Abisko-Keb på skate-skidor

Vi funderar på att göra turen på skate-skidor och lätt rygga. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Staffan
 
Bra idé

Ja det är ju en tur som det är inte så mycket att fundera över utan bara att ge sig iväg....

Nåja här några tips så som jag skulle göra turen:

Activentställ (windstopper shell numera) är bra som förstärkning i ryggan om det blåser upp.En bra huva kan behövas.Jag skulle åka i tjocka fleecetights och Newline vindjacka. En windstopperfleeceväst ovanpå understället blir bra inte alltför blåsiga dagar.En lätt fleecetröja blir bra som förstärkning.

Förstärk den frystorkade (ger lätt packning) maten med makaroner.Fett är viktigt: Nudlar är bra på så vis.

Ryggsäcken kommer nog att väga högst 5 kilo.

Har du viss fjällerfarenhet och god skatingvana sedan tidigare så är detta en smärtfri tur. En vindsäck kanske kan vara befogat om man skulle överraskas av hårt väder. Spade kan nog uteslutas men ett sittunderlag måste man nog ha.

Tips på ryggsäck: Salomon Raidwind, gul multisportsäck, pris ca 600 kr, lätt säck och mkt smidig. Vätskesystem funkar bar till det. Jag använder själv Platypus. Obs vinterförbered slangen.

Man gör det nog på 3 dagar (tii keb alltså). det blir billigast så (jag tycker det är dyrt att sova i stuga). Undvik påsken, det är ännu dyrare då.

Dag 1 till Alesjaure.
Dag 2 till Sälka (lugn dag).
Dag 3 till Keb. Dag 4 topptur (skata upp efter västra leden och försök åk telis ner (inte lätt).
Dag 5: hårt intervallpass skating upp till Tarfala kanske med Per Elofsson i hasorna....ställ dig och stretcha i bästa Gert Fylking-stil mitt i rusningen på fjällstationen. Glöm inte den rosa träningsoverallen.
Dag 6: icke-helikopter till Nikkaluokta....

Varning: dyrt att bo på Kebnekaise. Bivackera istället utanför servicebyggnaden. Brukar finns färdiggrävda bivacker.

MVH Mats Frank, Elofssons hemstad, Umeå
 
Bra inlägg Mats!

Men spade skulle jag nog ta med.

Tror du att det går bra utan stålkanter? (Med vanliga skatingskidor altså) Ibland är det ju så jävla hårt. Jag minns hur det var att åka med Tegsnässkidori fjällen, inga skrå-åkningar där inte!
 
Det funkar nog fint så länge det är hårt fastän man inte har stålkanter. Har man bra och nya skatingskidor så biter dom bra när man åker men om man har ett par gamla klassika skidor med dåligt span i och slitna kanter kan det vara ett rent helvete.

Det blir väl värre om det kommer en massa nysnö att pulsa runt i med smalskidorna.

Verkar vara en fin tur annars. Blir sugen själv
 
Inte skateskidor!

Skateskidor är hopplösa att ta sig fram med om du råkar ut för lössnö. Dom fungerar bara i skoterspår eller på bärande skare. Jag har prövat på långtur i Sarek, men då hade jag med mina klassiska i reserv. På dagstur om man följer preparerade leder eller vet att skaren håller är dom suveräna!

Tore
 
Garanterad skare?

Jag har aldrig åkt skidor på Kungsleden (så egentligen borde jag vara tyst ... men, men ...).

Enligt min mening är en av de absolut största upplevelser man kan få på snö just att skejta i fjällen. Men det skall vara på bärande skare! Känslan att med lätt utrustning kunna ta sig fram överallt ger en suverän frihetskänsla.

Men precis lika fascinerande som det är att skejta på skaren är det tungt och trist att kämpa sig fram i lös eller packad snö. Bristande skare eller rutten vårsnö är inte heller någon höjdare ovallat...

Så det enda rådet jag kan ge er är att sikta på en vecka med stenhård skare och skinande sol, då blir det en höjdare. Och plocka med ett mindre sortiment av fästvalla för nödsituationer och välj en skida som går att valla med godtagbart resultat (inte allt för hårt spann).

MVH/MM
 
bärande skare

På fjället ovan trädgränsen har jag aldrig varit med om annat än bärande skare.Speciellt i april-början av maj.

MVH Mats
 
Keb i april!

...allå...allå...emliga armén.

Hej Mats!

Du är säkert tio gånger så mycket fjällkarl som jag, men när jag var i Keb för några år sedan (i april) har jag ett starkt minne av mycket blandat före med både lössnö, packad snö, stenhård skare, bristande skare, blomkålssnö och sist men inte mist en hel del "rutten" snö. Inte kan jag väl minnas så fel? Och visst kan det dimpa ner en hel del snö även på vårvintern...

MVH/MM
 
Mats(?)

Hallå Mats(?)
På sista tiden har dina inlägg blivit så raljerande och (skämtsamt?) felaktiga. Dom skiljer sig så markant från dina tidigare sakliga inlägg. Jag börjar nästan misstänka att vi har en spökskrivare här?

Tore :-O
 
skämtsam...

Hej Tore mfl !

Nja, spökskrivare vet jag inte, men lite schizofren måste man ju få vara :)

Nja, vissa inlägg är lite skämtsamma eftersom jag känner för det ibland. Min saklighet är inte riktigt allenarådande om man säger så. Snarare uppblandad med viss uppsluppenhet. Om det är OK ?

Men beträffande skare så får jag ta tillbaka det. Klart att det är varierande snöförhållanden. Men det jag vill påstå är att man ska inte tveka alltför mycket inför att skata Abisko-Keb. Probleme är lite överdrivna. Även om det är lite nysnö så går det bra att skata.Men det kanske beror på vad man själv anser om sin fysiska förmåga eller skatingteknik. Dvs en inställningsfråga. Glöm inte Ola Skinnarmos ord: Man kan dubbelt så mycket som man tror !

MVH Mats
 
Keb-97

Förresten.....nu kommer jag ju ihåg min tältvecka april-97 i Keb när det kom 40 cm nysnö. Mitt tält var ganska så översnöat så att tältduken trycktes ner mot ansiktet. Det var ju så det var.Då gick det inte så bra att åka skating kanske.

När jag skulle skidbestiga Tuolpagorni så var jag glad att en guidad grupp var några hundra meter före. Puderåkningen från passet mellan Vierranvarri och Tuolpa ner mot Kitteldalen var brutal !

MVH Herr förvirrad...
 
I Senaste Utemagasinet

... kan man läsa om en som var och skatade i Låktatjåkko. Det var dagsturer det gällde och boende på fjällstation.

Varför inte köra med klassiska löparskidor. När man började skata körde man på sådana. Vid mindre gynnsam snö är det bara att valla och köra klassiskt. Det finns kombipjäxor (har ej prövat själv) som ger stöd för vristen i skating men är tillräckligt flexibla för att åka klassiskt. Se bara till att trugorna på stavarna inte är av tävlingsmodell. Dom ger dåligt fäste i lössnö (har prövat själv).

Lycka till
Tore
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
jonaslundmark Turskidor abisko-keb valborg, snöförhållanden? Turskidåkning 2
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...