En vanlig vandrares övergång till lättare packning

Jörgen Fjaderlatt.se;402357 sa:
Jag använder också de här små självuppblåsarna av bekvämlighetsskäl och låter ett cellplastunderlag ta hand om den huvudsakliga isoleringen. Detta gäller även vinter då jag använder ett tjockt cellplastunderlag (Getout har ett utmärkt pris på sitt märkeslösa "Goodpad) för hela kroppen och Torsolite för att ligga mjukt.

Jörgen

Jag är ändå inte riktigt med, Jörgen!
Du använder ett BMW TorsoLite av bekvämlighetsskäl istället för ett ÜberLite eftersom detta är för kort för din långa kropp men...
Enligt respektive hemsida så anges måtten för liggunderlagen till:
TorsoLite - 81 * 43 cm
ÜberLite - 94 * 43 cm

Hur lång är egentligen liggytan på ÜberLite?

//Peter
 
Senast ändrad:
Har inte mitt ÜberLite tillgängligt, men översta biten består av ventilen så där tappar man några centimeter. Plus lite bekvämlighet om bakhuvudet hamnar fel :) Plus att formen gör att underlaget skärs in där skuldrorna är tänkta att hamna. (Svårt att förklara, kolla in en bild så förstår ni nog vad jag menar.)
 
Jag är ändå inte riktigt med, Jörgen!
Du använder ett BMW TorsoLite av bekvämlighetsskäl istället för ett ÜberLite eftersom detta är för kort för din långa kropp men...
Enligt respektive hemsida så anges måtten för liggunderlagen till:
TorsoLite - 81 * 43 cm
ÜberLite - 94 * 43 cm

Hur lång är egentligen liggytan på ÜberLite?

//Peter

Det är som Alven skriver, den uppmätta liggdelen för Uberlite inkluderar troligen även ventildelen. Se jämförande bild i den här artikeln:
http://www.fjaderlatt.se/2007/10/ltta-sjlvuppblsaande-liggunderlag.html

Hälsningar
Jörgen
 
Har inte mitt ÜberLite tillgängligt, men översta biten består av ventilen så där tappar man några centimeter. Plus lite bekvämlighet om bakhuvudet hamnar fel :) Plus att formen gör att underlaget skärs in där skuldrorna är tänkta att hamna. (Svårt att förklara, kolla in en bild så förstår ni nog vad jag menar.)

Jag förstår (nog) precis vad du menar och bilder har jag kollat in.

Hur skulle underlaget fungera för någon som alltid sover på sidan (för det gör nämligen jag)?

//Peter
 
Jag förstår (nog) precis vad du menar och bilder har jag kollat in.

Hur skulle underlaget fungera för någon som alltid sover på sidan (för det gör nämligen jag)?

//Peter

Jag sover också alltid på sidan och problemet med Überlite för min del är att få in höftbenet på den uppblåsta delen längst ned och samtidigt få in axelbenet högst upp och ändå kunna sova naturligt. Men är man inte lång har man förmodligen mindre problem med detta. Alven är ju kortare än jag och borde inte ha just detta problem, men har ju andra svårigheter med Überlite.

Kan nog säga att jag ser fram emot Neoair:
http://www.fjaderlatt.se/2008/07/hrda-fakta-om-thermarest-neoair.html

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se;402543 sa:
Jag sover också alltid på sidan och problemet med Überlite för min del är att få in höftbenet på den uppblåsta delen längst ned och samtidigt få in axelbenet högst upp och ändå kunna sova naturligt. Men är man inte lång har man förmodligen mindre problem med detta. Alven är ju kortare än jag och borde inte ha just detta problem, men har ju andra svårigheter med Überlite.

Kan nog säga att jag ser fram emot Neoair:
http://www.fjaderlatt.se/2008/07/hrda-fakta-om-thermarest-neoair.html

Jörgen

Jag är ju bara 172cm lång så jag skulle säkert klara mig då.

Jag ser också fram emot NeoAir.
Någon som har en susning om när den dyker upp på marknaden?
//Peter

Såg precis att den finns tillgänglig på Therm-A-Rest.
Då frågar jag så här istället:
Någon som vet om/när den dyker upp på svenska marknaden?
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.