Blå Bands nya frystorkade mat

avslutad210712

Gäst
På senaste turen testade vi Blå Bands nya frystorkade rätter. Vi var tre personer och alla ger tummen upp. Utan tvekan i samma klass om inte bättre än Real Meal och framförallt lite roligare smaker. Den rätt jag tyckte minst om var Couscous med chilikryddade grönsaker . Inte pga smaken utan mest pga att det känns lite dyrt med 89 kronor för en rätt som man rätt enkelt kan fixa till själv. Smakmässigt och fyllnadsmässigt får alla tre rätterna högsta betyg utan tvekan.

Couscous med chilikryddade grönsaker
Thaikyckling med ris och grönsaker
Kryddstarka grönsaker med nötkött
 
Låter trevligt!

Man blir lite hungrig.

Tror de hade rea på REAL maten nu så ska nog dock köpa på mig några påsar där.
 
Det som är riktigt tråkigt med dessa påsar är att de innehåller smakförstärkare E621-635.
Glutamat och MSG eller jästextrakt är några namn på detta nervgift som de stoppar in i maten för att få den att smaka bättre,nervgiftet är dessutom beroendeframkallande så att man vill gärna ha mer...
Jag har själv blivit överkänslig mot detta gift och blir ordentligt sjuk om jag av olyckshändelse skulle råka äta detta.
Att dessutom behöva betala 89 kr för detta är faktiskt snudd på kriminellt.
 
Det som är riktigt tråkigt med dessa påsar är att de innehåller smakförstärkare E621-635.
Glutamat och MSG eller jästextrakt är några namn på detta nervgift som de stoppar in i maten för att få den att smaka bättre,nervgiftet är dessutom beroendeframkallande så att man vill gärna ha mer...
Jag har själv blivit överkänslig mot detta gift och blir ordentligt sjuk om jag av olyckshändelse skulle råka äta detta.
Att dessutom behöva betala 89 kr för detta är faktiskt snudd på kriminellt.

Att kalla det för nervgift är jävligt löjligt, Japanerna som har generellt sätt mycket bättre hälsa än västerlännigar trots hårdare tempo i skola och arbetsliv använder otroligt mycket MSG i sin matlagning "sök på Ajinomoto" (Kineserna använder också väldigt mycke glutamat i sin kost.
Glutamat finns naturligt i nästan alla grönsaker, kokar du morötter och lök och reducerar får du hög koncentration av glutamat, därför använder man det när man kokar buljong.
Jästextrakt/MSG monosodiumglutamat innehåller glutaminsyra och kommer mest från jästa sockerbetor.
Tro inte på allt du läst om Chinese Restaurant Syndrome, synnerligen inte det som stått i Aftonbladet....

Om du vill sätta dig in i ämnet och från det bilda dig en egen uppfattning:
Since the first report of the so-called Chinese restaurant syndrome 40 years ago, clinical trials have failed to identify a consistent relationship between the consumption of MSG and the constellation of symptoms that comprise the syndrome. Furthermore, MSG has been described as a trigger for asthma and migraine headache exacerbations, but there are no consistent data to support this relationship. Although there have been reports of an MSG-sensitive subset of the population, this has not been demonstrated in placebo-controlled trials.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1058S

PS
Visst är det bäst att äta hemlagad nyttig mat utan tillsatser och andra konstigheter, men någon jävla måtta med kvällstidningsjournalistikens genomslagskraft måste det vara, dom är mest okunniga journalister som sitter och plankar texter för att skapa sensation och sälja lösnummer.
De gånger de skrivit om det ämne jag är verksam/kunnig inom så är det skrattretande hur mycket stolligheter dom skriver om det.
 
Senast ändrad:
Att kalla det för nervgift är jävligt löjligt, Japanerna som har generellt sätt mycket bättre hälsa än västerlännigar trots hårdare tempo i skola och arbetsliv använder otroligt mycket MSG i sin matlagning "sök på Ajinomoto" (Kineserna använder också väldigt mycke glutamat i sin kost.
Glutamat finns naturligt i nästan alla grönsaker, kokar du morötter och lök och reducerar får du hög koncentration av glutamat, därför använder man det när man kokar buljong.
Jästextrakt/MSG monosodiumglutamat innehåller glutaminsyra och kommer mest från jästa sockerbetor.
Tro inte på allt du läst om Chinese Restaurant Syndrome, synnerligen inte det som stått i Aftonhoran....

Om du vill sätta dig in i ämnet och från det bilda dig en egen uppfattning:
Since the first report of the so-called Chinese restaurant syndrome 40 years ago, clinical trials have failed to identify a consistent relationship between the consumption of MSG and the constellation of symptoms that comprise the syndrome. Furthermore, MSG has been described as a trigger for asthma and migraine headache exacerbations, but there are no consistent data to support this relationship. Although there have been reports of an MSG-sensitive subset of the population, this has not been demonstrated in placebo-controlled trials.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1058S

PS
Visst är det bäst att äta hemlagad nyttig mat utan tillsatser och andra konstigheter, men någon jävla måtta med kvällstidningsjournalistikens genomslagskraft måste det vara, dom är mest okunniga journalister som sitter och plankar texter för att skapa sensation och sälja lösnummer.
De gånger de skrivit om det ämne jag är verksam/kunnig inom så är det skrattretande hur mycket stolligheter dom skriver om det.

Visst är det ljusa tider i svedala när aftonblaskan är åsiktsskapare :)
 
Har använt detta i försvaret i några år...

Ja, smaken är olika...
Har testat de flesta BlåBand exedition sorterna, frukostar och middagsmål.

Jag är inte speciellt imponerad. Smaken är väl olika så det kan vi väl lämna där hän men jag gillar den inte. samma med konsistensen. Granulat.
Känns oäkta på något sätt.
Upplever att jag måste ha kokande vatten för att få maten mjuk, svårt med termosvatten.
När jag skyndade med mig med maten (och det är väl inte helt ovanligt vill jag säga...) och inte kokar den mjuk ordentligt så blev jag dålig i magen.
Soldaterna, som jag upplevde det, där var det grönpåsen som gällde(norska Drytech), i väldigt stor utsträckning.
Vet ej hur noga det är med smak och konsistens i verkliga livet, i FM så är det bara näring som ska ner i kroppen och göra lite nytta och då blir väl priset/port en avgörande faktor.

Om jag får välja så är det Drytec (REAL) som gäller. Punkt!

Fjällguiden
 
Ja, smaken är olika...
Har testat de flesta BlåBand exedition sorterna, frukostar och middagsmål.

Jag är inte speciellt imponerad. Smaken är väl olika så det kan vi väl lämna där hän men jag gillar den inte. samma med konsistensen. Granulat.
Känns oäkta på något sätt.
Upplever att jag måste ha kokande vatten för att få maten mjuk, svårt med termosvatten.
När jag skyndade med mig med maten (och det är väl inte helt ovanligt vill jag säga...) och inte kokar den mjuk ordentligt så blev jag dålig i magen.
Soldaterna, som jag upplevde det, där var det grönpåsen som gällde(norska Drytech), i väldigt stor utsträckning.
Vet ej hur noga det är med smak och konsistens i verkliga livet, i FM så är det bara näring som ska ner i kroppen och göra lite nytta och då blir väl priset/port en avgörande faktor.

Om jag får välja så är det Drytec (REAL) som gäller. Punkt!

Fjällguiden

Håller helt med. Tämligen värdelösa på alla sätt. Lite mat i påsarna, tråkig konsistens och smak. Jag vet ingen som tycker dom är ok efter ätit i ett par dagar
 
Vi var fyra personer som under 90 dagar i vintras åt Blå Bands expedition meal både till lunch och middag, vilket fungerade bra. Visst hade man kunnat önska fler olika smaker, men måste säga att jag blev positivt överraskad. Tyckte maten var god varje dag, förutom när det var oxkött i rödvinssky, ingen favorit ;)

Övrigt att säga om påsarna är att de innehåller mindre energi än vad många av Reals rätter gör. Till lunch var detta inget problem då vi ändå spred ut energiintaget över dagen med hjälp av choklad och annat, vid middagen hade vi däremot i couscous och olivolja för att öka energimängden samt mättnadskänslan.

Angående om rätterna blir färdiga på termosvatten eller ej så är svaret delat, vissa av rätterna tog helt klart lång tid att mjuka upp medan andra snabbt blev klara. Yttertemperaturen spelar så klart en avgörande roll också :cool:

Min åsikt om smaken är annars att den är lite mer "spännande" än Reals, där jag upplever att många rätter smakar i stort sett likadant. Thaikycklingen från Blå Band är helt klart en hit!

@majjen:
Även Get Out säljer maten från Blå Band.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...