Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Alldeles för långt ner, stora knivtråden ligger som favorit ;-) En helt annan sak, säkert diskuterad tidigare den också och jag ber om ursäkt i så fall, men Gerber Legend multitool. Någon som säger usch och fy direkt eller är det ett bra köp?

Mvh Aron
Den är en blandning av bra verktyg och mindre bra sådana. De som är bra är framför allt saxen (!) som Fiskars bidrar med, samt de utbytbara skären i avbitartången med beläggning av volfram-karbid, ett av de hårdaste ämnen som finns. Bladets utfällning manövreras med en hand och därför också bidrar till den postiva bilden, liksom den tillika enhandsmanövrerade saxen. Ergonomin som sådan är helt OK.

Men. För min del anser jag att bladet i 420HC inte riktigt når till den standard som man hittar hos t ex L-man. Visserligen kör också amerikanska Buck på detta stål men skillnaden är att det i Bucks fall är den på området en av de allra skickligaste materialtekniker som är behjälplig i samband med värmebehandlingen (Paul Bos). Så är inte fallet med Gerber.

Tyvärr medför fördelen med utbytbara insatser för tången också en del negativa detaljer. Tången är i min smak alldeles för klumpig. Den är inte speciellt lämplig i fiskesammanhang. Synd eftersom det rätt ofta är i det sammanhanget en tång används. Käftarna är dessutom lite för korta. Visserligen medför det en högra grad av moment men det är ofta inte där det brister.

Allt som allt en tång med en del fördelar men också nackdelar. Du bör tänka igenom vad du tänker använda tången till allra mest.

~Paul~
 
re

Det är på jobbet den kan komma till användning återstår att se om det blir något köp, men det är nog till större delen olika mejslar, saxen och tången som skulle komma till användning.

//Aron
 
Nu var då min 2a egentillverkade kniv helt färdig, förutom bivax-poleringen då. Slidan blev klar i går, är helt ok nöjd med den, passformen är riktigt bra, men jag vågade inte samla upp lädermassa och arbeta med, får träna detta på en inte så viktig läderbit. Upphängaren är fäst med klassiskt fäste, via 6 hål på baksidan, sedan är mittsömmen bankad för bästa passform.

Sömmen på baksidan bygger minimalt på höjden, har fått pressa ner den flera gånger eftersom lädret har en benägenhet att resa sig allt efter det torkar. Nu är det stenhårt dock.

Enjoy.

29uzo08.jpg


rhk8jp.jpg


iw6dys.jpg


e04qir.jpg
 
Kan bara säga mycket fin 2ndra kniv:) Min andra kniv jag gjorde var inte hälften så bra som denna.:)

Tack Kimmo, med tanke på dina knivar är det kul att du skriver fin om min :) Det tråkiga var märggenomslaget, fast ändå inte så farligt, jag tycker det blir en snygg touch av det hela. Nästa kniv blir väl förmodligen att snedskära bitarna, och börja lära mig det. Nackdelen är väl att jag inte har någon bandsåg, får kanske lämna bort bitarna för kapning ;).

Slidan är f.ö av rårandsläder och första gången jag arbetade med detta, verkligen inte sista..

Har du några nya projekt?
 
re

Hej.
Märg genomslaget kan du fylla med lättflytande snabb lim. Finns nästan i alla bygghandel:) stryk på lite så att det går in i porerna . När det torkat papprar du bara bort limmet o får igenfyllda porer på det sättet:)
Joo jag har halv färdiga projekt jag ska ta mig an så fort jag får tid :)
 
Je puukko

En ny kniv färdig i min serie JE Puukko, bladet är rostfritt 4110,X55crmo14 och skaftet i stabbad Ambrosia och nysilver, skaftprofilen är oval samt lite päronformad. Knivens längd är 195mm.
http://jeknives.blogspot.fi/
 

Bilagor

  • JE Puukko 002_renamed_9669.jpg
    JE Puukko 002_renamed_9669.jpg
    70.2 KB · Visningar: 668
  • JE Puukko 006.jpg
    JE Puukko 006.jpg
    68.7 KB · Visningar: 590
  • JE Puukko 005.jpg
    JE Puukko 005.jpg
    66.6 KB · Visningar: 654
Fråga: Mora classic original beskrivs att ha nitad tånge. Jag hoppas då att man med det menar en metallbricka med hamrad tånge, och inte den där ringhylsan. Nån som sett kniven i verkliga livet?

Bosse
 
Fråga: Mora classic original beskrivs att ha nitad tånge. Jag hoppas då att man med det menar en metallbricka med hamrad tånge, och inte den där ringhylsan. Nån som sett kniven i verkliga livet?

Bosse
Jag äger tyvärr inte en enda av dessa nyutgivna moror. De gamla hade precis de detaljer som du beskriver, dvs en bricka under en hamrad/tillplattad tånge.
 

Bilagor

  • Min Nora nr 1, hamrad tånge.jpg
    Min Nora nr 1, hamrad tånge.jpg
    41.9 KB · Visningar: 616
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 561
Tack Paul för illustrationen just så skall en Mora se ut. Enkelt billigt och starkt. Den där låsringen från senare tider blir inte alls samma kvalitetskänsla. Fast det är nog starkt det med om sanningen skall skärskådas. De allra flesta av förmodligen hundratusentals sånna har nog hållit ihop skaft och blad. De nyaste ag sett har inte ens genomgående tånge men är väl troligen även de tåliga för hård användning.
 
Riktigt fint Jan-Erik! Hur går det med din Swede 82? Har själv skalor på väg hem, 3.2 mm grön g-10 med greppvänlig textur ( samma som återfinns på t ex spyderco pm2). Beroende på känslan så blir det ev en tunn röd spacer också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...