Ray Jardine - lättpackarguru

Ray Jardine är tillbaka med en ny bok, Trail Life, en omarbetad version av hans klassiker Beyond Backpacking. Det vore intressant att ta del av andras syn på Ray Jardine.

Jörgen
 
Jag skrev om Ray Jardines nya bok före julen på min blogg . Men då var boken på väg mot tryckarna. Har väntat på att kunna köpa boken här i Sverige. Jag kollade nyss på Adlibris och nu ser jag att den finns ute! Men den är redan slutsåld verkar det som. Det var bara några dagar senare jag kollade på Adlibris. Det ska bli intressant att läsa när jag får hem boken nån gång.
 
Senast ändrad:
Man kan ju kika på http://www.rayjardine.com/ till att börja med. Finns mycket att läsa där.

Min syn på honom är väl att han har gjort enormt många spännande äventyr och prestationer i sina dar och lever livet till 100%. Ultralätt backpacking är bara en del; jordenrunt-seglatser, meriterad klippklättrare, uppfinnare av Friends, långa kajakexpeditioner i arktis, skydiver på heltid, rott över Atlanten, etc etc..

Men han verkar ha en tendes att bli lite väl mycket predikant, hans sätt och inget annat är det rätta typ. Fast jag har inte läst hans böcker, bara läst via internet, kommentarer i forum etc.

Förmodligen en mycket karismatisk person.
 
Har läst ett par av hans böcker och fram träder en nyfiken, gladlynt människa med leklusten i behåll. För mig är han på något sätt 19åringen som inte slutar...allt är möjligt!
Som tur är har en fru och partner som delar hans intressen.
Hans förklaring om mat och innehåll samt varför de äter ekologiskt borde alla läsa.
Men han är härligt amerikansk i dess bästa betydelse, man får skryta med det man är bra på ....åtminstone där!
Enklast och snabbast brukar vara att handla av honom själv. Mig har han i varje fall personligen svarat på mail från, och han borde få några....med min begränsade kännedom av Gurus.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...