Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De kan nog ha mönsterskydd? Utformning av en kniv kanske även kan ses som ett konstverk? I så fall kan det vara 70 år efter upphovsmannens död.
Men ändra lite lagom mycket, och du går runt både patent, mönsterskydd och konststatus.
Tror inte heller att man kan ta patent på designen i sig, men på fällningsmekanism, låsningen, bladprofil, legering och liknande. Men det finns andra som kan sånt bättre än mig.

Det är väl så att man har patent på funktioner och mekanism m.m.
Mönsterskydd har man på design.
Konstverk kan väl knivar vara om det är unika samlarknivar designade av just konstnärer. Tror dock att det kan vara svårt att hävda det när det gäller just 110:an eller kanske "Mora knivEN".

Jag är ingen expert så ni får gärna rätta mig om ni vet bättre.:)
 
Det är väl så att man har patent på funktioner och mekanism m.m.
Mönsterskydd har man på design.
Konstverk kan väl knivar vara om det är unika samlarknivar designade av just konstnärer. Tror dock att det kan vara svårt att hävda det när det gäller just 110:an eller kanske "Mora knivEN".

Jag är ingen expert så ni får gärna rätta mig om ni vet bättre.:)

Mora of Sweden har fått namnet "morakniv" godkänt som registrerat varumärke i alla fall.

Jag tror också att det kan vara svårt att hävda patentskydd på "hålet" och andra designdetaljer.
 
Era svar tyder på att jag har uppfattat det ganska så korrekt. Trots allt är det tråkigt när många skräpföretag åker snålskjuts på sina mer kända konkurrenter.

I Spydercos fall (runda hålet) så har många redan under tiden som patentet gällde kört med ovala/avlånga "hål" för att klara sig undan den rättsliga biten.

~Paul~
 
Det har nyligen kommit till min kännedom att den amerikanske legenden och knivtillverkaren Robert Waldorf Loveless (Bob Loveless) är död. Han dog för exakt en vecka sedan efter en längre tids sjukdom.

Hans mest kända bidrag till knivvärlden torde vara Drop Point Hunter-kniven, en design som utmärker sig med ett skålslipat droppformat blad samt fulltångekonstruktion (på den senare produktionen är fulltången dessutom taperad, dvs avsmalnande):

http://www.rehobothcustomknives.com/KBLV000C walnut dp combo.jpg

Vila i frid, Bob!

~Paul~
 
En legend har gått ur tiden:(
Den länkade kniven kan vara en av de vackraste knivar som finns. Enkel, funktionell och stiren.

//Per

Det har nyligen kommit till min kännedom att den amerikanske legenden och knivtillverkaren Robert Waldorf Loveless (Bob Loveless) är död. Han dog för exakt en vecka sedan efter en längre tids sjukdom.

Hans mest kända bidrag till knivvärlden torde vara Drop Point Hunter-kniven, en design som utmärker sig med ett skålslipat droppformat blad samt fulltångekonstruktion (på den senare produktionen är fulltången dessutom taperad, dvs avsmalnande):

http://www.rehobothcustomknives.com/KBLV000C walnut dp combo.jpg

Vila i frid, Bob!

~Paul~
 
Ja, den är kanonfin. Fasen va synd att man inte slog till och köpte en Lovelesskniv när man för ca 5 år sedan hade chansen att få den "billigt ". Men 20K var trots allt mycket pengar vid tillfället...

~Paul~
 
Ja mycket tråkigt att Loveless har gått bort. Han var en levande legend inom knivmakeriet. Ja när han levde, Nu är han en död legend.
Hans droppoint design är en av dom mest kopierade som finns och som sagt loveless niten är jäkligt bra tycker jag. Den kommer att sitta på alla forumknivarna. Dom är starka och det går att få dom i olika färger. Kanske inte den ultimata om man ska göra en deluxvariant, då är kanske Corbyn bättre.

Seved
 
Ja mycket tråkigt att Loveless har gått bort. Han var en levande legend inom knivmakeriet. Ja när han levde, Nu är han en död legend.
Hans droppoint design är en av dom mest kopierade som finns och som sagt loveless niten är jäkligt bra tycker jag. Den kommer att sitta på alla forumknivarna. Dom är starka och det går att få dom i olika färger. Kanske inte den ultimata om man ska göra en deluxvariant, då är kanske Corbyn bättre.

Seved
Låter bra!

~Paul~
 
Sitter o klämmer på en Böker Arbolito Nicker Bird som jag köpt på Bass Pro Shop i dag. Vet inte vad jag ska ha den till, men vacker är den. Passar väl i samlingen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...