Kamerastativ på staven

Jag vill kunna använda min telskopstav som kamerastativ.

Finns den kombinationen redan att köpa?
Är det någon som har en bra lösning på ett hemmabygge?
 
lite mer info...

Jag tycker mig ha sett kameragänga på många olika modeller av teleskopisk vandringsstav. Dock bör det nog vara just en vandringsstav och inte en skidstav, för att denna funktion ska finnas, även om skillnaderna kan tyckas små. Det finns tex teleskopvandringsstavar med trä handtag helt eller delvis och på dessa brukar det finnas kameragänga. Jag har även sett kameragängor att köpa lösa för valfri montering. Har tänkt köpa sådan ochh borra in i min teleskopskidstav. Det lär dock bli problem med infästningen av handledsremmen. Någon som testat?


/Andreas
 
2 modeller

Enklare försök att kombinera trästav med kulled har aldrig blivit riktigt bra även om det borde gå.

Leki Sierra heter en modell med teleskop skidstav, gänga och träknopp. Lätt och smidig men kanske lite klen för såväl foto som vandring.

Har nu bytt till en ett grövre Manfrotto Junior Enbensstativ.

Kombinerar alltid med en lätt kulled.

/Staffan
 
Claes Grundsten

kör med Gitzos karbon enbensstativ (finns i två stl) som vandringsstav. Det blir en ganska dyr vandringstav, men är ett alternativ.
 
Kamerastativ

Jag inser att jag är lite väl sent ute med detta tips, men kanske någon annan hittar hit.
Jag köpte en stativadapter av aluminium och limmade fast den på stavhandtaget med Araldit (ett hårt epoxylim). Det är viktigt att handtaget är styvt, eftersom en tung kamera kan få handtaget att böjas. Många vanliga skidstavar har för mjuk plast. Kolla på second hand. Teleskopstavar lär man ju inte hitta där men jag kör utan teleskop. Ofta kan man flytta handtagen mellan olika stavar.
Stativadaptern kan man köpa från Photax fotoagentur (www.photax.se). Den kostar runt 40 spänn och är cirkelrund, ca 5mm tjock med stativgänga på ena sidan och med hål för den större stativgängan på undersidan.

Lycka till
 
kamera gänga

tog en vanlig maskinbult med lämplig gänga M5 tror jag eller var den 5,5 mm (prova på kamera gängan)
såga av skallen på bulten och borra ett lämpligt stort hål i handtaget på staven, limma fast med epoxi och vips har du ett bra fotostöd!
 
Jag har köpt en manfrotto enbensstativ som jag tänkte använda som vandringstav finns både i kolfiber och aluminium drygt 300 tror jag aluminiumstativet kostade.
 
Skruv

1/4 tum stämmer nog. Jag har gjort motsvarande på några skidstavar som jag haft som hjälpstav inuti mina ispikar. (Jag föredrar att ha hjälpstaven inuti piken för att lättare kunna hantera piken när jag pikar, fotograferar eller filmar i farten etc.)

Bästa stativfunktionen fick jag med ett nylonhandtag som jag tryckte bort från aluminimröret på staven. Skruven skuvades in i toppen av handtaget underifrån in i en mutter som satt strax under överkanten av handtaget (där handledsremmen normalt skulle ha suttit) Filade dessutom övre ytan av handtaget slätt.

Har inte behöft någon kulled men för grodperspektiv på långfärdsskridskoåkare är det nog en fördel.

Med ett mjukare plasthandtag gick det att göra samma sak men moteringen blev litet svajigare trots att jag där satte muttern högst upp så att den trycktes ned i jämnkant med handtagets övre sida. Jag tror att jag bygger om den konstruktionen med en plugg högst upp i aluminiumskaftet där jag drar fast muttern och som får peta upp genom det mjuka handtaget.

Ja, hoppas jag uttryckt mig begripligt det här forumet skulle vinna på att ha möjlighet att bifoga skisser och bilder.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Kamerastativ till cykel Gör det själv 8
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0
srpp Klibbig insida på Thermarestpåse Gör det själv 6
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.