En vanlig vandrares övergång till lättare packning

Det kan nog vara en fördel att starta med färdiga kit, där mönster och tyg ingår, men jag har själv inte gjort det.

En klassisk metod är att ta ett gammalt utslitet plagg vars skärning man gillar och sprätta upp det i sina beståndsdelar. Sedan använder man beståndsdelarna som mönster. Men man behöver någon form av instruktion i sömnad eftersom man sällan syr ihop delarna i den ordning man som amatör inbillar sig.

En annan modell som jag använt är att köpa ett mönster av helt vanligt slag i sybehörsaffären. I mitt fall ett mönster för en "leisure suit" typ munktröja och mjukisbyxor med dragsko/resår och enkla fickor.

Detta mönster har jag använt till vindblusar och byxor, såväl långa som korta, såväl regntäta som vindtäta. . Det är ganska enkelt att modifiera, t ex om man vill använda ett annat tyg på axlarna än på ryggen, som till en regnjacka jag sydde. Till ett sådant mönster följer instruktioner om i vilken ordning man syr ihop delarna.

Annars är tält och tarps enklast att börja sin sömnadskarriär med. Bara raka sömmar.


Jörgen

Du är lite rolig du Jörgen. Föreslå att en nybörjare ska börja med tält och tarpsömnad eftersom det är enklare än att sy kläder??? Jag håller inte riktigt med. Visserligen kanske sömmarna är rakare, men när man syr kläder är det lättare att under resans gång testa att passformen blir bra. Dessutom har man inte lika stora tygsjok att hålla reda på. (Eller OK - tarp är väl kanske inte alltför avancerat kanske...)

Har man enkla favoritkläder som man vill testa att kopiera behöver man heller inte sprätta upp dem. Man kan mäta och rita av och lägga till sömsmån runt om. Om man känner sig ekonomisk och inte vill inhandla klädmönster kan man gå till biblioteket och låna böcker om att sy enkla kläder. Mönster brukar finnas med. Genom att använda vindtyg istället för trikå kan man lätt göra vindkläder istället för mysplagg, precis som Jörgen skriver.
 
Tack !

Oj, vilket engagemang över en nybörjares tankar. Tack !

Ja, jag är en av många som hittade boken "Vandra fjäderlätt" på biblioteket. Blev givetvis helt såld på detta tema.

Tankarna far iväg över allt man vill köpa och göra själv. Givetvis en sak i taget.
Köpte lite tyg från Thru Hiker när dollarn var som billigast men tänkte inte på att köpa hela kit med mönster och allt. Har börjat på en liten vindblus... får se vad det blir till sist...

Blev lite intresserad av tarp-idén.
Har sneglat på tarp-tältet som du Jörgen beskriver i boken. Visst har du två varianter? Har du förklarat lite mer på det här forumet om mått, tygåtgång tips om detaljer mm?

Med önskan om en härlig vinter.


/Fjällarne
 
Du är lite rolig du Jörgen. Föreslå att en nybörjare ska börja med tält och tarpsömnad eftersom det är enklare än att sy kläder??? Jag håller inte riktigt med. Visserligen kanske sömmarna är rakare, men när man syr kläder är det lättare att under resans gång testa att passformen blir bra. Dessutom har man inte lika stora tygsjok att hålla reda på. (Eller OK - tarp är väl kanske inte alltför avancerat kanske...)

Har man enkla favoritkläder som man vill testa att kopiera behöver man heller inte sprätta upp dem. Man kan mäta och rita av och lägga till sömsmån runt om. Om man känner sig ekonomisk och inte vill inhandla klädmönster kan man gå till biblioteket och låna böcker om att sy enkla kläder. Mönster brukar finnas med. Genom att använda vindtyg istället för trikå kan man lätt göra vindkläder istället för mysplagg, precis som Jörgen skriver.

Tält är lätt som en plätt att sy själv......
Att göra en flytring är MYCKET svårare
 
Vart köper man materialet

Vart hittar man allt bra tyg att sy av? I vanliga tygaffärer har jag aldrig sett nåt.

Nån som har nåt bra tips på en butik i göteborgsområdet? Jag gillar att känna på saker innan jag handlar de. Eller är det endast nätshopping som gäller?
 
Oj, vilket engagemang över en nybörjares tankar. Tack !

Ja, jag är en av många som hittade boken "Vandra fjäderlätt" på biblioteket. Blev givetvis helt såld på detta tema.

Tankarna far iväg över allt man vill köpa och göra själv. Givetvis en sak i taget.
Köpte lite tyg från Thru Hiker när dollarn var som billigast men tänkte inte på att köpa hela kit med mönster och allt. Har börjat på en liten vindblus... får se vad det blir till sist...

Blev lite intresserad av tarp-idén.
Har sneglat på tarp-tältet som du Jörgen beskriver i boken. Visst har du två varianter? Har du förklarat lite mer på det här forumet om mått, tygåtgång tips om detaljer mm?

Med önskan om en härlig vinter.


/Fjällarne

Nja, vet inte direkt om jag förklarat så mycket :)

Det är riktigt att jag har två varianter. Båda är ryggåstält utan botten, det ena har horisontell takås, det andra en sluttande. Det med rak ås är något större och rymmer två personer. Det är det tältet som är med i boken. Det äldre är gjort med ett gammalt Fjällräven G66-tält som mall.

Min rekommendation är att du gör som jag gjorde med det större. Mät upp en lämplig golvyta på ett golv (man kan markera med tejp för mindre permanenta skador. Spänn upp tältets konturer med tunna snören och lämpliga tältstänger. Man får då liksom konturerna i trådform.

Sedan mäter man längden på alla sidor och lägger in måtten som rektanglar och trianglar på ett papper. SEdan beräknar man tygåtgång med tygets kända bredd som utgångspunkt. Då vår man hur många meter man behöver köpa.

NÄr man får tyget så skär man till det med några dm sömsmån och syr ihop det hela sektionsvis. Sedan klipper man upp det och lägger in blixtlåset.

Det finns kanske bättre sätt att göra det på, men det är så jag gjorde.

Lycka till

Jörgen
 
Tältfunderingar

Nja, vet inte direkt om jag förklarat så mycket :)

Det är riktigt att jag har två varianter. Båda är ryggåstält utan botten, det ena har horisontell takås, det andra en sluttande. Det med rak ås är något större och rymmer två personer. Det är det tältet som är med i boken. Det äldre är gjort med ett gammalt Fjällräven G66-tält som mall.

Min rekommendation är att du gör som jag gjorde med det större. Mät upp en lämplig golvyta på ett golv (man kan markera med tejp för mindre permanenta skador. Spänn upp tältets konturer med tunna snören och lämpliga tältstänger. Man får då liksom konturerna i trådform.

Sedan mäter man längden på alla sidor och lägger in måtten som rektanglar och trianglar på ett papper. SEdan beräknar man tygåtgång med tygets kända bredd som utgångspunkt. Då vår man hur många meter man behöver köpa.

NÄr man får tyget så skär man till det med några dm sömsmån och syr ihop det hela sektionsvis. Sedan klipper man upp det och lägger in blixtlåset.

Det finns kanske bättre sätt att göra det på, men det är så jag gjorde.

Lycka till

Jörgen


Tack för tipset. Nu blir hela rummet upptaget.

En undran till: blixtlåsen syr du bara på den eller har du någon typ av skyddsklaff?

Skriver nu också om samma ämne under rubriken Gör det själv o Tält/Tarp där undrar jag bla annat vilket tyg som skulle passa bra.

Så lite till ursprungsämnet...

Jag har nu fått en Granite gear Vapor trail - rygga i julklapp (från Haglöfs Alaska till Vapor trail)
så köpte jag en InsulMat Über-lite för ett par hundralappar på rean - men oj va liten den va. Ska bli intressant om man lyckas pricka den när man ska sova.
Nu blir livet lättare...

Gott Nytt År förresten

/Fjällarne
 
Tack för tipset. Nu blir hela rummet upptaget.

En undran till: blixtlåsen syr du bara på den eller har du någon typ av skyddsklaff?

Skriver nu också om samma ämne under rubriken Gör det själv o Tält/Tarp där undrar jag bla annat vilket tyg som skulle passa bra.

Så lite till ursprungsämnet...

Jag har nu fått en Granite gear Vapor trail - rygga i julklapp (från Haglöfs Alaska till Vapor trail)
så köpte jag en InsulMat Über-lite för ett par hundralappar på rean - men oj va liten den va. Ska bli intressant om man lyckas pricka den när man ska sova.
Nu blir livet lättare...

Gott Nytt År förresten

/Fjällarne

InsulMat är säkert utmärkt om man inte är så lång som jag (191 cm). Jag har lite svårt att få plats med både axlar och höfter på den.
Har skrivit en drapa i ämnet här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/10/ltta-sjlvuppblsaande-liggunderlag.html

Jörgen
 
InsulMat ÜberLite fungerar bäst som bekvämlighetsförstärkare under ett vanligt liggunderlag (t.ex. Jysk). I sig självt tycker jag det är för smalt och kort för att fungera.

EDIT:
Recensioner
 
Liten men förhoppningsvis naggande god

InsulMat ÜberLite fungerar bäst som bekvämlighetsförstärkare under ett vanligt liggunderlag (t.ex. Jysk). I sig självt tycker jag det är för smalt och kort för att fungera.

Eftersom jag inte betalade så mycket för den så gör det inget om den är obrukbar men jag lovar att göra ett tappert försök men antagligen med en "jyskare" under.

men det blir nog till sommaren...

Gla vinter på er!
 
InsulMat ÜberLite fungerar bäst som bekvämlighetsförstärkare under ett vanligt liggunderlag (t.ex. Jysk). I sig självt tycker jag det är för smalt och kort för att fungera.

Eftersom jag inte betalade så mycket för den så gör det inget om den är obrukbar men jag lovar att göra ett tappert försök men antagligen med en "jyskare" under.

men det blir nog till sommaren...

Gla vinter på er!

Jag använder också de här små självuppblåsarna av bekvämlighetsskäl och låter ett cellplastunderlag ta hand om den huvudsakliga isoleringen. Detta gäller även vinter då jag använder ett tjockt cellplastunderlag (Getout har ett utmärkt pris på sitt märkeslösa "Goodpad) för hela kroppen och Torsolite för att ligga mjukt.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.