Packrafting från Abisko till Nikkaluokta

ska man va lättinriktad kan ju flytvästen fungera som liggunderlag för benen i kombination med ett kort liggunderlag för överkroppen.
 
Flytväst är väl bra onödigt... hela flotten är en flytanordning... och sen kan man flyta på neoair också, och med ryggsäckens täta packpåsar.... Och om man skulle bli medvetslös o inte kunna hålla kvar är man nog körd ändå... så flytväst är väl onödigt?
 
fors och flytväst

Den som har åkt genom en fors tackar nog för att ha en flytväst det underlättar livet betydligt. Att välta i en fors och samtidigt ta tag i flotten och hålla fötterna nedåt låter för mig som en omöjlighet...
 
så flytväst är väl onödigt?

Man kan vál med látthet konstatera att pudelns kärna i láttviktsdebatten ligger i att finna vari ligga den optimala jämnvikten mellan de nödvändiga prestationer man önska erhàlla av sin packning â en sidan, och den vikt av densamme man finna vara ideal â den andra.

Flytvästens vara eller inte vara är väl därmed bara ett av tusentals val en stackars äventyrare màsta taga i dagens komplexa värld.
 
Har fått hem min Alpaca från Alpacka rafts idag. Jag beställde via ebay. det blev nog en del billigare än att beställa från alpacka eller någon svensk återförsäljare. Jag blåste upp den i lägenheten och provsatt den...tur att jag inte är så lång eftersom denna modellen är ganska kort. Ska dock bli väldigt intressant att prova den. blir nog en tur till delsjön när paddeln kommer.

Jag beställde dock en utan spray-skirt. Är det någon som har erfarenheter/teorier om fördelar/nackdelar med detta?
 
Är det tillåtet att paddla i alla vatten i våra fjäll ? Kan tänka mig att det finns en hel del restriktioner.
Tror att det är förbud på ganska många ställen. Hela Sarek t.ex.

Rogen/Femundsmarka är annars ett bra område för sånt här, även om bärningarna är så korta att man klarar sig med nästan vad som helst för båt. Jofa, trapper, VKV och Linder kanske man ska undvika, men en liten plastkajak eller lättviktscanadensare från Mad River är helt OK. Packraft funkar nog jättebra, även om kanske de stora sjöarna kan bli ganska spännande.
 
Utrustnings tips

Till min ihopfällbara Wisper kajak använder jag en Aquabound EagleRay men med tre kopplingar. Med en fyrdelad paddel slipper man långa utstick och att den slår i eller trasslar in sig när man bär kajaken nedpackad i ryggsäcken. Valde en prisvärd Kanuks 405 flytväst då den går att knäppa upp på båda sidorna och läggas helt platt. Närt jag packar börjar jag alltid med att lägga den innerst mot i ryggen i säcken. Den sakanar mycket lullull och har bara flytblock vid mage/midja där flytkraften behövs och blir därför förhållandevis lätt och utrymmessnål. Man ska dock undvika att sitta på flytblocken då de kan ta skada och åldras fortare men som isolering under benen tillsammans ett kort liggunderlag klarar de nog. Avanza säljer även en uppblåsbar lättvikts roddbåt från Feathercraft kallad BayLee. Väger lite mer än Alpackan (2p: 4.32kg resp 3 p: 5.45kg) med är nog ett bättre alternativ om man vill ta sig fram på sjöar och icke strömmande vatten. Framdrivningen över längre sträckor blir mer riktningsstabil med åror när skeppet saknar köl och är nära meter bred. ;)
 
Ingen som kör flytvästar som blåses upp med hjälp av tex en co2 patron??

Själv tycker jag konceptet verkar kanon! Funderar på hur många dagar man kan ha per år drivande i Eskilstuna ån fiskandes från Skogstorp till Eskilstunaåns mynning i Mälaren.
Det borde gå på en dag å sedan bussen hem till Eskilstuna igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
Staffan Andersson Backpack + Riverrafting = Packrafting! Lättpackning 17
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.