Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Idun är en av dom få 4" blad som jag använder, har lite förkärlek till 6" och 3" blad. Bilder är ju alltid roligt och när vi nu har nämnt CowryX.

kniv003.jpg


Fredrik
 
Var lite otydlig där. Jodå det är min fast det är inte den som jag använder, har även en "vanlig" Idun. Visst är den nog en hyllvärmare för dom flesta men jag vet ett par stycken som faktiskt använder sina CowryX Idun. Min på bilden är en av dom 50st första som Fällkniven gjorde, den har en annan slida än vad som är på dom senare. FK slutade snabbt med den mörkbruna då dom tyckte den var för sladdrig. Numer så har dom också slutat att skicka med renskinnspåsen och fällen, lite synd.

Fredrik
 
Var lite otydlig där. Jodå det är min fast det är inte den som jag använder, har även en "vanlig" Idun. Visst är den nog en hyllvärmare för dom flesta men jag vet ett par stycken som faktiskt använder sina CowryX Idun. Min på bilden är en av dom 50st första som Fällkniven gjorde, den har en annan slida än vad som är på dom senare. FK slutade snabbt med den mörkbruna då dom tyckte den var för sladdrig. Numer så har dom också slutat att skicka med renskinnspåsen och fällen, lite synd.

Fredrik

Grym kniv!
Handtaget är inte limmat till tången? Visst är den som på din föregående bild på Frej, gängad sluttånge? Är detta att föredra mot att limma hela handtaget tro?
 
Du menar Mikaels bild antar jag. Ja när det gäller läder lameller är det att föredra att den inte är limmad då lädret krymper om det blir för torrt och man då kan behöve efterdra muttern .

Fredrik
 
Idun är en av dom få 4" blad som jag använder, har lite förkärlek till 6" och 3" blad. Bilder är ju alltid roligt och när vi nu har nämnt CowryX.

kniv003.jpg


Fredrik

Bilden syns inte på min dator , men jag har bilden sedan tidigare och Din Idun är mycket snygg!

MBengtsson:
NL4 bilden är min bild på min Frey.

Mikael
 

Bilagor

  • kniv003.jpg
    kniv003.jpg
    62.7 KB · Visningar: 710
Senast ändrad:
Tack Mikael.
Nä bilden syns inte för mig heller. Flera av mina senare bilder från Imageshack har plötsligt slutat fungera medans äldre bilder finns kvar, konstigt?

Fredrik
 
Tack Mikael.
Nä bilden syns inte för mig heller. Flera av mina senare bilder från Imageshack har plötsligt slutat fungera medans äldre bilder finns kvar, konstigt?

Fredrik

Din bild på ImageShack visas om man klickar på länken.

Jag laddade upp bilden direkt från min dator.
Har den även på min externa hårddisk.:)

Mikael
 
instruktörskniven är 22.5cm lång eggen på bladet är 10cm knven är av fulltångemodell med masurbjörk som skalor och bladet är 5mm tjockt över ryggen samt planslipat ända ner till eggen. kolstål 1778 härdat till rc 58-59 6veckors lev.tid och priset 3000:- kr

Fick svar från Åberg ang. överlevnadskniven, postar här ifall någon annan var intresserad.
 
Bilder ja, här är några på nyförvärvet Bark River Sperati Point, Mora Buschcraft Force (hembygge) och NL4 Frey.

Tre olika prislägen men alla tre duger förstås fint därute.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4904.JPG
    IMGP4904.JPG
    139.8 KB · Visningar: 1,512
  • IMGP4912.JPG
    IMGP4912.JPG
    118.4 KB · Visningar: 1,822
  • IMGP4907.JPG
    IMGP4907.JPG
    138.8 KB · Visningar: 677
  • IMGP4914.JPG
    IMGP4914.JPG
    134.4 KB · Visningar: 659
  • IMGP4915.JPG
    IMGP4915.JPG
    128.8 KB · Visningar: 1,448
  • IMGP4911.JPG
    IMGP4911.JPG
    118.1 KB · Visningar: 1,454

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...