Max fångryck på rep till sportklättring

Jag har ett rep med 9 kN angivet. Min flickvän upplever den som lite stum om hon tar ett ledfall när jag säkrar med Grigri men med ATC klagar hon inga. Jag slängde Grigrin i handen på henne, kopplade på henne en vikt säck och tog ett ledfall själv och tyckte att det var helt ok, om än lite stummare än mitt tidgigare ledrep för inomhusbruk.

Vet inte vad max skulle vara, men viktskillnaden mellan säkraren och klättraren spelar nog lite roll vad det gäller hur stumt fallet upplevs.
 
I själva verket är det väl få som ligger under 7 (minns jag?).
Kanske 8,5 - 9,5 är väldigt vanligt - nåja, det ser man ju snabbt om man surfar runt på lite rep.

Men vad som är vanligt är ju en sak och vad man gillar/accepterar en annan.
Jag har ett rep som är tänkt att vara mjukt, och det ligger på 7,4 (7,25-7,4), och jag minns det som ett av de mjukaste. Det kan nog märkas en aning i statiska sammanhang också.
 
Kraften på fångrycket som tillverkaren anger är vid ett VÄLDIGT hårt fall, fallfaktor 1.77. Det sgäer väldigt lite om hur rep känns vid "vanliga" fall! T.ex. halvrep är betydligt strechigare vid topprepsfall än singelrep men har ändå skyhög fallfaktor om de testas som singelrep.
 
Siffrorna får man väl se som en rangordning mellan repen, 7,9 kN säger mig egentligen inte så mycket om hur det känns, men jag förstår att 8,9 känns mer än 7,9, och om jag faller med faktor 0,7 istället för fallfaktorn som används vid testet så är fortfarande det styvare repet styvare än det mjukare...

När det gäller halvrep så framgår i en parallell tråd att vikten vid test är lägre, så det är svårt att jämföra fångrycket mellan enkelrep och halvrep.
 
Kraften på fångrycket som tillverkaren anger är vid ett VÄLDIGT hårt fall, fallfaktor 1.77. Det sgäer väldigt lite om hur rep känns vid "vanliga" fall! T.ex. halvrep är betydligt strechigare vid topprepsfall än singelrep men har ändå skyhög fallfaktor (ANTAR ATT DET SKA VARA "FÅNGRYCK") om de testas som singelrep.

Som vanligt har jag noll kunskap om material, men är det rimligt som edvin säger att ett rep skulle kunna ge relativt mjuk inbromsning vid låga krafter, men ett relativt högt fångryck vid ett faktor 2? Har inte hört om en sådan effekt tidigare, men för en lekman ter sig allt möjligt...
 
Som vanligt har jag noll kunskap om material, men är det rimligt som edvin säger att ett rep skulle kunna ge relativt mjuk inbromsning vid låga krafter, men ett relativt högt fångryck vid ett faktor 2? Har inte hört om en sådan effekt tidigare, men för en lekman ter sig allt möjligt...

Jag är inte expert på rep, men jag ser denna företeelse som fullt möjlig (och till och med mycket rimlig). En enkel modell skulle vara att repet har en bromsverkan som beror på hur mycket energi det ska bromsa upp och sedan ett statiskt slutskede där resten av energin ska bromsas (rätt grov modell, men den fungerar för resonemanget jag ska föra).

Om man jämför ett faktor 2-fall med ett relativt kort fall så har faktor 2-fallet oerhört mycket mer energi som ska bromsas upp på (ungefär) samma mängd rep. Vid faktor 2-fallet kommer repet bromsa in mer energin i det första steget, men det kan ju vara så att även om repet bromsar upp mer energi i faktor 2-fallet innan "rycket" kommer finns det trots det mer energi kvar som ska bromsas vid "rycktillfället" än vid det korta fallet. Detta helt enkelt för att den total energin som ska fångas upp vid faktor 2-fallet är så oerhört mycket större.
 
Rep är att betraktat som elastiska. Inte viskoelastiska (framgår i nån tidigare tråd från senaste året).
Om de sedan dessutom är linjärlelastiska vet jag inte, men jag kan gott tänka mig det.

För repen anges både statisk och dynamisk förslängning. Bortsett från lastskillnaden för den angivelsen, så borde det bara kunna vara ett ev deformationshårdnande (troligen fel term för en elast), som gör att förlängningen inte är linjär - om det nu är så att rep inte är viskoelastiska.

Jag har dock aldrig jämfört dessa värden för att se om rep verkar linjärelastiska.

Min gissning är att rep kan betraktas som linjärelastiska, och jag är inte säker på hur Edvins inlägg ska tolkas. Halvrep är som sagt lite svåra att jämföra med enkelrep om man ska ta specifikationerna till hjälp eftersom de testas olika.
 
Om repet i första hand ska vara för topprepning, så är det väl snarare en fördel med högt fångryck/lite mindre förlängning. Eller?
 
Om repet i första hand ska vara för topprepning, så är det väl snarare en fördel med högt fångryck/lite mindre förlängning. Eller?

Precis!

Men det är som sagt den minst viktiga parametern. Det är *betydligt* viktigare att repet har en snygg färg. Nej jag skämtar inte. Till och med typsnittet på prislappen är viktigare än fångrycket. Om du inte väger över 80 kg och har en fjäder som säkrar.

När jag väljer rep för sportklättring går min process till så här ungefär.

* Var skall repet användas (= hur långt måste det vara?). Om svaret är Sverige räcker 50 m (nåja... det finns en handfull sportleder där man behöver 55 m snöre för att komma ner till backen), för södra Europa är 80 m skönt att ha om man klättrar hårdare än typ 7a annars räcker 60-70 m gott.
* Kommer jag nöta hårt på repet? (=öva in leder, eller topprep). Köp ett slitstarkt rep, minst 10 mm, ju fler faktor 2 fall repet tål desto slitstarkare rep. Men det lönar sig inte med feta 80 metersrep, för de orkar man ändå inte klippa i bultar efter 45 m.
* Kommer jag använda repet till onsight eller riktigt långa leder? Köp ett smalt rep, för oss tjockisar betyder det 9.4 mm, men för 60 kg pluttar räcker ett 9.1 mm eller till och med tunnare gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Myten om lägre fångryck med halvrep Klättring allmänt 7
Vandrare Nytt rep. Lågt/högt fångryck? Klättring allmänt 4
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...