Förvaring av trattisar

Jag brukar ta en stor synål o tråd, och trä upp dem (till hälften skurna),på rad i
meterlånga band, o hänga dem över bordet i köket.
Det låter pilligt o jobbigt, men det går förvånansvärt fort.
Det passar "trattkantarellsvampsorter", blomkålssvamp etc., som är ihåliga,
ej med andra sorter som är för tjocka. (Då bör man skära svampen i tunna skivor.)
Trivselfaktorn blit hög i köket, när man ser svampen
hänga där, och de torkar helt utan mögelproblem.:)
Peter

Hur stort köksbord, eller hur lite svamp plockar du? Har man suttit och rensat svamp i 6-8 h så är man nog inte å intresserad av att börja trä upp den på tråd!
 
förvaring...

Hur stort köksbord, eller hur lite svamp plockar du? Har man suttit och rensat svamp i 6-8 h så är man nog inte å intresserad av att börja trä upp den på tråd!

Näe, det har du nog rätt i om det gäller så stora kvantiteter, den här metoden är tänkt för sisodär
6-7 liter färsk svamp.
Jag brukar inte hänga upp allt jag hittar, utan det får bli torkning väl utspritt på tidningar för den svamp som jag inte "orkar" trä upp. ( förresten orkar är väl inget för en frisk frilufsmänniska ?)
peter
 
Enkel torkning av trattisar

Efter många års svamplockning av trattisar och långa kvällstimmar med svamprensning tycker jag att torkningen ska vara så enkel som möjligt. Detta har fungerat för oss i många år:

1) Plocka all svamp med svampkniv. Rensa och skär bort foten med jord redan ute i skogen.
2) Rensa hemma genom att borsta bort ev. jord och dela trattisen mitt itu. Ev. i 4 delar om de är stora. Det är ytterst sällan de har mask men det kan hända.
3) Lägg svampdelarna på en ren utvikt dagstidning och sprid ut så de inte ligger på varandra.
4) Lägg tidningarna med svamp på torrt ställe i rumstemperatur. Ovanpå köksskåp är bra.
5) Om svampen är väldigt våt, lägg ut på ny tidning efter någon dag.
6) Efter någon vecka, när svampen torkat, lägg ner i glasburkar. Lite större äppelmosburkar med skruvlock är bra.
7) Förvara torrt och mörkt. Torkad svamp kan sparas i flera år.

När trattisarna ska användas så tar man en näve och lägger i en kopp eller burk och häller på lite vatten så den får stå och dra åt sig lite vätska. Sen ner i grytan eller soppan! Ibland kan man fräsa den lätt innan, gärna med lite hackad lök. Gott på mackan!

Vanliga kantareller brukar vi inte torka utan förvälla lätt och frysa in i sitt eget spad. Karljohan däremot är suverän att torka.
 
svamp trestjärnig

Efter många års svamplockning av trattisar och långa kvällstimmar med svamprensning tycker jag att torkningen ska vara så enkel som möjligt. Detta har fungerat för oss i många år:

1) Plocka all svamp med svampkniv. Rensa och skär bort foten med jord redan ute i skogen.
2) Rensa hemma genom att borsta bort ev. jord och dela trattisen mitt itu. Ev. i 4 delar om de är stora. Det är ytterst sällan de har mask men det kan hända.
3) Lägg svampdelarna på en ren utvikt dagstidning och sprid ut så de inte ligger på varandra.
4) Lägg tidningarna med svamp på torrt ställe i rumstemperatur. Ovanpå köksskåp är bra.
5) Om svampen är väldigt våt, lägg ut på ny tidning efter någon dag.
6) Efter någon vecka, när svampen torkat, lägg ner i glasburkar. Lite större äppelmosburkar med skruvlock är bra.
7) Förvara torrt och mörkt. Torkad svamp kan sparas i flera år.

När trattisarna ska användas så tar man en näve och lägger i en kopp eller burk och häller på lite vatten så den får stå och dra åt sig lite vätska. Sen ner i grytan eller soppan! Ibland kan man fräsa den lätt innan, gärna med lite hackad lök. Gott på mackan!

Vanliga kantareller brukar vi inte torka utan förvälla lätt och frysa in i sitt eget spad. Karljohan däremot är suverän att torka.
Varför förvälla kantareller ?
Peter
 
Bra torkställe för svamp

Kom på en enkel men helt genial plats att torka svamp på. Ett golv med golvvärme, torkade mina trattisar på tidningspapper på golvet med lite lagon fin undervärme från golvvärmen, torkade snabbt och effektivt på det sättet. Att jag inte tänkt den tanken tidigare...
 
Varför förvälla kantareller ?
Peter
Förvälla vet jag inte, men om man "kokar in" dem (dvs lägger dem i en panna och låter dem svettas ut en del fukt) så tar de mindre plats i frysen, samtidigt som man tar tillvara spadet (frys in den mjuka svampen i sitt eget spad). Antar att det är detta som avses. En liter gula blir en ynka fryspåse, kanske 2dl effektiv volym i frysen.
 
Tack Strykarräven. Kunde inte sagt det bättre själv. Förvälla kanske inte var rätt ord. Anledningen är att vi inte tycker torkade vanliga gula kantareller smakar så bra. Att det dessutom tar lite plats i frysen är också en fördel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Buda Förvaring av trattkantareller? Bär och svamp 19
daniel81 trattisar sena i år? Bär och svamp 7
Lasse Be Trattisar igen Bär och svamp 6
Niklasx Trattisar med brun fot Bär och svamp 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...