Eldningsförbud och öppen eld

C-M med flera ni tror på rättigheterna.
Eldningsförbud är just det.
Att man kan köra kök på grusstrand eller på fasta färdigställda eldningsplatser om man är extremt försiktig.

Länsstyrelsens ord i det här är lag.
"Fasta, godkända, av kommunen uppställda grillplatser samt utomhusgrillar i trädgårdar får användas med försiktighet och under eget ansvar. Observera att tillfälligt anordnade grillplatser av sten eller stockar uppfyller inte detta krav.
Läs mer om eldningsförbudet i respektive region:"

Den som startar en skogsbrand blir ersättningsskyldig, för virkesförlusterna, för släckningskostnaderna.

go tur
 
Ja jag tror på rättigheter, men med rättigheter kommer också skyldigheter. Läser du mina inlägg borde du se att det är det jag förespråkar.

Försiktighet, förnuft och ansvar. Bra grejor att ta med sig ut i naturen, oavsett tänkt sysselsättning.

Vad jag försöker diskutera är tolkningen av friluftskök, men många verkar istället vilja glida ifrån ämnet och prata om bränder.


En annan fråga som kan poppa upp, använder ingen av er någonsin friluftskök alls? Det låter så på er argumentation.
 
Flera tycks tro att ett vedkök är en gigantisk anordning där man skyfflar in normalstora vedträn som hemma i öppna spisen. För de som aldrig sett ett vedkök för friluftsbruk kan jag nämna att de är oftast är lämpliga för 4-5 kottar, några små pinnar i kottstorlek eller liknande.
 
Flera tycks tro att ett vedkök är en gigantisk anordning där man skyfflar in normalstora vedträn som hemma i öppna spisen. För de som aldrig sett ett vedkök för friluftsbruk kan jag nämna att de är oftast är lämpliga för 4-5 kottar, några små pinnar i kottstorlek eller liknande.

Det är ointressant hur stora de är eller ej, kan du inte reglera lågan med en kran, så är det öppen eld och skall inte användas vid eldningsförbud, gäller även t ex spritkök,
 
Det är ointressant hur stora de är eller ej, kan du inte reglera lågan med en kran, så är det öppen eld och skall inte användas vid eldningsförbud, gäller även t ex spritkök,
Det där är bara nåt du tycker och inte nåt som gäller. Brukar stå rätt tydligt att det är eldning direkt på mark som åsyftas. brukar inte gå att misstolkas. friluftskök är ett friluftskök om de inte skriver annat.
 
Det är ointressant hur stora de är eller ej, kan du inte reglera lågan med en kran, så är det öppen eld och skall inte användas vid eldningsförbud, gäller även t ex spritkök,
Fel. Sprit- och gaskök klassas som friluftskök och får användas. Du använder eget tyckande istället för konstruktiv argumentation grundad på fakta.

Från naturvårdsverket:
Du får använda kolgrillar eller små fältkök med öppen låga även under eldningsförbud, om du är försiktig.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Eldning/

Har även ställt frågan för ett par år sedan till länsstyrelsen som bekräftade ovan (dock bad jag då inte om tillstånd att publicera svaret så av hänsyn gör jag inte det).

Räddningstjänsten är inte vad jag vet en varken förordnande eller lagstiftande myndighet, så att använda deras sida som referens är inte optimalt.

Har nu fått svar av länsstyrelsen ang vedkök och de ville inte ge ett snabbt svar utan behandla frågeställningen riktigt. Det är bra tycker jag men betyder att svaret kan dröja. Dock får jag sedan publicera detta här.
 
Länsstyrelsens ord i det här är lag.
"Fasta, godkända, av kommunen uppställda grillplatser samt utomhusgrillar i trädgårdar får användas med försiktighet och under eget ansvar. Observera att tillfälligt anordnade grillplatser av sten eller stockar uppfyller inte detta krav.
Läs mer om eldningsförbudet i respektive region:"

go tur
Vill kommentera detta, du tappar trovärdighet när du felaktigt väljer selektivt från källan för att understödja din åsikt. Direkt från länstyrelsen:
http://www.lansstyrelsen.se/Norrbotten/Sv/nyheter/2014/Pages/forbud-mot-eldning.aspx
Viss variation kan säkert förekomma mellan länen, så är du osäker kolla med ditt län. Det var ju det där med skyldigheter...
 
I fråga om eldningsförbud så har räddnigsledaren sista ordet. Den som tappar förtroende är de som hävdar öppen låga vid eldningsförbud.

Som tur är finns thermos och gott humör. I Skåne även matställen här och där.

Följ reglerna och var rädda om friheterna.

go tur
 
Jag har inte heller någonsin sett förbud mot att använda eldkastare i naturen, så det går alltså bra att köra.

Eldkastare är ett vapen som jag inte tror att du som privatperson kan få licens för -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eldkastare
Alltså är redan innehavet olagligt och därmed behöver man inte reglera hur man får använda det, eftersom man inte får inneha det.
På liknande sätt finns inget om användande av lys-ammunition till granatgevär i vanliga lagboken, då inga vanliga medborgare inte lagligen innehar dylika. Oaktat eldningsförbud eller inte...

De som får inneha det är möjligen försvarsmakten och de brukar vara bra på att styra upp användande med förarbevis eller annat som bevisar en persons färdigheter samt med säkerhetsinstruktioner för hur det ska användas.

/Patrik, utan förarbevis på eldkastare
 
I fråga om eldningsförbud så har räddnigsledaren sista ordet. Den som tappar förtroende är de som hävdar öppen låga vid eldningsförbud.

Som tur är finns thermos och gott humör. I Skåne även matställen här och där.

Följ reglerna och var rädda om friheterna.

go tur
Efter tre veckors hällregn har jag svårt att se att räddningsledaren skulle misstycka till att man i ett reservat med eldningsförbud, helt regelmässigt, kokar en kopp kaffe på tex ett gaskök. Speciellt eftersom det finns ett skriftligt undantag för friluftskök.
Det är lätt att vara kategorisk, men det betyder inte att du har rätt.
 
Eldkastare är ett vapen som jag inte tror att du som privatperson kan få licens för -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eldkastare
Alltså är redan innehavet olagligt och därmed behöver man inte reglera hur man får använda det, eftersom man inte får inneha det.
På liknande sätt finns inget om användande av lys-ammunition till granatgevär i vanliga lagboken, då inga vanliga medborgare inte lagligen innehar dylika. Oaktat eldningsförbud eller inte...

De som får inneha det är möjligen försvarsmakten och de brukar vara bra på att styra upp användande med förarbevis eller annat som bevisar en persons färdigheter samt med säkerhetsinstruktioner för hur det ska användas.

/Patrik, utan förarbevis på eldkastare

Eftersom handgranter inte klassats som vapen tidigare, så har nog inte heller eldkaste klassats som vapen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...