Cykelväskor

Jag har planer på en cykelsemester nu till sommaren och undrar vilka cykelväskor som kan vara lämpliga. Är det bara Ortlieb som gäller om det ska vara vattentätt?
Går det att ta bort fästena på Ortliebväskorna och använda den som packväskor i t.ex. en kajak.
Billigare varianter som inte är helt vattentäta som är lämpliga?
 
VauDe oxå

Vi blandar friskt. Fram har vi ortlieb Minibiker. Vi beställde classic (utan kompremmar) på postorder men fick med kompremmar. Klagar inte. Bak har vi VauDe vattentäta. Lite billigare än ortlieb, men inte mycket. Ok, vattentäta är dyrare, men ack så skönt. Inget packande i femtielva plastpåsar eller krångel med regnskydd. Om cykelsemester kommer vara ett stående inslag i framtiden köp vattentätt.
Jag föredrar väskor med lock framför rullstängning. De är inte dränkbara, men man får ner mera och de klarar all tänkbar regn och skvätt. Sovsäckarna i vattentät backsäck på pakethållaren.

Go tur

Anders Villumsen

Undrar du mera: maila
 
Globetrotter

Gå in på globetrotter och titta, de har en del att välja på.
Vet inte om priserna är konkurenskraftiga men de brukar vara billigare.
 
I kajak...

Jag har några kompisar som testade att packa i sina Ortlieb cykelväskor i kajaken. Det gick väl sådär. Den hårda sidan av väskan är ganska mycket i vägen när man skall packa den i kanoten. Det är svårt att utnyttja utrymmet på ett bra sätt. Det beror nog också en hel del på vilken kajak man har. Har man små däcksluckor går nog inte väskorna ner alls.

Däremot kan jag tänka mig att de skulle kunna passa ganska bra i en kanadensare.

MVH

Peter Ask

PS Använder själv VauDes vattentäta cykelväskor och tycker att de är bra. DS
 
Ej Dränkbara !

Ortliebs väskor med rullstängning är heller inte dränkbara men mina har än så länge hållt tätt i alla väder. Att ta bort krokarna går bra men egentligen är det inte dom som inebär ett problem utan uppstagningsplattan och att ta väck denna är nog inte att rekomendera eftersom den är fastsatt med genom gående bult. Det enda negativa med vattentäta väskor är att det blir svårt att hålla ordning eftersom de sällan har så många fickor, men man lär sig ganska snart att packa smart.

Kör själv med Ortliebs light back roller både fram och bak ( QL1 bak och QL2 fram ).

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pettter Crosso cykelväskor Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.