Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina knivar /J!! Speciellt skalkniven! Den blev jag seriöst sugen på. Å andra sidan så kan jag inte tillåta mig att inhandla en dyr skalkniv när en billig Vic 8 cm klarar jobbet alldeles utmärkt. Det är ju trots allt inte så att den här typen av knivar utsätt för speciellt stora påfrestningar.

Faktum är dock att min käraste skalkniv är en no-name tysk Solingenkniv som jag reprofilerat bladet på. Från att ha varit ca 10-11 cm lång i bladet så ligger den nu på endast 6,5. Det som gör den extra effektiv är det ytterst tunna bladet. Strax under 1 mm!

Bilden är i naturlig storlek.
 

Bilagor

  • Min favo-skalkniv, förminskad.jpg
    Min favo-skalkniv, förminskad.jpg
    92.8 KB · Visningar: 971
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 843
Ebay US har några, men frakten svider lite:
http://bit.ly/QatuKU

Tack, kanske blir en beställning av denna eller av en Mora "fiskhuggare"...;)
(Någon som vet var fiskhuggaren kan köpas...?)

Det är ganska intressant att det går att beställa Mora 333 från USA men att den inte verkar gå att hitta från Sverige.
Det skulle isf inte vara första gången jag är "tvungen" att beställa en Mora från USA. Jag tycker att det är förvånande för att inte säga förbluffande att det ska vara så svårt, nästan stundtals omöjligt, att få tag på vissa MoS-modeller.
Det borde ligga i MoS intresse att se till/ underlätta för potentiella kunder att kunna få tag på deras produkter. Att det inte finns någon knivbutik i Sverige (som jag känner till) som har hela, eller iaf en större del av, MoS sortiment finner jag märkligt. Under åren har det t.o.m slagit mig att starta en MoS-butik på nätet, men det har än så länge stannat vid en tanke...
Vid några tillfällen har jag verkligen ansträngt mig för att kunna köpa från Sverige men trots det gått bet. Ibland beställt från utlandet men ganska ofta avstått från köp då ju frakten ofta kan bli avsevärt högre än priset på kniven...:(

/Lux
 
Åter till trådens ursprung....

Jag hade gärna velat klämma in mina favoritknivar i respektive kategori på en och samma bild. Men det låter sig tyvärr inte göras. Eller tyvärr förresten.....tack och lov! :)

Men en av mina favoriter i köket...i alla fall när det skall skalas saker.

Shiki%20skalkniv.jpg

Hiro skalkniv​

Just den här "Shiki" ltd ed har 35 lagers rostfri damask med VG-10 (HRC 60-61) i eggen. Handtaget av marinblå micarta med "trämönster" och mosaiknit. Vikt 78 g och godstjocklek 2,5mm.

/ J

Med en sådan kniv skulle jag inte göra annat än att skala saker...:)
Jättefin!

/Lux
 
Apropå ingenting eller snarare mer storväxta Skandinaviska bröder så kan jag inte bidra med några synpunkter på huggare eftersom jag inte äger några dylika men väl på en axelbred norrman och en armstark finne.

Knivsmed%20Str%C3%B6meng%20AS%202.jpg


Puuko.jpg


Det verkar som jag inte bara har fällknivar trots allt. Även om de helt klart dominerar min lilla hög!

De har varit med ett tag och framförallt Strömengkniven skulle behöva lite spabehandling. Var några år sen den användes.

/ J

Nice! :)
Strömeng-kniven är i kolstål vet jag men den finska är väldigt blank...420-stål?
Är den finska en Marttiini?
Vad är det för bladlängd på knivarna?
Jag tycker nog (utifrån bilderna) att dina muskulösa nordmän platsar i kategorin huggare...
...eller kanske inte om man jämför med samehuggaren nedan...;)

/Lux
 

Bilagor

  • marttiini-lapp-knife-280-2.jpg
    marttiini-lapp-knife-280-2.jpg
    147 KB · Visningar: 1,028
Senast ändrad:
Tack, kanske blir en beställning av denna eller av en Mora "fiskhuggare"...;)
(Någon som vet var fiskhuggaren kan köpas...?)

Det är ganska intressant att det går att beställa Mora 333 från USA men att den inte verkar gå att hitta från Sverige.
Det skulle isf inte vara första gången jag är "tvungen" att beställa en Mora från USA. Jag tycker att det är förvånande för att inte säga förbluffande att det ska vara så svårt, nästan stundtals omöjligt, att få tag på vissa MoS-modeller.
Det borde ligga i MoS intresse att se till/ underlätta för potentiella kunder att kunna få tag på deras produkter. Att det inte finns någon knivbutik i Sverige (som jag känner till) som har hela, eller iaf en större del av, MoS sortiment finner jag märkligt. Under åren har det t.o.m slagit mig att starta en MoS-butik på nätet, men det har än så länge stannat vid en tanke...
Vid några tillfällen har jag verkligen ansträngt mig för att kunna köpa från Sverige men trots det gått bet. Ibland beställt från utlandet men ganska ofta avstått från köp då ju frakten ofta kan bli avsevärt högre än priset på kniven...:(

/Lux
Inte säker men jag tror tex LÖAB kan ta hem om man frågar. Ska nog själv köpa på mig en 223a till. :)
 
Skönheten och odjuret...

Fina knivar /J!! Speciellt skalkniven! Den blev jag seriöst sugen på. Å andra sidan så kan jag inte tillåta mig att inhandla en dyr skalkniv när en billig Vic 8 cm klarar jobbet alldeles utmärkt. Det är ju trots allt inte så att den här typen av knivar utsätt för speciellt stora påfrestningar.

Faktum är dock att min käraste skalkniv är en no-name tysk Solingenkniv som jag reprofilerat bladet på. Från att ha varit ca 10-11 cm lång i bladet så ligger den nu på endast 6,5. Det som gör den extra effektiv är det ytterst tunna bladet. Strax under 1 mm!

Bilden är i naturlig storlek.

Det är lite kaxigt att publicera det här "odjuret" efter Johns skönhet till skalkniv...men ganska roligt också ;)
Betvivlar dock inte att den gör sitt arbete helt klanderfritt...

/Lux
 
Det är lite kaxigt att publicera det här "odjuret" efter Johns skönhet till skalkniv...men ganska roligt också ;)
Betvivlar dock inte att den gör sitt arbete helt klanderfritt...

/Lux
Haha, sant. Men som sagt, skulle någon föreslå att jag byter den mot Johns pjäs så vette tiusan om jag hade gjort det! Det tog mig en halvdag att tunna ut bladet med de få hjälpmedel jag har till hands. Recurven tog också en viss tid och slipningen likaså.

~Paul~
 
Nice! :)
Strömeng-kniven är i kolstål vet jag men den finska är väldigt blank...420-stål?
Är den finska en Marttiini?


/Lux

Nej, det är mer komplicerat än så! :) Vad jag vet så finns inte företaget ifråga längre. Det är en RKP gjord av Tunturiloma OY. Varumärket var "Tunturi-Puukko". Allt detta står att läsa på bladet för övrigt.

RKP är numera ett annat företag som inte längre gör knivar vad jag vet Och Tunturiloma tror jag är i fastighetsbranchen.

Stålet har jag faktiskt ingen aning om. Jag köpte kniven billigt av en lumpenpolare någon gång 1990 eller så. Men med tanke på hur extremt blankt det är, att det i princip inte rostar eller håller en egg men blir rätt jäkla vasst så är din gissning nog inte fel. Bladet är 17cm långt.

Däremot har jag en sliten gammal Marttiini av samma typ du visade fast betydligt mindre ute i cykelboden. Den används mest till att skära itu gamla t-shirts till trasor. :)

Och ja, Norrmannen är en kolstålskniv från Knivsmed Strömeng. Det är en äldre version av 7" varianten, denmed 18 cm blad. Det är lite intressant att de på hemsidan tycker att det är en kniv för kvinnor eftersom den är lite mindre. Den är inte mer runt 30cm lång! ´:)

/ J
 
Kan inte låta bli.. Eftersom du (DePaul) använder tecknet tilde i din signatur, kan det då vara så att det är Tilde DePaul(a) som gömmer sig bakom den? ;)
 
Kan inte låta bli.. Eftersom du (DePaul) använder tecknet tilde i din signatur, kan det då vara så att det är Tilde DePaul(a) som gömmer sig bakom den? ;)

Va, jag som var helt övertygad om att Mat-Tina var DePaul!!! ;)
"
Tilde (~) är ett tecken (som även placeras i exponentläge som ˜). I matematiska sammanhang benämns tecknet ~ tildeoperator. Skämtsamt kan den också inom datavetenskapen kallas köttkrok.
"
/Lux
 
Haha, ja jag trippar här nu i högklackat och lagar rakknivsmussla ;). De som inte gillar min mat hängs upp i köttkrokar, förstås :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.