Tält från Northstar

Same same, not different?

Sama,same-but different.[/url]

Jag läser kanske slarvigt men ser bara skillnaden mellan polyuretan- och silikonbeläggning. Inte mellan silikonbeläggning och silikonbeläggning:

"there is a huge difference in the result between PU and silicone coating. The PU coating sits on the surface of the fabric, but the silicone polymer goes right in."


(Jag vet att det är utanför trådens ämne, men jag kände att jag började bli förvirrad.)
 
Kristian,
Suveränt att kunna läsa om tältet. Men fotutrymmet verkar inte vara så jättemycket bättre än på andra tält?

Kan bekrefte at teltet ikke har spesielt mye ekstra rom for føttene sammenliknet med andre liknende telt. Husker ikke utformingen 100%, men systemet for å øke plassen for føttene er, litt forenklet, som vist på tegningen under.

System%20innertelt.JPG


Effekten er merkbar, men personer som har problemer med lengden i "vanlige" tunneltelt, vil nok få problemer også i dette teltet. Jeg er selv 176cm, og på en Downmat 9 merker jeg at duken på innerteltet kommer farlig nært soveposen.

Merk at jeg enda ikke har prøvd teltet ute i felt, så det er mulig jeg får en annen oppfatning av ting etter å ha prøvd teltet noen netter.
 
Ser ut til at bildet ble borte i det forrige innlegget, og det finnes visstnok en begrensning som gjør at jeg ikke lengre kan redigere innlegget. Legger derfor ut bildet på nytt:
 

Bilagor

  • System innertelt.GIF
    System innertelt.GIF
    4.9 KB · Visningar: 1,998
Ser ut til at bildet ble borte i det forrige innlegget, og det finnes visstnok en begrensning som gjør at jeg ikke lengre kan redigere innlegget. Legger derfor ut bildet på nytt:

Tillsammans med den relativt branta fotänden kan det nog ge lite extra tåutrymme jämfört med till exempel Nallo eller Kompakt.

(Det behövs inte så otroligt mycket för att det faktiskt ska få plats för till exempel mig med 193 cm och 48 i skor. Mitt Haglöfs Twin Peak och ett Nammatj känns båda rymligare än till exempel Nallo och Kompakt trots snarlika siffror på måtten.)
 
Jag läser kanske slarvigt men ser bara skillnaden mellan polyuretan- och silikonbeläggning. Inte mellan silikonbeläggning och silikonbeläggning:

"there is a huge difference in the result between PU and silicone coating. The PU coating sits on the surface of the fabric, but the silicone polymer goes right in."


(Jag vet att det är utanför trådens ämne, men jag kände att jag började bli förvirrad.)

Belägger man en sida åt gången så blir det två delar, 'dränker' man in det blir det hermetiskt.


valdemar
 
Tillsammans med den relativt branta fotänden kan det nog ge lite extra tåutrymme jämfört med till exempel Nallo eller Kompakt.

(Det behövs inte så otroligt mycket för att det faktiskt ska få plats för till exempel mig med 193 cm och 48 i skor. Mitt Haglöfs Twin Peak och ett Nammatj känns båda rymligare än till exempel Nallo och Kompakt trots snarlika siffror på måtten.)



Martin, stämmer ryktena att Hilleberg tröttnat på ditt gnäll och tagit fram ett tält anpassat till dina fötter...?

2501921380_534fa23620.jpg




;)
 
Senast ändrad:
Kvalitén

Har lite undrigar angående den tidigare diskuterade kvalitén och priset.

Har läst i en annan tråd att t.ex Bergans Kompakt serie haft lite kvalitets problem bl.a med upphängningen av innertältet och annat. Hur tror ni WBT 2-3 tälten står sig i konkurensen mot just Bergans? De ligger ju i ungefär samma priskategori. Tittat man på tekn.spec så skiljer det ju lite grann men inte alltför mycket.
Northstar skriver att rek.priset skulle landa på 5600kr vilket är vilket är vad ett Hilleberg Nallo 3 skulle kosta. Kommer de kunna mäta sig mot detta tält eller är det troligast att tältet kommer ha 3300kr kvalite?

Vet att det är svårt att svara på men ni som haft Hilleberg borde ju vara kräsna och gissningsvis har skaparna från Northstar också sovit i Hilleberg. Så vad säger den berömda magkänslan?

/ Daniel
 
Har haft nöjet att sova i tre olika Hilleberg-tält.
Mitt splitternya WBT 3 från Northstar verkar bra, men kanske inte fullt i klass med HB.
Mest småsaker som skiljer. Tältet levererades "omonterat" så man får knyta fast linorna själv.
Det verkar lite svårare att få rätt sträckning på duken, samt att jag inte gillar tältspikarna så mycket.
Duken känns väldigt lik HB:s Kerlon 1200, och jag tvivlar inte på att det håller tätt.
Tror nog ändå att det är klart prisvärt.
Återkommer med utförligt omdöme om sisådär 10år
 
Väcker tråden till liv igen,

är nämligen på jakt efter ett bra (läs 4-säsongs) prisvärt (<5000) 1-2manstält och tycker att WBT 2 verkar motsvara mina önskemål. Saknar dock intryck/recensioner av tältet.

Finns det kanske någon här på utsidan som har köpt och använt tältet nu under sommaren?
 
Jag är hittils riktigt nöjd med mit WBT3, gick Ammarnäs - Hemavan med en kompis för nån vecka sen och tältet levde upp till förväntningarna.
Dock inget extremt väder. En del regn om nätterna och kanske lite väl mycket kondens en morgon, då stod vi dock helt i lä och det vräkte verkligen ner. Jag är 1,77 och vandringskamraten 1,80, ingen av oss hade problem med fotutrymmet.

Nu hör det dock till saken att min erfarenhet av olika tält är rätt begränsad, har tex aldrig brukat ett Hilleberg. Men jag har ändå svårt att se några "tokfel" i konstruktionen.
Duken går inte helt till marken längs ena långsidan men tältet är konstuerat så, vill man komma ända ner får man gräva en grop för tältstängerna. Dock borde det kanske stå på hemsidan, jag fick reda på det när jag talade med Anders på Northstar före köpet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...