• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den Globala Uppvärmningen

Jahaja, vad tror ni? Är det en naturlig svängning åt det kalla hållet eller har vädret bara lurat oss?
Det kom av sig lite tycker jag, med värmen alltså! Hade hoppats på en varmare ålderdom, men det ser inte ljust ut nu! Hur är vädret i södra Frankrike tro, det kanske vore något?
 
Snälla harpalten, det är väl ingen som gått på den där myten om global uppvärmning, så kallt som det blivit nu har det ju inte blivit på mannaminne...äsch o tvi.

De däringa forskarna betalar inga elräkningar, de kan ja säga utan vidare spisning, men vi ska väl inte sno mackan i käften på forskarmupparna, de ska väl överleva dom mä, så de e bara o hålla mä allt va de säger, vilket de flesta i min omgivning gör.

Frankrike sa du, hmmm, tycker inte om de där ljudet i städerna de har jämt, ngn slags dragspelsmusik är det som hörs hela tiden, mussett eller va de heter, jag skulle bli tokig efter en halvtimme i en fransk stad, men kanske ute på vischan är bättre ?
 
Ahh! Såg ett program på burken där ett par letade hus i grodätarland bara. Du har rätt det finns bättre, enkelt inom EU bara. Florida gillar jag, har varit dit ett antal gånger nu, mmmmm!
 
Det blir ju vissa problem att få en bra debatt när folk utgår från att den globala uppvärmningen kan mätas på termometern i köksfönstret.
 
Bra debatt? Det här är väl inte så allvarligt menat, mest lite skitsnack. Trodde man fick skoja lite på den här avdelningen eller?
 
Problemet med att skoja om just detta ämnet är att det finns en hel del användare på denna sidan (och andra) som håller med dej i det du tyckte var ett skämt. Vissa för att en uppvärmning inte passar med deras åsikter, andra för att de är för korkade för att förstå skillnaden mellan väder och klimat. Dessa stollar samlar dessutom in varje halmstrå av information som tyder på att någon annan håller med dem, om du inte aktar dej så är din tråd nästa som länkas till som "Bevis"... ;)

/M
 
Enklaste sättet att bli missförstådd är att skriva ironiskt, helt enkelt eftersom de signaler som annars gör att vi uppfattar ironin inte syns eller hörs på andra sidan skärmen (särskilt när man inte ens har ett smiley i texten, eller är extremt överdriven). Kan inte påstå att mitt inlägg var menat så allvarligt heller så då är det missförstånd åt två håll. Skoja på du.
 
Om du nu tycker att det är bra med global uppvärmning så kan jag glädja dig med att det är i mest i Europa som januari varit kallare än normalt. Svalbard har exempelvis haft 8 grader varmare än normalt. Så här såg det ut i världen i januari:
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.9561!image/jan2010.png_gen/derivatives/fullSizeImage/jan2010.png

Vad skönt att veta att den globala uppvärmningen inte är över. Kartan från SMHI visar hur svårt det är att veta vart man ska flytta för att få ut mest av uppvärmningen. Enligt vissa miljömuppar så kommer den största skillnaden bli vid polerna men det behöver inte innebära att man slipper vintern om man flyttar dit. Det är mer rimligt att det blir en lång blöt grå vinter istället för en vit kall vinter.

Var kan man hitta kartor med temperaturavvikelser för januari månad för andra år? Kollade lite på SMHI hemsida men de har bara för de senaste månaderna. Skulle vara kul att jämnföra med andra år

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.