu kommer De Paul att vakna, en gammal vän, skarp o skärpt (?) ) men denna funkar nog att göra något med... ..............
 
mmmm, troswe, om bladet fortsätter till änden genom handtaget kraftigt så är den en super-kanonkniv, köper en direkt, annars skräp...........
de flesta visade knivar är att titta på I denna tråd inte att använda, ( nu kommer De Paul att vakna, en gammal vän, skarp o skärpt (?) ) men denna funkar nog att göra något med... ..............

Bladet fortsätter till änden genom handtaget enligt denna film :https://www.youtube.com/watch?v=1M1_6d-pqGw#t=20
Priset är 932:- på Lamnia: https://www.lamnia.com/sv/p/13690/knivar-och-fallknivar/knivar/mora-of-sweden-garberg
 
När jag presenterade länkarna till den aktuella moran i mitt förra inlägg så ville jag förstås provocera fram ett antal åsikter ;).

Som vanligt så anser jag att kniven har en del bra attribut och en del mindre bra.

Först och främst så tycker jag att man har lagt sig prismässigt allt för högt med tanke på materialen (12C27, kompositgrepp) och konkurrensen.

Visserligen ingår en stängd läderslida men varken bryne eller eldstål finns med (som hos huvudkonkurrenten EKA W12 Black).

Bladet borde, precis som MAW skriver, haft en obruten egg ända in i greppet, dvs ingen ricasso/ansats.

Det som är bra med kniven är själva utformningen av handtaget. Det ser bättre ut än på W12-an (ur användarhänsyn).

Bladet är något tunnare än på W12-an och slipfaserna är i övrigt ganska lika. W12-n har dock en utpräglad primär- och sekundäregg på den redan trubbiga slipfasen. Moran borde därför skära effektivare. Å andra sidan så finns det andra Mora-modeller som äger avsevärt tunnare och skäreffektivare blad ;).

Den här modellen är på inga vägar den första med ett fulltångeblad. De olika varianterna av Lapplander, den så kallade Älgkniven, samt Stiga/Frost-kniven och KJ-Hunter-kniven är några exempel på tidigare fulltångemodeller. Alla dessa tidigare modeller har ett avsevärt tunnare blad än den aktuella moran och i princip samma typ av slipfas.

Så avslutningsvis. Jag tror trots allt att kniven kan sälja rätt bra ifall man sänker priset några hundringar och hamnar på kanske 600 kronor. Som den är nu så skulle i alla fall undertecknad lägga till några hundringar och köpa en kniv i VG-10 ;).

~Paul~
 
För mig är det fortfarande prisnivån de valt att lägga sig i som sticker mest i ögonen. Kanske inte är något problem om man inte är uppvuxen med Moraknivar som de flesta svenskar ju trots allt är.

Skall man plötsligt bredda sig/delvis nischa om sig så uppstår åtminstone initialt en viss skepticism. Och som jag själv sagt liksom flera andra här inne så är prisklassen (runt "Lusentappen") för en fastbladare en konkurrensutsatt klass. Alternativen är plötsligt många lite beroende på vilken exakt inriktning som önskas.

Enklare Mora är en måttstock inom sitt gebit och de knivar vilka många andra jämförts mot i de lägre prisklasserna. Nu är rollerna ombytta!

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.