Tältkåta

Häftigt att använda stavar som mittstång!

Vi är inne på andra säsongen med vårt Safir 7 bp. Vi är supernöjda! Tack vare att tältet går så fort att sätta upp, har vi vågat oss på en riktig road trip där vi bytt campingplats nästan varje natt. Det har funkat ypperligt, inte ens ösregn och att sätta upp tältet direkt i vattenpölar var något problem när vi besökte ett regnigt Björkliden.

Men regnet gjorde att vi börjat fundera på uppvärmningen. Ska man satsa på Eldfell-kamin eller Heatpal? Den självklara fördelen med Heatpal är väl att bränslet tar så liten plats. Kamin har mera stilpoäng, och jag inbillar mig att det är lite tryggare med en rejäl kamin när man har barn i tältet. Men är det onödigt med kamin om man mest tältar på sommarhalvåret?
 
Hej alla kåtaentusiaster!
Funderar på att söka till en folkhögsskoleutbildning som börjar i januari i norra Värmland. Jag har inga tvivel utan att utbildningen skulle passa mig bra men däremot befarar jag att det kan leda till en överdos av wifi för mig eftersom jag är känslig för detta.

En lösning som jag har funderat på är att istället för att bo på internatet dra ut i skogen och bo i tältkåta eller liknande. Som total kåtanybörjare, vad tycker ni att man i så fall bör ha för kåta (storlek/typ/märke, etc) som kan fungera som boende med start i den nordvärmländska midvintern? Kamin är ett måste så klart.

Ungefär hur mycket behöver man räkna med att det kommer att kosta (alltså rent monetärt)? Tänker att om jag ska välja detta boendealternativ så bör jag nog skaffa tältkåtan nu tidigare i höst så att jag hinner provbo den lite innan det blir skarpt läge mitt i vintern...

Tacksam för alla svar! /Tobbe

(om ni här eller admin tycker att jag hellre borde starta en egen tråd så gör jag det...)
 
Som folkhögskolebostad skulle jag satsa på en begagnad manskapsbod. Leta på forumet på alternativ.nu så hittar du en massa tips. Där finns folk som bor så istället för hus eller lägenhet. Du kan också gå in på youtube och söka på "tiny house".

Om du verkligen vill bo i kåta kan jag rekommendera Markus Torgebys bok "Löparens hjärta". Han bodde i kåta i fyra år i Jämtland, och boken handlar om det.
 
Som folkhögskolebostad skulle jag satsa på en begagnad manskapsbod. Leta på forumet på alternativ.nu så hittar du en massa tips. Där finns folk som bor så istället för hus eller lägenhet. Du kan också gå in på youtube och söka på "tiny house".
Var på vagnsvandring i Skattungbyn för ett par veckor sedan så jag känner ganska väl till konceptet att bo i vagn/manskapsbod/litet hus. Mitt hus är annars inte jättestort heller (ca 45 kvm) så "tiny house"-konceptet är helt klart något som intresserar mig av andra orsaker. Men vitsen med tältkåta i det här fallet är att komma lite längre bort från civilisationen än där man vanligtvis kan ställa upp en manskapsbod, husvagn el. dyl. (Tar därför gärna emot fler tältkåtetips...)

Om du verkligen vill bo i kåta kan jag rekommendera Markus Torgebys bok "Löparens hjärta". Han bodde i kåta i fyra år i Jämtland, och boken handlar om det.
Har sett en kortfilm om honom men visste inte att han har skrivit en bok, tack för tipset!
 
Det enda jag kan se som ett problem med att bo i tältkåta när man går på folkis är väl att man kommer lukta en hel del rök, och att tvätt och hygien kan bli lite lidande under vintern. På folkis träffar man ju folk dagarna i ända inomhus. Om man nu inte går en utbildning som helt och hållet sker utomhus. Man kan förstås duscha och tvätta kläder på skolan, men ändå.

Torgeby hade ingen kamin, utan öppen eld. Han hade ett Tentipi utan mittstång, ett sånt med slanor längs väggarna istället. Boken beskriver boendet och strapatserna rätt bra.
 
Jo, tänker att jag nog ändå behöver betala för ett rum och då kan jag duscha och byta kläder där på morgonen innan skolan. Men jag tänker även att man minimerar röklukten om man har kamin?

Borde kanske ha startat en ny tråd istället för det finns mycket att diskutera runtomkring men för att hålla sig till ämnet, vad tycker ni är en lämplig tältkåta för att bo i på vintern? Tänker bo ensam men det skadar inte om det finns utrymme för att ta emot gäster samt givetvis lite prylar och ved.
 
Det låter dyrt att betala för ett rum som inte används. Nu har jag inga problem med wifi, men mitt år på folkis är det bästa jag gjort och det var toppen att bo på skolan. Skulle inte velat bo längre bort, och då är jag ändå en ensamvarg som vantrivs i lägenhet.

Hur är det med Eldfell vs. Heatpal om jag får återknyta till min tidigare fråga. Är det helt overkill med kamin under sommarsäsongen? Hittade en film på Youtube om Heatpal, och jag blev inte så imponerad. Hade förväntat mig bättre funktioner för en såpass dyr pryl. Den verkade svår att fylla på utsn spill, svårtänd och dessutom lång koktid.
 
Det låter dyrt att betala för ett rum som inte används. Nu har jag inga problem med wifi, men mitt år på folkis är det bästa jag gjort och det var toppen att bo på skolan. Skulle inte velat bo längre bort, och då är jag ändå en ensamvarg som vantrivs i lägenhet.

Hur är det med Eldfell vs. Heatpal om jag får återknyta till min tidigare fråga. Är det helt overkill med kamin under sommarsäsongen? Hittade en film på Youtube om Heatpal, och jag blev inte så imponerad. Hade förväntat mig bättre funktioner för en såpass dyr pryl. Den verkade svår att fylla på utsn spill, svårtänd och dessutom lång koktid.

Ska man bo i tältkåta i norra Värmland vintertid räcker en heatpal inte på långa vägar. Bodde i tältkåtan en natt i vintras vid -20. Vi hade en fotogenkamin från Jula. Inte ens den klarade att hålla en bra temperatur i tältet i den kylan. Har en heatpal också. Helt suverän på vår, sommar och höst för att hålla fukten borta. Men helt klart klenare än fotogenkaminen. Ska man få en bra temperatur så är det vedkamin som gäller. Funkar ju bra på kvällen och på morgonen efter ett tag. Men på natten utan eldpost, kommer kylan snabbt på besök.
 
Nej för min del blir det bara ved som gäller och tillräckligt varma/många sovsäckar så att man klarar utetemperaturen på morgonen... Men flindra har kanske andra tankar ang heatpal?
 
Nej precis, det är Tobbe som vill tälta på folkhögskola året om. Min fråga gäller värmekälla sommartid. Är det för varmt med kamin på sommaren? Det blir ofta neråt nollan när vi tältar. Främst vore det bra med nåt som kan torka kläder och driva bort fukt vid långvarigt regnväder.

Tobbe, du undrade vad en kåta kostar. Kolla på Tentipis modeller med slanor längs väggarna. Du kan bygga egna slanor. Då behöver du bara köpa tältduken.
 
Nej precis, det är Tobbe som vill tälta på folkhögskola året om. Min fråga gäller värmekälla sommartid. Är det för varmt med kamin på sommaren? Det blir ofta neråt nollan när vi tältar. Främst vore det bra med nåt som kan torka kläder och driva bort fukt vid långvarigt regnväder.

Tobbe, du undrade vad en kåta kostar. Kolla på Tentipis modeller med slanor längs väggarna. Du kan bygga egna slanor. Då behöver du bara köpa tältduken.
Sorry, läst inte så noga.
Ja, sommartid funkar en heatpal kanon. Driva ut lite fukt på kvällen, eventuellt lite komfortabelt när man vaknar om det är lite rått. Elda på natten sommartid, när man ligger i sovsäcken är overkill. Neråt nollan, har jag inte provat med min heatpal. När det vankas kyla, tar jag fotogenkaminen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.