dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska"

Hej

skulle behöva en dagtursryggsäck att använda för utflykter i skog och mark, 25-30 liter. Har kollat på dels vad som finns hos Naturkompaniet, t ex Haglöfs Tight eller Fjällräven Camper och dels på så kallade "taktiska" ryggsäckar, dvs modell militära ryggsäckar som finns hos bland andra Terräng. Har två frågor:

1) Om man ser till tålighet och slitstyrka, är Haglöfs / Fjällräven eller "taktiska/militära" säckar att föredra?

2) I det fallet Naturkompaniets sortimente rekommenderas - Vilket fabrikat? Haglöfs eller Fjällräven eller annat?

PS: Jag fokuserar nu mycket på tålighet och slitstyrka men bärkomfort är naturligtvis också viktigt, tacksam för goda råd.
 
Nu vet jag inte om du sliter ovanligt hårt på dina grejer men av mindre säckar har jag ägt en Haglöfs Tight i måååånga år, den gav jag till syrran, och använder nu en Mammut 30 liters som är säkert 10-12 år gammal och har också en Lundhags T24 (liter) som också används väldigt mycket. Jag tycker att frågan är lite konstig, om du inte tittar på super UL-säckar så lär nog de flesta hålla "hur länge som helst" om man inte misshandlar säcken. Om du ska ha en som verkar i princip skottsäker så kolla på Klättermusen Ratatosk. Sugen själv men jag vill inte ha tjocka axelremmar då jag jagar och vill kunna skjuta med säcken på.

BF1012KL.jpg
 
Min är en FR klättersäck från 1971, 30l inga finesser, därav lätt. Snölås bör den ha, låg vikt underlättar. 30l säcken behöver inte väga 1,5kg. Min väger 365 g. Har prövat 40 och 50 liters säckar men vi behöver inte ens 30 l under en dagsutflykt, ändå plats till en extrakamera och något objektiv.
 
Nu vet jag inte om du sliter ovanligt hårt på dina grejer men av mindre säckar har jag ägt en Haglöfs Tight i måååånga år, den gav jag till syrran, och använder nu en Mammut 30 liters som är säkert 10-12 år gammal och har också en Lundhags T24 (liter) som också används väldigt mycket. Jag tycker att frågan är lite konstig, om du inte tittar på super UL-säckar så lär nog de flesta hålla "hur länge som helst" om man inte misshandlar säcken. Om du ska ha en som verkar i princip skottsäker så kolla på Klättermusen Ratatosk. Sugen själv men jag vill inte ha tjocka axelremmar då jag jagar och vill kunna skjuta med säcken på.

BF1012KL.jpg

Har en KM Gungner som är säkert 15 år, inte ett fel på den. Slitvarg!!
Tycker att Ratatosk är väl värd att kollas in.

//Per
 
Gå med i Hemvärnet

Gå med i hemvärnet så får du massa praktisk utrustning såsom Stridssäck 2000, värmetröja 90 går något sönder är det bara att glida in till förrådet och byta. Att du dessutom får betalt (olika beroende på befattning) gör ju inte saken sämre.

Är du intresserad är det bara att gå in på www.hemvarnet.se och skicka in en intresseanmälan.

Jag är som ni säkert förstår med i hemvärnet men har inte betalt för att skriva detta utan tycker bara att det är en bra sak att vara med i.
 
Jag kan bara instämma med Björn. Jag har faktiskt blivit riktigt förtjust i Stridssäck 2000 och gillar skarpt det minimalistiska tänket kombinerat med slitstyrkan. Dessutom sitter den riktigt bra på min kroppstyp och är bekväm att bära.

Förra årets betalning använder till dykning i medelhavet denna sommaren, detta årets premie kommer betala för en veckas klättring i Chamonix.

De nationella skyddsstyrkorna är verkligen något helt annat än den Åsa-Nissebilden av hemvärnet som jag tror många har med sig från förr. Om det verkar intressant och ni bor i Göteborgsområdet ta kontakt med mig innan ni söker så ökar chansen att ni hamnar på "rätt" kompani också ;-)
 
militär utr för militär verksamhet

Jag vill påpeka att den militära utrustning som tilldelas hemvärnssoldater är till för att användas i militär verksamhet. Jag som skattebetalare vill inte betala för all annan förslitning av statens persedlar. Det enda som brukar accepteras är att man går in sina kängor civilt - annars är militärens utrustning endast tillåten att användas i militär verksamhet.
Jag är också engagerad i hemvärnet (samt reservofficer) och tycker gärna ni som vill kan gå med i hemvärnet eller annan frivilligorganisation men inte om syftet är att få prylar att använda civilt.

/Patrik
 
Hej

skulle behöva en dagtursryggsäck att använda för utflykter i skog och mark, 25-30 liter. Har kollat på dels vad som finns hos Naturkompaniet, t ex Haglöfs Tight eller Fjällräven Camper och dels på så kallade "taktiska" ryggsäckar, dvs modell militära ryggsäckar som finns hos bland andra Terräng. Har två frågor:

1) Om man ser till tålighet och slitstyrka, är Haglöfs / Fjällräven eller "taktiska/militära" säckar att föredra?

2) I det fallet Naturkompaniets sortimente rekommenderas - Vilket fabrikat? Haglöfs eller Fjällräven eller annat?

PS: Jag fokuserar nu mycket på tålighet och slitstyrka men bärkomfort är naturligtvis också viktigt, tacksam för goda råd.

Sliter dagligen på en Haglöfs LIM 30, den är inne på tredje året snart. och när den inte slits på, en Lundhags T24 och en T12, båda snart 6 år gamla. Utmärkta säckar.

Har i terrängen totalt slitit ut en Karimor 30L från 1978, enkel säck med snölås, vägde ca 300 gr. När detta hände i början på 90-talet, fanns inga bra ersättare utom Saccis stridssäck modell påse med snölås. Förtjust, samma modell som Karrimoren fast med nylonrygg ist f bomull.

Hänger fortfarande med och har inga synbarliga skador, funkar både på svampturen och på dagsturen från vinterbaslägret i fjällen. Vikt ur minnet 352 gr. Bärkomforten är packningsberoende dock.

Har också några bastantare pjäser 30L med ram, trevligare att bära i vissa fall och har säkert sina användningsområden, men KISS brukar vinna i längden för mig...

//J
 
Maxpedition har tåliga och bra ryggor, jag har en Condor II som jag rekommenderar varmt.
Även Fjällräven har en robustare variant i Helags som borde passa ditt syfte.

Ryggsäckar med tunt tyg går bort om du ska vandra mycket i skog.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.