Skildring av Mont Blanc

Intressant läsning... Skoj att läsa att ni tog er upp allihop tillslut.

Har du skrivit ner en detaljerad utrustningslista någonstans ?

MVH
Robin
 
Tack så mycket, roligt att höra!

Nej någon sådan lista har jag inte skrivit men detta kan jag absolut ordna. Återkommer!

/Johan
 
Vad är det för kamera som ni har använt?

Intressant berättelse. Tyckte lite synd om Sara som blev lämnad hela tiden :)
 
Mountain Hardwear EV2

Jag är mycket nöjd med mitt EV2, det har levt upp till alla förväntningar jag hade. Det är förvisso det enda vinter/alpin-tält som jag har riktig erfarenhet av men det har inte gjort mig besviken på någon punkt än så länge.

Tält-stängerna går utanpå tältet och gör därmed att tältet är lätt att pitcha även i mycket hård vind och även om man bara är en person. Det går även enormt snabbt att ta upp/ner det. Tältet har inget innertält utan består av en enda duk vilket jag ser som ett klart plus. Det blir enklare att hantera och blir tystare i vinden. Duken är extremt slitstark och alla sömmar är rejäla. Ventilationsmöjligheterna är mycket bra.

Jag har inte lyckats utsätta tältet för några större mängder snö än så länge men det ska stå emot mycket bra. Regn är inga som helst problem för tältet.

Efter vad jag har kunnat erfara så står det emot vind mycket bra. Svårt att säga under vilka sekundmeter jag testat det men det ska stå pall för ordentliga stormar och jag har aldrig upplevt det som annat än mycket stabilt i det avseendet.

Tältet är väl rymligt för två personer. Det är även lite smalare än normalt för att det enklare ska få plats på klipphyllor men längden är mer tilltagen istället. Det är alltså ett 2-manna tält (finns även som 3-manna, EV3) men vi kunde sova 3 st i det utan större bekymmer om vi lämnade packningarna utanför.

Efter vad tältet klarar tycker jag att de 2.4 kilona absolut inte går att klaga på. Jag har faktiskt bara gott att säga om tältet.
 
Vikten är lite svårare att svara på. När jag vägde hela packningen innan avfärd så låg den på cirka 20 kg (utan vatten, mat och bränsle) men nere i Chamonix tog jag bort en del grejor innan Mt Blanc påbörjades. De saker som finns med på listan är det jag hade med mig från Les Houches och jag skulle tippa att det väger runt 18 kg. Med mat, bränsle och vatten samt det faktum att packningen blev delvis våt så tror jag att det låg på närmare 25kg när vi lämnade Tete Rousse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.