Arcteryx = kvalitet?

Alla, och jag menar faktiskt alla, som har skrivit om Arcteryx ryggsäckar på Utsidan hävdar att det rör sig om fantastiskt bra ryggsäckar. Ingenstans i detta forum har jag hittat ett ont ord om Arcteryx, varken på recensionssidan eller på debattsidan.

Bristen på kritik gjorde mig lite nyfiken. Därför stövlade jag iväg till Tierra för att känna och klämma på dessa säckar, som (mig veterligt) i Sverige bara finns utställda där. Jag krängde på mig Bora 80, 90 och 95. Drog i remmar och spännen. Öppnade lock och dragkedjor. Synade detaljer på alla möjliga och omöjliga ställen. Ja, jag vill nog påstå att jag gjorde en grundlig besiktning av dessa säckar, i varje fall så grundlig man kan göra i en butik.

Vad är då min bedömning? För det första är det helt uppenbart att Arcteryx gör extremt tekniska säckar. Övertekniska, skulle jag vilja säga. Hur länge håller det? är en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på. För det andra har dessa säckar en del udda detaljer och det är i och för sig trevligt. Dock verkar somligt av detta inte vara alldeles genomtänkt. Ett exempel är den stora kängurufickan. Varför är den övre öppningen på denna inte skyddad mot regn och snö? För det tredje kan man fråga sig om pris och kvalitet går hand i hand. Den nya modellen av Bora 95 tar Tierra närmare 5000 kr för.

Finns det någon Bora-ägare som kan säga mig om kvaliteten på dessa säckar är kvalitet på lång sikt? Med andra ord: Är en säck från Arcteryx den sista säcken jag behöver köpa?

Hälsningar
Nisse
 
Superkvalitet

Ja det stämmer att de är rätt tekniska, jäfört med vissa, men inte övertekniska. Jämför du med tex en Haglövs så har Arc Teryx färre detaljer och defenitivt bättre och mer genomtängkta detaljer och tekniska lösningar. Jag har haft min bora säck i 5 år och den har fungerat helt felfritt och har inte börjat bli sliten någonstans. En kompis lyckades slita ut en detalj på sin Bora 95 säck. Den detaljen har nu formgets om och Arc Teryx var mycket måna om att kan snabbt skulle få en ny säck. (inget snack om att de först skall kolla på säcken för att se om det täcks av garntin och sedan laga säcken) Det är livtidsgaranti på deras prylar. Det är svårt att uttala sig om hur kvaliten är på lång sikt (mer än 5 år) eftersom företaget är rätt ungt. Jag och min flickvän har flera Arc Teryx produkter och jag kan lugnt säga att kvaliten är grym.
Enda nackdelen med Arc Teryx är priset.
Tierra butiken i Stockholm är super sjyssta, när vi köppte våra säckar fick vi färst låna dem och knata runt med dem packade en helg för att prova dem (vet inte om de gör så längre).
Kan du tänka dig att köpa säcken på postorder blir det lite billigare. Förra året kostade Bora 95 370 kanadensiska dollar allså runt 2000:-, blir nog närmare 3000:- med frakt och moms.
En sak du bör kolla innan du köper är vad du tycker om höft bältet. Bältet är bra format och finns i flera storlekar, går även att ta bort men vissa tycker att det är för hårt. Prova med en ordentligt lastad säck och se vad du tycker. Vill du läsa fler recensioner kon du kolla http://www.outdoorreview.com

Jag tycker inte du skall oroa dig för kvaliten. Sitter säcken bra och du kan leva med priset tror jag du har svårt att hitta en bättre säck.

Hadebra

Peter
 
"ren säck"

Vill man ha en ryggsäck med färre tekniska detaljer men extremt hög kvalitet så bör man titta på Norröna och Klättermusens ryggsäckar.

Jag prioriterar robusthet framför suspekta finesser som jag ändå inte har nytta av.Jag föredrar att packa ner mesta möjliga i säcken.

Arcteryx gör ett mycket bra höftbälte
måste jag säga.

MVH mats frank, umeå
 
Förklara överteknisk

Även jag har börjat fundera på att byta ryggsäck efter att både bärsystemet och sidofickorna börjat paja på min tio år gamla ram-ryggsäck.

Nu har jag inte sett Arcteryx-säckarna i verkligheten, men jag ser inte riktigt vad som menas med överteknisk. Tittar man på bilder och beskrivningar (www.arcteryx.nu) så verkar de inte vara så farligt tekniska.

Norrönas ryggsäckar ser också ut som möjlig kandidat (www.norrona.no). Fick dessutom toppbetyg i senaste Utemagasinet, förutom på priset. Men det kan jag ta om jag slipper köpa en ny ryggsäck vart tionde år.

Mina krav på ryggsäcken:
Skön att bära (Viktigast)
Hållbar (typ 20 år av vandring och flygresor)
Skall fungera bra vid klättring och utförsåkning. Jag har fått nog av min gamla ram-ryggsäck i detta avseende.
Enkelt att bära skidor. (Både ArcTeryx och Norröna verkar klara denna bit)
Stöd för vätskesystem (typ camelback) eller så att man enkelt kommer åt vattenflaska utan att ta av sig ryggsäcken.
Fäste för isyxa. (Verkar iofs vara standard på de flesta ryggsäckar.)

Så hör av er om det finns fler bra kandidater. Helst till ett lägre pris. :)

/Jonas U
 
Kanske inte helt gratis...

Jag häver in ett nytt spår som inte skall föraktas enligt min mening.
Macpac gör riktigt trevliga påsar för diverse användningsområden. Jag har själv använt "Torre" under en månad i storskogen och jag var mycket nöjd med den.
Fina tekniska lösningar samt god säkerhet.
Kolla in på http://www.macpac.co.nz
Det största problemet är att få tag på och framför allt prova dom. Outside i Malmö var agent sist jag hörde något.
Och Jonas, kolla in "Ascent XPD", allt du önskar och lite till.

Beware out there,
Magnus
 
Nu har jag prövat lite säckar

Var på stan idag och testade både ArcTeryx och Norröna.

ArcTeryx ryggsäcken var otroligt skön. Möjligen så kan den bli lite svettig på sommarturer. En finess som den hade var att man hade en s.k. känguruficka fram på ryggsäcken. Enligt expediten så gillade inte konservativa ryggsäcksköpare den finessen. Själv har jag inte bestämt mig ännu om det är bra eller inte. Kanske ger det lite bättre balans än sidofickor och mindre utsatthet när den lastas på flygplan. Vad säger ArcTeryx-ägare om denna detalj måntro?

En annan var en dragkjedja som gjorde det möjligt att få ut grejer från ryggsäcken utan att öppna topplocket. Lite onödigt kanske och kan nog ställa till problem när man har en proppfull rygga.

Topplocket kunde man plocka lös och göra till en dagsturssäck. Om det är bra eller inte vet jag inte. Fungerar den bra så slipper man ta med sig en extra dagsryggsäck iaf.

Det fanns ett speciellt fack undertill där man kunde stoppa in sovsäcken. Liggunderlaget kunde också fästas under ryggsäcken.

Upptill hade ryggsäcken en liten urgröpning för huvudet som gjorde säcken skönare. Onödigt kanske, men skönt.

Norröna-säcken var tyvärr från fjolåret och de har ju gjort om bärsystemet till i år. Den kändes iaf inte lika skön att bära.

Den hade inga speciella finesser förutom att den även hade ett speciellt sovsäcksfack undertill. Jag får nog återkomma senare när de fått in årets Norröna ryggsäckar.

Angående MacPac så verkar det bara finnas en butik i Sverige som tar in deras prylar. Den ligger dessutom i Malmö. Det är långt dit ifrån Umeå. Men tack för tipset ändå. :)

/Jonas U
 
Lite mer info

Jag har ganska bra koll på ArcTeryx Bora och det ha tidigare funnits två modeller av kängurufickor.
En modell med löstagbar ficka och "fast" topplock, en med fast känguruficka och topplock som kan användas som midjeväska.
Nu verkar dom bytt modeller, enligt http://www.arcteryx.com finns det bara modeller med fast ficka, medans enligt http://www.arcteryx.nu finns det fortfarande att välja på. Själv valde jag en med lös ficka för större flexibilitet. Med lös ficka kan man spänna fast t.ex. en jacka mellan säcken och fickan och ändå komma åt prylana i fickan. Vill man inte ha den kan man bara plocka bort den.
Om den påverkar balansen eller inte kan jag inte svara på, jag har mest kört utan.
Om plastbiten som skapar urgröpningen "inverteras" lätt om man packar hårt i toppen, ingen katastrof men ändå.
Och visst blir man svettig, men blir man inte alltid det?
Tyvärr har min Bora 70 havererat för gott men chanserna är ganska stora att det blir en ny.

Angående Macapc så har jag för mig att det funnits en importör norröver. Det här är ganska vagt men jag tror att dom heter 65 grader North, om dom finns kvar.

När det gäller flygtransport brukar jag använda en skyddspåse för ryggan. Intersport brukar rea ut hockeytrunkar på vårkanten för en hundralapp, och det räcker för mig. En eller ett par tjocka plastsäckar och lite gaffa brukar oxå funka bra.

Onwards
Magnus
 
Rättelse

Nu har jag kollat igenom gamla tidningar och kataloger.
Den gamla importören av Macpac var "Latitud 65gr." beläget i Lule. Hur som helst var dom det -97. Det telenr. som jag har är 0920-229891.
Tack för mig, över och ut.
Magnus
[Ändrat av Basecamp 2001-03-18 kl 20:58]
 
suspekta inlägg!

orena säckar?

arcteryx vävar är starkare än
cordura, därför har man slutat att
använda cordura.



både klätttermusen och norröna använder cordura...

masspsykos=klättermusen
 
Inte bara det, den nya väven tar inte åt sig vatten på samma sätt som Cordura kan göra. Corduran blir tyngre i och med att den tar åt sig vatten...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Offshore4ever Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
taikoncamp Vad kostar arcteryx? Transportera 12
nippon Arcteryx Transportera 0
Pellepassat Arcteryx Bora 80 eller 95??? Transportera 10
pack Arcteryx Khamsin 62? Transportera 1
Bergans / Arcteryx Transportera 0
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 47
tompa_m Northland Professional, kvalitet? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.