Några bra råd??

Tjenna
Är det någon som har bra tips på spinnare eller wobblers? Har alltid gillat fiske men har först ifjol/ i år börja fiska på mer allvar eller vad man ska säga. Kom med alla fiske tips ni har. Mvh niklas
 
Bror på vad du ska fiska för något? samt vilken vikt på spöt du har och lina. En vanlig vikt är 10-30 gram. Fiskar du med drag/beten över eller under den vikten kommer du ej kunna kasta så bra.
 
Som redan nämnts beror helt på vad du ska fiska,
finns ju en djungel av alla de slag, finns ju klassiker för respektive fiske
annars kan man ju prova de mesta
 
ja fiskar mkt gädda gös och abbore. men skulle även vilja testa på andra sorters fisk. har ett ul spö cantan 10-30g. kastar mkt med spinnare/jigg eller kör drag med wobbler.
 
ja fiskar mkt gädda gös och abbore. men skulle även vilja testa på andra sorters fisk. har ett ul spö cantan 10-30g. kastar mkt med spinnare/jigg eller kör drag med wobbler.

Havsöring?

Pröva, borde funka bra nu. Gladsax, vicke och spöket är några drag som är poppis.

Tillägg: Sh. Catana med en kastvikt på 10-30g är inte UL, utan medel.
 
Senast ändrad:
Abu Reflex i olika färger ock storlekar. King (spinnare) . För gädda är saveggear´s 4 play minn absoluta favorit. Olika Zalt vobblers är också bra att ha. Olika myran spinnare brukar funka.
 
Mörrumspinnare är min personliga favorit när det gäller just spinnbeten. Den har alltid funkat, ända sedan barnsben har jag dragit insjöfiskar med den. Numera kör jag nästan uteslutande på flugfiske.
 
Vad jag kan komma ihåg är ytbeten riktigt roligt att fiska gädda/ abborre med. kanske värt att testa.

Behöver själv tips på bra "nya" drag på marknaden :)
 
Provade med "rebel groda" i somras. Kastade längs med vassruggar och vevade intervaller med grodan så den plaskade på ytan. Det blev några riktigt präktiga smällar så vattnet yrde när dom tog sats och högg. Väldigt roligt faktiskt! Poppers funkar också väldigt bra att rycka in längs ruggarna. För att inte tala om jerking! Men då krävs ju en annan utrustning, men klart värt dom tusenlapparna det kostar.
 
Oj, var ska vi börja?!? :)

Jag har fiskat/fiskar mycket gädda. Ska försöka kategorisera mina erfarenheter, men kom ihåg att jag pratar ifrån hjärtat, inte med hjärnan ;) :

Spinnare:
Abu's "Reflex" är en favorit! Orange reflex, silverfärgad sked, 12g är min favorit. Har också fått en del abborre på den. I put-and-take-sjöar har jag fått en del regnbåge på Vit reflex, fortfarande 12g med silversked.
Abu's "Droppen" är annars en klassisk abborrspinnare. Tror den finns upp mot 12g den också, annars är den ju lämpad för mjukare spön än ditt 10-30g.
Vibrax "Fox" finns i otaliga storlekar och färger, den ska ju skapa något sorts vibrerande ljud som ska locka fisken. Abborrspinnare.

Wobbler:
Oj oj oj, här snackar vi djungel... men som sagt, jag pratar vidare ifrån hjärtat.
Abu's "Hi-Lo": både ledad och 'hel' wobbler funkar. Den rödvita gillar jag skarpt, men har också goda vitsord om den naturgröna 'abborrfärfgade' samt den mer skarpt gulgröna. Helst de som flyter, men om man ställer in skeden så de går på en 3-5 meter.
Rapala är en klassisk finsk wobblertillverkare. De kom i fjol ut med en ny version som har en längre haksked, som alltså går mycket djupare. Har ingen själv, men min svåger har dragit sjukt mycket stor gädda på de på trolling. Annars har Rapala en del fina wobbler med snabb aktion i vattnet, trevliga att fiska med.

Skeddrag:
Abu's "Atom"!!! Här kan jag bara rekommendera ett enda skeddrag. Jag säger det igen: Atom! Finns i många storlekar och färger (orange, blå, naturgrön), men jag tycker det har funkat bäst med den silverfärgade, 18g. Den kommer ju också som vassdrag, och den funkar minst lika bra.

Jigg:
Trevlig abborrfångare. Välj själv färg och storlek efter humör och känsla. Kom bara ihåg att fiska på 'rätt sätt'; jiggen ska röra sig i ett sågtandsmönster. Kan förresten bara notera att de lite större jiggarna som ser ut som smågäddor har jag aldrig fått en gädda på... vad det nu beror på.

Popper:
Jag fiskar ibland i grunda vikar, eller ställen med mycket växtlighet/näckrosor. Då är det skönt att slänga på en popper och slippa vara så rädd för att sätta fast sig, men så får man samtidigt vara på hugget (haha, roligt ordspel) och göra mothugget när man faktiskt ser att fisken tar :)

Jerk bait:
Kanske jag inte borde nämna det. För man måste köpa helt ny utrustning; spö, rulle, lina och drag. Men. Det. Är. Så. Jäkla. KUL! En helt ny fiskeupplevelse. Kan inte riktigt jämföras med det andra, ett helt annat sorts fiske - men det är helt grymt!

"Skrammel":
En helt personlig mening. Jag gillar verkligen inte drag som skramlar... diverse wobbler, popprar (vad heter det i plural?!?), jiggar som har någon sorts skrot i sig som för en massa oväsen... soorry, jag bara gillar't inte!

Ja, det var en snabb genomgång av mina fem öre. Jag har säkert glömt något :-/

(",)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Qanelbulle Tre desperata hobby-fiskare i behöv av råd!! Fiske 7
Krulle Goda råd från Dalarna sökes. Fiske 1
duckhunter Vojmån-tips&råd Fiske 4
M.Gustavsson Hur har man råd, del 2 Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...