Första vandringen, tips på kläder när det är varmt.

Jag hade iaf ingen plats över i min ryggsäck. Men jag skulle kunna tagit med mig mindre mängd kläder. Det var så svårt eftersom jag inte visste vad det skulle vara för väder så jag hade med mig kläder för alla väderlekar.
 
Fast jag fattar inte hur alla får in så mycket i sin ryggsäck. Ni måste ha vacuumkläder som liksom blir ingenting när man tar av sig dom. Upplåsbar fleectröja?

Ja, tricket är ju att "knö" om man har ont om plats... Regnkläder t ex brukar gå att vika ihop och rulla in i luvan. Hurvida det är så nyttigt för laminat, membran eller belägningar kam man ju diskutera.
Det som jag tror gör din packning "bulkig" i det här fallet är kakpaketet. Det omöjliggör komprimering...
 
Fast jag fattar inte hur alla får in så mycket i sin ryggsäck. Jag har en Fjällräven air 30l dagsäck och den är nästan full när jag packat ner en fleecetröja, en barnkofta, en regnjacka och en galonjacka tillsammans med kakrullen och vattenflaskan. Ni måste ha vacuumkläder som liksom blir ingenting när man tar av sig dom. Upplåsbar fleectröja?

Naturligtvis måste jag testa...

Fram med Haglöfs Corker på 20 liter.
Fleecetröja - munkjacka - regnjacka - galonjacka - vattenflaska och kakrulle (termosen, har inga kakor hemma).

Jag har inte packat dem extremt tajt (jag brukar rulla hårt och lägga i plastpåsar när mycket skall få plats) och får väl plats med kamera, extra strumpor, kniv, plånbok och lite mer.
 

Bilagor

  • corker.jpg
    corker.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,230

avslutad210712

Gäst
Var det inte några driftiga forskare som förut slog hål på den där myten? Iofs handlade det kanske om fästingar om jag tänker efter. De hade dragit mörka och ljus skynken genom gräset och sen räknat hur många fästingar som satt på dem. De ljusa skynkena drog åt sig flest fästingar men de trodde att ljusa kläder kanske var bra ändå eftersom där ser man fästingarna bättre.

Gäller i alla fall knott. Kompisen hade svart, jag hade vitt...
Eller kanske jag luktar äckligare :)

/Ulf

Tror knappast att färgen på kläderna har någon inverkan men däremot lukten och uppenbarligen luktar din kompis bättre - i alla fall ur en myggas synvinkel :)
 

avslutad210712

Gäst
Ett bra recept är en blandning av djungelolja och beckolja.....Luktar för en del illa å en del andra gott. Men funkar bra.

Personligen kör jag med WNS (Wilmas Nordic Summer) som luktar härligt av beckolja och är i fast form i en burk. När det gäller lukten på myggmedel så säger många att beckolja luktar illa och att Mygga luktar gott medans jag tycker precis tvärtom. Har testat både Mygga och WNS och medans WNS fortfarande fungerar så är det dags att smeta på mer Mygga så för mig är valet mycket enkelt.
 
Tack!

Nej det gjorde vi inte =)

Men det var en helt underbar fjällvandring. Inga myggor, soligt och varmt. Min första fjällvandring och jag blev helt förälskad, vill tillbaka! Det funkade bra med kläderna, körde med dubbla strumpor och tog med ett extra par under vandringen.

Om någon är intresserad så finns bilder från resan ----> http://www.facebook.com/album.php?aid=8721&l=d6e86&id=618957255

Vad trevligt att du delade med dig av dina fina bilder! Blev riktigt sugen på att vandra i området kring Abisko igen. Kul när någon som du ger tillbaka till alla dem som delat med sig av goda råd. Nu får de och vi andra inspiration när man ser dina bilder. Kalasbra gjort, hoppas fler hänger på och rapporterar hur det gick, även det som gick mindre bra är intressant att få veta.
Trevlig sensommar!
Christer
 
Vad trevligt att du delade med dig av dina fina bilder! Blev riktigt sugen på att vandra i området kring Abisko igen. Kul när någon som du ger tillbaka till alla dem som delat med sig av goda råd. Nu får de och vi andra inspiration när man ser dina bilder. Kalasbra gjort, hoppas fler hänger på och rapporterar hur det gick, även det som gick mindre bra är intressant att få veta.
Trevlig sensommar!
Christer

Visst är det en underbar plats. Tyvärr gör inte bilderna platsen rättvisa men om du har varit där så vet du hur vacker det är. Jag blev väldigt glad för alla råd jag fick. Började från noll eftersom det var min första vandring, visste ingenting. Men tack vare tipsen så blev nog inte mina fötter så lidande som de kunde ha blivit.


Fina bilder! Blir sugen på att göra en fjällvandring innan sommaren tar slut.

Det skulle jag med vilja göra. Hur pass sent på året kan man fjällvandra?
 
Tror knappast att färgen på kläderna har någon inverkan men däremot lukten och uppenbarligen luktar din kompis bättre - i alla fall ur en myggas synvinkel :)
Nja, på min svarta ryggsäck sitter det ofta tjockt med knott - och den luktar ganska fräscht. När jag har ljusa kläder attraherar jag färre knott än med svarta. Så jag har helst inte svarta kläder på mig. Kan det ha med värmeutstrålning att göra? Att svart absorberar värme på ett annat sätt?
 
Det skulle jag med vilja göra. Hur pass sent på året kan man fjällvandra?

Så länge man slipper pulsa i snö kanske ;-)
Själv har jag vandrat i Padjelanta och Sarek, som senast i mitten av september. Det är vackert med alla höstfärgerna, men jag måste erkänna att det är behagligare i juli och augusti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...