Alternativa bromsar för dubbelrep sökes

  • Trådstartare hans_kauppila@agilent.com (Hasse)
  • Start datum

hans_kauppila@agilent.com (Hasse)

Gäst
Jag använder 2 st. Beal iceline 8,1 mm rep. Till dem så har jag provat Kongs Gi-Gi som låser repen helt vid ett fall, och är därmed riktigt jobbig att lossa på under belastning. Sen har jag provat ATC som inte gav tillräckligt med friktion på så tunna rep. Åttan som jag provade gav aningens för lite friktion då man använde den stora öglan, medans den lilla öglan ger för mycket... Finns det något alternativt sätt att "tvinna" repet kring åttan för att få ett mellanläge, eller finns det någon alternativ broms för dubbelrep som är lätt att fånga ett fall med, i kombination med att den är lätt att fira med ?


Tack på förhand!
/
Hasse
 
Varför alternativ - använd rätt istället

Hej Hasse!
Använd HMS, då kan du säkra både försteman och andreman SÄKERT och även fira när det behövs. Som alternativ för att säkra andreman kan du använda NEW ALP´s MAGIC PLATTE. Denna låser själv, man kan m a o släppa repen och andreman är ändå säkrad, man kan även enkelt och effektivt säkra två efterkommande klättrare i ett replag med tre deltagare. Metoderna, som jag lärt av bergförare i alperna, är allmänt använda där men uppenbarligen mer eller mindre okända här i skandinavien. (Det sägs här att HMS tvinnar repet. Detta beror i så fall på okunskap eller ovana vid metoden) Maila gärna om du har några funderingar i ämnet.
Hälsninar Uffe.
 

erik

Gäst
trango jaws

trango jaws är gjord ffa för dubbelrep. en sida som biter ordentligt och en sida som man kan fira med. vet ej vem som säljer i sverige. det ska finnas ett annat märke med en modell som är identisk. kolla rock and ice och climbing för ca ett år sen (de körde en stor test)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...