Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar

Jag har börjat tröttna på att sitta hemma på helgerna utan vill ut i tält med familjen framöver! Jag och min sambo har gjort en del övernattningar med kajak osv innan barnen kom men senare åren har vi bara varit ute vid enstaka tillfällen med den äldsta, inte nån gång med båda två. Min analys har gett vid handen att vi inte kommer för att det känns för krångligt. Vi har för tung utrustning och dåligt anpassad för att snabbt kunna lasta bilen på fredag och komma iväg. Dessutom måste maten anpassas på ett sätt som fungerar för barnen. Den yngsta har dessutom blöja ett år till.

Jag antar att det finns massa smarta lösningar. Till att börja med så behöver vi ett par bra och lätta ryggsäckar som kan lastas i kanot som fungerar för helgturer, skall fungera i skog/fjäll också. Alla tips uppskattas!
 
Hej!
När våra barn var små tyckte vi att maten för ett par dagar inte behövde vara helt perfekt sammansatt. Huvudsaken att det gick enkelt, höll vår dåvarande budget och att vi blev mätta och glada.Tips för stormköket:
Pasta med blå bands vegetariska köttfärssås på påse. Komplettera med ett par medhavda grönsaker till samtliga mål. Morotsstavar i fuktig påse eller låda håller ett par dagar.
Färdig soppa i konserv eller glasburk, de varianterna som är lite matigare, tex gulaschsoppa
Påssoppa som kompletteras i samma kok med röda linser och pasta.
Pulvermos med saltad inlagd skinka ( lapskojs alltså )
Couscous går ju extremt lätt att tillaga och kan varieras med rökt korv, grönsaker, mozzarella, oliver etc etc.
Kokta ägg tar vi numera med oss i sån där särskild låda från tex naturkompaniet. Billig, hållbar och äggen går aldrig sönder.

Ja, det var några enkla tips som funkat för oss. Värre nu när barnen är mer kräsna.
Hoppas ni kommer iväg på fina turer!
 
Jag har/varit i samma sits, mina är nu 5 och 7. Jag köpte lätta dunsäckar (vuxenmodeller) till barnen (mountain hardware phantom 15 women), då barnsäckarna inte är något lättare. Dragit åt dem med ett snöre så inte barnen försvann ner i säcken.
Lätt 4-manna tält (ca 3kg), kunde gått med 3-manna också.
Seekoutside Unaweep ryggsäckar. ca 105l på 1,5kg.
Detta har fungerar för fjällvandring. För kajak/kanot hade jag använt drybags om man inte skulle gått så långt.
Vi har haft med oss en maduca som bärsele så vi har kunnat ta minstingen på magen i värsta fall när det har varit sovdags när de var mindre.
Trangia 25 med gas som kök, stabilt och säkert.
Vi har även cykelcampat med Chariot Cougar 2 cykelvagn.
 
Jag är ensamstående farsa med 4 barn.
Ja, det blir krångligt att bara dra iväg en fre-sön. Det är faktiskt nästan lika mycket bök fre-sön som en 1-2 veckors vandringstur.
Min första solovandring med barna var 5 dagar av sportlovet (förra året) i Färnebofjärdens nationalpark. Hade utrustning för att sova ute i vindskydd, men pga den djupa snön höll vi oss vid två av stugorna.
Mina barn är idag 5, 7, 10 o 11.
I fjol var vi o vandrade/reste två veckor på Gotland. Sover under tarp. Allt är UL. Alla hjälper till att slå o riva lägrena så att d går snabbare. Jag portionerar all mat i förväg. Exempelvis så portionerar jag musli-mix med pulvermjölk i påsar (2 barn per påse), till frukosten. Efter att ha rivit lägret häller man ut innehållet i en tallrik, i med vatten, rör om och så är det klart. Knäckemackor mä hasselnötskräm vid sidan. Ett glas mjölk (pulvermjölk). Om jag ger dom frukost innan vi river lägret så e alla hungriga innan vi kommit iväg, därför river vi lägret först.
Jag vet alla mått i förväg så jag inte står där o behöver provsmaka saker. Portionerar all mat per dygn: frukost, mellanmål, middag (hemmagjord påsmat, bara koka upp vatten o hälla i), mellanmål och kvällsmat.
Alla barnen har ryggsäckar o hjälper till att bära. Äldsta tar upp till 10 kg utan problem (i en asgrym GossamerGear Mariposa XS 60 liter). Barnen vet oxå hur vi packar ryggorna. Själv bär jag GoLite 90 liter.
Från att vi öppnar ögonen på morgonen till att vi är redo att fortsätta vandra tar det oss 2,5 timmar.
Vi har inga ombyten - samma kläder under hela vandringen. Enda klädbytet är natten - ibland får jag klä av pojkarna (yngsta två) helt för de blir för varma.
Barnen har vuxensovsäckar, förutom en Western Mountaineering Tamarack, och ryggor på 18, 22 x2 och 60 liter. Vi sover under två tarpar på 400 g/st, tält bara på vintern. Är vi 100% säkra på fint väder så sätter vi inte upp tarparna utan kör cowboycamping - ännu snabbare att riva lägret.
Vår basvikt är ca 18 kg sammanlagt. 2 veckors mat är 20 kg.
 
Fantastiskt att ni kunnat arbeta upp en sådan fin laganda tvärs över alla åldrarna. Som förälder tar man annars gärna över litet för mycket bara för att det ska gå fort och smidigt; att hålla tillbaka sitt vuxna besservisseri, låta saker ta tid och misstag ske tyckte jag var den stora konsten då det begav sig. Samt i mitt fall att hntera två mycket olika personligheter, viljor och temperament, delvis men inte enbart p g a stor åldersskillnad mellan de bägge tjejerna. Jag tyckte faktiskt att vi alla fick mer utbyte av de turer jag gjorde tillsammans med bara en i taget.
(...) Vår basvikt är ca 18 kg sammanlagt. 2 veckors mat är 20 kg.
Låter väldigt litet på mig, fyller ni på under turen? Låt gå att fyra av er är små, men snittet blir ju bara 285 g/dag och person?
 
Vi kör oftare enklare turer i närmiljön. Och det gör vi ofta. Vi har små tvåmannatält och tar med korv med tillbehör till första kvällen och till frukost färdig toasts som värms på brasan. Ha en grundpackning till barnen stående i nåt förråd och bara komplettera med det nödvändigaste. Keep it simple.
Tarp köper man billigt från England och firman heter DD hammocks. Vår 4x4 väger 1290 gram och kostar 500:- med frakt.
Har man tarp slipper man regnskyddet på tältet.
Kör man fredag - lördag och åker hem efter frukost så tycker jag det räcker. Vi kör så några gånger per månad och barnen (7 och 12) är nöjda.
Bära och vandra får man göra på regelrätta fjällturer.
Knäckebrödspizza är en favorit. Perfekt till frukost.
 
Vi kör oftare enklare turer i närmiljön. Och det gör vi ofta. Vi har små tvåmannatält och tar med korv med tillbehör till första kvällen och till frukost färdig toasts som värms på brasan. Ha en grundpackning till barnen stående i nåt förråd och bara komplettera med det nödvändigaste. Keep it simple.
Tarp köper man billigt från England och firman heter DD hammocks. Vår 4x4 väger 1290 gram och kostar 500:- med frakt.
Har man tarp slipper man regnskyddet på tältet.
Kör man fredag - lördag och åker hem efter frukost så tycker jag det räcker. Vi kör så några gånger per månad och barnen (7 och 12) är nöjda.
Bära och vandra får man göra på regelrätta fjällturer.
Knäckebrödspizza är en favorit. Perfekt till frukost.

Väldigt peppande! Tack för tips och inspiration. För 2 år sedan gjorde vi en liknande tur till Tyresta med dottern. Det var riktigt fint, gick bara några hundra meter från parkeringen. Har just investerat i en "korvtermos", så vi kan ju faktisk också fixa middag i ett kick!
Ska fixa lite småpåsar att ha färdigpackade med det som behövs. Min sambo hävdar att hon har ett lätt tyg som hon tänkt att sy nånting åt det vattentäta hållet med men som blivit liggande.

Hur gör ni med tarpen? Använder ni bara innertälten och spänner duken över båda tälten? Vi har ett marmot nusku 3p och det är ganska stort och tungt men fungerar bra om man inte ska gå så långt.
Vi kör oftare enklare turer i närmiljön. Och det gör vi ofta. Vi har små tvåmannatält och tar med korv med tillbehör till första kvällen och till frukost färdig toasts som värms på brasan. Ha en grundpackning till barnen stående i nåt förråd och bara komplettera med det nödvändigaste. Keep it simple.
Tarp köper man billigt från England och firman heter DD hammocks. Vår 4x4 väger 1290 gram och kostar 500:- med frakt.
Har man tarp slipper man regnskyddet på tältet.
Kör man fredag - lördag och åker hem efter frukost så tycker jag det räcker. Vi kör så några gånger per månad och barnen (7 och 12) är nöjda.
Bära och vandra får man göra på regelrätta fjällturer.
Knäckebrödspizza är en favorit. Perfekt till frukost.
 
Låter väldigt litet på mig, fyller ni på under turen? Låt gå att fyra av er är små, men snittet blir ju bara 285 g/dag och person?

Behöver inte fylla på, men knallar vi förbi en affär så frossar vi bananer/äpplen o tomater/gurka eller frallor (fast man får inte i sig så många, dom e ju så degiga, o så vill jante bära mä mig nåt) :)
Jo, genomsnittet blir det (285 g/person/dag). Uppdelningen ser junte ut så. Jag får inte i mig så mycket :)..det blir inte så mycket över till mig, rättare sagt. Men vikten varierar lite, vissa dagar råkar portionerna vara större o andra dagar mindre, o sen så är det junte exakt 20 kg...det kanske är 21...eller 19. Dom har aldrig klagat på att de fått för lite mat och vågen har varit oförändrad för dom...annat för mig :). Sett i mängd på tallriken så är det ungefär samma som dom äter hemma.
Jag har filmer på recept om du (lr nån annan) e intresserad...men du e ju proffs på detta med vandring så vet inte om filmerna bidrar mä nåt.
 
Du får gärna lägga upp filmer om du har, alltid kul att få lite nya idéer.
Att få till menyn tycker jag är svårast, då det ska vara både gott och lätt.
 
Hej igen.

Det är lite olika. Vid fint väder skippar vi yttertält och har bara tarpen. Nu i Abisko så spände vi upp tarpen mellan tälten och fick 16 m2 med yta, torr, under.

/ Tom
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
John Andersson Friluftstelefon, tips. Utrustning allmänt 28
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.