Båtmotor

Var kan jag få tag på en användarhandbok till min Mercury 50hk -79 utombordare? Behöver manual/hjälp att felsöka problemet med otillräcklig bensintillförsel vid högt gaspådrag? Finns säkert någon motorkunnig på Utsidan som kan ge tips om enkla sätt att pröva om man kan reda ut problemet utan att ta av eller montera isär motorn?
 
Säkert inte ditt problem, men man vet ju aldrig =)

Upplevde samma problem på en annan båtmotor (kan ha varit en Mercury 35hk).

Det visade sig att "gummiblåsan" (primern?) på slangen mellan dunken och motorn hade börjat släppa gummibitar som fastnade i blåsans utlopp och begränsade mängden bränsle. Motorn gick utmärkt tills man började gasa på litet, varpå bränslet inte räckte till.

Det var alltså inte motorn det var fel på, utan gummiblåsan =)


Sen har jag för mig att liknande problem kan uppstå om pumpmembranet till bränslepumpen har spruckit.

Skit i förgasaren är ju annars en klassiker som är enkel att åtgärda.
 
Här borde du kanske kunna hitta något: länk

Att ställa frågan på boatlife.se är förmodligen bättre då du där förmodligen har betydligt större chans att få hjälp än här.
 
Kungälvs reparations AB har en hel del reservdelar till gamla Mercury, om du behöver byta ngt. OBS! jag har ingen koppling till företaget, det finns fler av samma slag, detta är bara ett av dem alla.
/Peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.