Muurikka - Nybörjarguide av en Nybörjare

Kan även uppdatera min profil, om de finns tvivlare kan ni pma mig så kan ni få mer info om mig :)

De e lugnt :)
Ville mest uppmärksamma problemet eftersom det är en realitet med jämna mellanrum. Sist var det en tidning där det inte var några större problem att nosa upp att det var marknadschefen.

Sen är det min personliga åsikt att detta forum har en sån karaktär och grundrespekt (även om vissa diskussioner ibland kan vara hårda) att man kan stå med åtminstone lite basuppgifter i sin profil. Men det är som sagt min personliga åsikt.

Kul att du är nöjd med pannan. Vi har några stycken i scoutkåren. Har bland annat lyckats med bedriften att steka 60 ägg på under 15 minuter.
 
Hade det varit reklam av Muurikka själva hade dom troligen använt gasbrännare :)

Mindre eld har i alla fall nämts. Jag eldar med mindre pinnar och oftast lite på sidan av mitten, då kan man flytta sånt som börjar vara färdigstekt till den kallare delen.
Har gjort en låda till min, ska se om jag hittar nåt foto.

/Ulf
 
Även jag saknar anknytning till Muurikka´s marknadsavdelning. :)

Men nu i efterhand så ser jag ju att det är lätt att tolka det så :)
Jag ville skapa en tråd för lite råd om min lilla setup och för andra som är nyblivna Muurikka-ägare.
Har haft konto här sedan en tid, men aldrig skrivit något tidigare.


Hoppas tråden kan leva vidare i sitt ursprungliga syfte.

Två konkreta tips:


  • Mindre eld
  • Akta fettbränder


En fråga..

P6-flaska. Vad kostar en sådan med gasol i?
Jag köpte regulator-kitet från Muurikka.. Är det någon speciell fattning? passar den alla flaskor?
 
Jag fick egentligen lite fel regulator, ja trodde den var till en sån där mindre blå pumla vet inte va dem heter, så den ja fick passade bara till P-6 ev. större
och dem var inte billiga 16ookr fylld flaska, men de är flaskan som är dyr, påfyllning kostar typ 200kr
eller man får väl en utbytesflaska tror jag.
Ta med regulatorn till en butik där dem säljer gasolflaskor, dem ser vilken fattning den har.
 
Jag fick egentligen lite fel regulator, ja trodde den var till en sån där mindre blå pumla vet inte va dem heter,
Dom (eller rättare: de) heter antingen 2006 (som rymmer 1,2kg propan) eller 2012 (som rymmer 2kg propan).
så den ja fick passade bara till P-6 ev. större.
Nja, med en art 12-7000 ventil (sidan 4 i FOGAS katalog och en art 12-6024 övergångsnippel (sidan 6 i samma katalog) så ansluter du enkelt din reduceringsventil för lågtrycksutrustning till en sådan där liten campingflaska i stål.

och dem var inte billiga ...
Gasolflaskor av utbytestyp är inte speciellt kostsamma - i längden. Det är initialpanten som kostar!
Men, det brukar alltid finnas begagnade (och/eller stulna?) att köpa mycket billigare på t.ex. Blocket.

12-7000 + 12-6024 kostar 265:- + 160:- = 425:-
En 2006 kostar 545:-
En 2012 kostar 494:- (bägge: plus gasfyllningen)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.