Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tomteröd??? Din tomte måste va en riktig svarttomte. Jag har en lika fast röd med kolståls blad. Bra brukskniv. godsets tjocklek och stålets härdning gör det till en mycket bra kniv. Plastskaft och plastslire gör det till en enkel och hållbar brukskniv. MAW. Vi konkurrerar om samma knivar. Jag gillar även deras skruvade knivar och köper äldre sådana. Men kommer tomten med deras nya slarvknivar blir det rådäng. Jag har inte sett deras lite finare full tand knivar med träskaft på sistone och inte heller deras modell 38. Jag har ett hopp att dessa fortfarande är fina. Annars fasiken kan de gå under för min del. Deras stolta tillverkningstraditioner måste helt ha drunknat i helvetets käftar.

Bosse
 
Är ju ett svartvitt foto
Här är den i färg
ca9f87e0e71e503603f6599ae0fe4cf3.jpg

Du har rätt, fel att snacka om färg och lägga upp en svartvit. Fick inte till vitbalansen så färgen såg konstig ut.

Här är en bättre variant. Som du kan se har min helröd slida men knivens handtag har fått ett svart inslag. Dock så är den röda färgen riktigt `nu är det jul igen´ ;) I affären (Slöjd Detaljer, Stockholm) stod det att det var en jubileumsmodell och priset gällde tills partiet var slut.
Även denna är kolstål som jag för övrigt gillar bäst.
 

Bilagor

  • Morakniv-Basic-511-Item-No.12772-Batch-102822.crop.jpg
    Morakniv-Basic-511-Item-No.12772-Batch-102822.crop.jpg
    250.3 KB · Visningar: 1,049
Älgjakten har börjat. Inte skymten av en älg. Det är illa med Älgstammen i södra Jämtland. Jag brukar bära en case medium stockman i fickan för att ha när jag äter. Det blev den enda kniven jag använde den här helgen.

Bosse
 
Gillar den. Var köpte du? Verkar ligga på knappt tusingen inkl frakt från EU?

Den inköptes via eBay från Tyskland och "eKnives.de". Pris strax över åttahundra kronor plus frakt så totalt 900.

Intressant det där med priser för övrigt. Jag funderar på prata med några svenska handlare och fråga dem om de vill ha kunder eller ej. Visst, jag känner till de olika momssatserna, generalagenter etc. Men i vissa fall blir det nästan (tragi)komiskt för oss konsumenter. Ett exempel: Viper Odino, kostar t ex i allmänhet runt de 1700 inom resten av EU som hos t ex "Lebenisgut" (Ty, eBay), Heinnie Haynes (GB) och Lamnia (Fi). Inom Sverige hoppar de upp till 1850 och 2800 spänn listade priser! Och det är en kniv tillverkad inom Europa. Från staterna är den ännu billigare. Märkligt det där.

/ J
 
Vardagskul

Lite segt på tråden. Bidrar med lite knivrelaterad vardagsglädje, medveten om att jag är 100% amatör. Tog en sladdrig skalkniv, dremlade bort handtaget, sågade ur en vrilbit, borrade, epoxylimmade, slipade, oljade och voilá, en för mig exklusiv skalkniv som passar mig perfekt (dock säkert ingen annan givet ansatsen). Tog 30 minuter, exkl. limtorkning
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    58.1 KB · Visningar: 771
  • image.jpg
    image.jpg
    82 KB · Visningar: 838
Har sneglat på en Enzo Birk 75 ett tag och undrar hurvida någon äger en eller har tankar kring knivens "vara" eller "icke vara".

Tänker mig den med Skandinavisk slipning samt ett användningsområde som dagligt buren fickkniv, både som komplement till en fastbladare i skog och som ensam till vardags i civilisationen.

Åsikter mottages tacksamt:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Det här blogginlägget skrev jag häromdagen. Det väckte visst intresse och lite ont blod här och var. Ämnet var - "Stålsnobberi"
Håller med. A och O är att välja ett stål som korresponderar med knivens tilltänkta användningsområde. Av självklara orsaker bör därför också bladgeometrin och ergonomin vara anpassade därtill.

Personligen anser jag att just bladgeometrin är avsevärt viktigare än att eggen är ruskigt vass. För min del räcker det att skärpan är OK men att bladgeometrin är optimal. Av denna anledning har jag på senare tid enbart burit på min Florinox Akma. Den har precis allt jag behöver. Varken mer eller mindre.

~Paul~

PS Du borde kanske redigera ståltypen i meningen: "Sedan kan tilläggas att nästan hela den franska produktionen av regionala knivar är försedda med endera kolstål eller 12c26 och 12c27-stål från Sandvik"...

13C26 är namnet, som bekant :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.