Svetsa ?

Jag funderar på att tillverka ett litet sköljsäkert skydd till en handdator, i stil med de vattentäta packpåsar som används av paddlare och andra (Cascade Designs SealLine). Jag har hittat materialet, en mjuk och "klibbande" transparent plastfilm, typ vaxduk. Som den i SealLine fast tunnare. Mitt problem är att jag inte lyckas foga ihop två bitar i detta material. Jag har prövat svetsa med lödpenna (vilket visade sig vara _svårt_), och limma med kontaktlim vilket inte riktigt fastnar på materialet. Tejp tror jag inte riktigt på heller.

Vet någon hur eller var man kan svetsa dylikt material ?
Eller finns det något seriöst lim som ni tror funkar ?

Kraven är att fogen ska vara sköljsäker och slittålig.

/Niklas
 
Aquasure..

Har du provat aquasure/liqisole? Det bildar en flexibel och vattentät fog. Används bl.a annat till att laga skor, dykardräkter, vadarbyxor dyl.. Finns hos de flesta sporthandlare.
 
Jag ska kolla på det, men tror du att det håller ? Jag har fått för mig att det är lite silikonaktigt ?

/Niklas
 
Rugga upp!

Det blir ingen hård fog utan den är hyfsat flexibel. Dock inte lika mjuk som sikikon Rugga upp väven vid limytorna med lite sandpapper. För får du limmet bara att fästa bra vid väven så håller det nog väldigt bra. Jag har lagat ett antal vadarbyxor med det och har aldrig behövt göra några omlagningar...
 
Vilket material?

För att göra det grundligt måste du ta reda på vilket material din plastfilm är gjort av så att du kan köpa ett lim som passar till polymeren som filmen är gjord av. Fråga tillverkaren och gå sedan till en välsorterad järnhandel eller byggvaruhus och fråga där efter ett lim som passar till ditt material, dom ska ha listor från limtillverkarna. Eller kolla på nätet hos "3M" eller "Loctite".

Lycka till,
/Jon
 
Tackar för tipsen !

Ska försöka hinna kolla upp Lickvisål, eller vad det nu hette :), och nåt materialspecifikt lim i veckan. Återkommer med resultat.

/Niklas
 
svetsa plast

Vill du fortfarande svetsa plasten så använd ett strykjärn.
Lägg aluminiumfolie ovanpå och under plasten du skall svetsa.
Pressa med ganska hårt. Justera värmen på strykjärnet efter
plastkvaliteten.
Prova på skräpbitar först, tills du ställt in rätt temperatur och vet
hur länge du behöver pressa.

Det brukar funka bra.

MVH
//Anders
 
Glöm det.

Hej.

Tyvärr kan du glömma projektet.

Förmodligen är det PVC och det kan du inte limma.
Skulle det mot förmodan vara någon form av polyetylenplast som är mjuk och klibbig så är det mycket mjukgörare i den, vilken tränger ur plasten och bildar en fet hinna, helt omöjligt att limma även detta.

Det är bättre att köpa något färdigt, tänk på att det lätt bildas kondens och det är inte bra för elektronik.

Solomannen.
 
Svetsa är inga problem

Hej

Det går att svetsa många plaster inkl. PVC. När man svetsar tjockare material ett par mm och uppåt använder man ofta en varmluftspistol. För tunna material borde strykjärnet ovan vara bättre. För PVC finns det ett speciellt lim, Tangit. Tyvärr innehåller PVC < 50% PVC resten är mjukgörare.

MVH
Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
paddla Svetsa/limma sömmar Gör det själv 1
adventure_transport Svetsa byggplast Gör det själv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.