Lättvikts(r)evolution

Ögnade pâ kul igenom diverse trâdar i Lättpackarforumet, och som jag misstänkte är tonen i allmánhet hur trevlig och öppen som helst, med intresanta diskusioner, jämförelser, beráttelser etc. Ingen pajkastning, konfrontation, "vi-mot-dem", hân etc sâ lângt ögat kan nâ.

Precis som det ska var med andra ord.


Jag kanske har fel, med tràdar typ denna verkar enbart uppstâ enbart när nâgon eller nâgra

a: Plötsligt startar trâdar som inte är annat än provocerande brandfacklor (inte sállan med undertoner av "vi-mot-dem") och sedan snabbt försvinner igen

b: Framför ibland ganska kontroversiella och/eller svârbevisbara âsikter och slutledningar som inte oväntat ej delas av alla, varvid skyttegravarna grävs djupa och tämligen halsstarriga och ändlösa debatter blâssar upp.

c: Är odelat och överdrivet negativa mot den utrustning de ej anser vara godtagbara enligt deras ibland ganska snäva defintioner.


Ibland är det svàrt att veta om detta är en medveten strategi för att fâ extra uppmärksamhet, eller om vissa personer är sâ pass inne i sin grej att den inte lägger márke till att innehàllet nog skulle vinna pà om formen polerades en smula.


Nâvál och hur som helst, det positiva tycker jag är att Lättpackarforumet, med untantag för dessa entaka "brâktrâdar" i högsta grad verkar levande och aktivt pà ett bra och konstruktivt vis, och jag hoppas det kommer att fortsätta sâ.
 
Jag tycker att den här tråden har gett mig oerhört mycket kunskap och insikt i ett för mig tidigare okänt problem. Jag har inte tidigare läst något inlägg på lättpackad forumet eftersom jag har trott att det inte berör mig som absolutist det minsta. Nu inser jag att det handlar om ett oerhört mycket viktigare ämne än när man har druckit tillräckligt.
 
camoscio:
Jag är faktiskt väldigt nyfiken på varför någon öht skulle känna sig hotad, störd eller provocerad av lättpackning. Du får väldigt gärna upplysa mig.

Jag tror de flesta av oss håller på med lättpackning men inom olika viktintervall beroende på olika prioriteringar.


Jag är väl inte precis ensam om att tycka att den här tråden har blivit lite tjatig. Jag har dessutom redan en gång påpekat att man inte behöver kunna förklara ett fenomen för att bevisa dess existens. Jag anser att fenomenet "gravitation" är bevisat, men jag kan verkligen inte förklara det.

Du kan ju fundera på vad orden "gramjakt", "gramjägare" å ena sidan reagerar på,
å andra sidan suggererar. (I UK är enheten pund, och man jagar dem inte, utan fäller dem).

Du kan också läsa http://www.huthyfs.com/lattpack.html citatet om "lite väl mycket gramjakt" -
det handlade då om en som redovisade en veckopackning på ofattbart extrema 16 kg.


Och jag tar för givet att alla utom Anders262 inser att den norrman jag citerade kommenterar en självvald karikatyr utan ringaste anknytning till verkligheten. Vardagslivet är fullt av sådant
på alla möjliga områden.

I övrigt kanske inlägg 96

ger en delförklaring:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43797&page=8




Vare därmed hursomhelst. Av större praktisk betydelse är uttalanden av TGO:s tävlingskommitté, av skribenter i friluftstidningar och guideböcker eller, kanske framförallt, försäljare.
 
Jag kanske har fel, med tràdar typ denna verkar enbart uppstâ enbart när nâgon eller nâgra

a: Plötsligt startar trâdar som inte är annat än provocerande brandfacklor (inte sállan med undertoner av "vi-mot-dem") och sedan snabbt försvinner igen

b: Framför ibland ganska kontroversiella och/eller svârbevisbara âsikter och slutledningar som inte oväntat ej delas av alla, varvid skyttegravarna grävs djupa och tämligen halsstarriga och ändlösa debatter blâssar upp.

c: Är odelat och överdrivet negativa mot den utrustning de ej anser vara godtagbara enligt deras ibland ganska snäva defintioner.

Min analys är att Jörgen inte tog slarvig innantilläsning i beaktande. Han skrev på engelska och flera tog det för en del av Howells artikel. Men vad många missade var att Jörgens kommentarer enbart riktar sig mot "etablissemanget". Det ska han väl egentligen inte lastas för, men det kan ju finnas en pedagogisk lärdom i detta, nämligen att ofta alldeles fel människor tar åt sig. Själv gjorde jag faktiskt en del försök att åter rikta uppmärksamheten på the TGO Challenge och slutrapporten (nån mer än jag som passade på att läsa den?), speciellt den i mina ögon rätt talande avbrotts-statistiken.

När jag är inne på det pedagogiska så tror jag ännu ett problem är teoretiserandet. Jag tittade just på essän om blöta fötter och tog en bra stund att komma till saken. Man ska gå direkt på, såhär gjorde jag och följande
erfor jag. Från det konkreta till det abstrakta, om nu det senare ska med alls.

Om jag nu ska uppehålla mig vid det pedagogiska - jag tror ju faktiskt att många vet med sig om att de bär onödigt krångliga och tunga bördor (alltså t o m tyngre än jag gör!) - så förundras jag en del över Nermanders inlägg. Det är en lång dialog med Raskesven i mästrande ton, "har du verkligen tänkt, försökt" etc. vilket är lite fånigt efersom de bägegs behov och erfarenheter är så fullkomligt olika. Något som bidrar till Jörgens trovärdighet är ju att han ändå redovisar erfarenheten från den eller den turen, då och då, där och där (synd bara att han glömmer upplevelserna efteråt!)

Man kanske inte ska svara på allt (nej, jag borde inte göra det heller!).

Jag undrar också hur många som lockas att tänka i lättare banor av Nermanders tes att
lättpackning är att offra bekvämlighet på lägret för ökad bekvämlighet under färden.

Det blir rentav lite rörande när Nermander vill diktera mina komfortoffer.
Jag har inte offrat något.
Jag vet (för egen del) och trodde (allmänt) att det snarare handlar om att granska och göra upp med
inbillade komfortkrav, utifrån sina givna fysiska förutsättningar. Ibland är det ngt man upptäcker av bara farten. När handduken blev kvar i säcken hela resan fanns det ingen anlednng att ta med den nästa gång.
När jag insåg att jag har ett par träningsoverallbyxor som är precis lika smidiga som knickers (och som jag ändå inte så ofta har på mig) så var det ett lätt val att byta och samtidigt gå över till korta tunna strumpor som är fan så mycket enklare att tvätta. Osv.


Därmed lämnar jag denna tråd.
 
Camoscio:
Jag blev inte klokare av din föklaring och länkning men det kanske spelar mindre roll då jag fortfarande inte tror att någon känner sig hotad, störd eller provocerad av lättpackning - tror snarare provocering och irritationen kommer från sättet som personen lägger fram sina synpunkter på.
 
Jag är väl inte precis ensam om att tycka att den här tråden har blivit lite tjatig. Jag har dessutom redan en gång påpekat att man inte behöver kunna förklara ett fenomen för att bevisa dess existens. Jag anser att fenomenet "gravitation" är bevisat, men jag kan verkligen inte förklara det.

Du kan ju fundera på vad orden "gramjakt", "gramjägare" å ena sidan reagerar på,
å andra sidan suggererar. (I UK är enheten pund, och man jagar dem inte, utan fäller dem).

Du kan också läsa http://www.huthyfs.com/lattpack.html citatet om "lite väl mycket gramjakt" -
det handlade då om en som redovisade en veckopackning på ofattbart extrema 16 kg.


Och jag tar för givet att alla utom Anders262 inser att den norrman jag citerade kommenterar en självvald karikatyr utan ringaste anknytning till verkligheten. Vardagslivet är fullt av sådant
på alla möjliga områden.

I övrigt kanske inlägg 96

ger en delförklaring:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43797&page=8




Vare därmed hursomhelst. Av större praktisk betydelse är uttalanden av TGO:s tävlingskommitté, av skribenter i friluftstidningar och guideböcker eller, kanske framförallt, försäljare.


Ok förlåt om du har blivit upprörd och tack för att du än en gång höjer nivån på debatten genom ett personligt påhopp. (Jag känner mig hedrad.) Tack vare ditt senaste inlägg inser jag nu att det säkert finns jättemånga som känner sig hotade av oss lättpackare. Anledningen till att jag aldrig har sett nån själv beror säkert på att de har gömt sig när jag kommit förbiskuttande med min lätta packning. Än en gång tack för informationen. I framtiden kommer jag att röra mig försiktigare så jag inte skrämmer bort nån bakåtsträvande lättpackningsmotståndare.
 
Anledningen till att jag aldrig har sett nån själv beror säkert på att de har gömt sig när jag kommit förbiskuttande med min lätta packning.

Låter som en utmaning till en kapplöpning, lite bensin på brasan kanske. Är det sant att lättpackare är snabbare än förnuftspackare? Finns det anledning att vara rädd och gömma sig?
 
Låter som en utmaning till en kapplöpning, lite bensin på brasan kanske. Är det sant att lättpackare är snabbare än förnuftspackare? Finns det anledning att vara rädd och gömma sig?

Nu har jag aldrig träffat på en lättpackningsmotståndare själv, så jag kan inte säkert säga hur jag skulle reagera. Jag brukar sällan bli aggressiv så jag tror inte du behöver känna dig hotad av mig. Men alla lättpackare är kanske inte lika harmlösa som mig, så tipset är nog att fortsätta med att känna dig hotad och hålla dig gömd. ;)
 
Ok förlåt om du har blivit upprörd och tack för att du än en gång höjer nivån på debatten genom ett personligt påhopp. (Jag känner mig hedrad.) Tack vare ditt senaste inlägg inser jag nu att det säkert finns jättemånga som känner sig hotade av oss lättpackare. Anledningen till att jag aldrig har sett nån själv beror säkert på att de har gömt sig när jag kommit förbiskuttande med min lätta packning. Än en gång tack för informationen. I framtiden kommer jag att röra mig försiktigare så jag inte skrämmer bort nån bakåtsträvande lättpackningsmotståndare.

Det är själva tituleringen som är så jävla patetisk. Att kalla sig lättpackare när man bara har köpt lätta standardprodukter, och inte ytterligare skalar av onödigt tjafs. Alla vill vara extremister...


valdemar
 
Det är själva tituleringen som är så jävla patetisk. Att kalla sig lättpackare när man bara har köpt lätta standardprodukter, och inte ytterligare skalar av onödigt tjafs. Alla vill vara extremister...


valdemar

Jag tror vi har ungefär samma åsikt. Jag har själv inget behov av att vara extremist. Håller med om att det är dumt att försöka dela upp folk i fack och måla upp motsättningar. Det är bla det jag vänder mig emot. (Mina två senaste inlägg var med glimten i ögat)

Just att skala bort onödigt tjafs är väl det som de flesta börjar med efterhand som att erfarenheten växer. Att köpa lätta prylar är enklare och inget fel det heller, men det finns mycket att spara på genom att lämna saker hemma. Själv har jag i princip alltid jagat vikt (mest pga lättja) och sov under tarp redan på den tiden det hette pressening och detta långt innan jag hade råd köpa nån ultralätt dunsovsäck.
 
Nu har jag aldrig träffat på en lättpackningsmotståndare själv, så jag kan inte säkert säga hur jag skulle reagera. Jag brukar sällan bli aggressiv så jag tror inte du behöver känna dig hotad av mig. Men alla lättpackare är kanske inte lika harmlösa som mig, så tipset är nog att fortsätta med att känna dig hotad och hålla dig gömd. ;)

Med en 80 liters alaska med ramförlängare så går det inte att gömma sig, inte på kalfjället i alla fall. Jag har en Helly Hansen Ajungilak vintersäck mitt i sommaren oxå, med orangefärgad packpåse, den är så jävla stor så packpåsen skulle räcka som tält åt en lättpackare!
Jag stannar och slåss. Fight for your right to carry!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
camoscio Evolution 2p2D2V Lättpackning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...