Fjällräven PAK II

En annan sak jag vänder mig mot är koncept-konceptet (fattar ni:) Att vindflärpen är anpassad för en och endast en ryggsäck, som är anpassad för en och endast en regnponcho etc.

Jag håller med, det är också en av mina invändningar. man kommer få införskaffa hela paketet om det ska funka bra. Fjällräven är ju också medvetna om detta. Det handlar mer om att profilera sig med koncept-koncepts-konceptet än att sälja grejerna pallvis på Stadium.

Men vi får som sagt se hur detaljerna ser ut. Det kan finnas nog nåt även för oss som inte vill plocka hela konceptet.
 
Förstår inte riktigt logiken här för Fjällräven. Annat än att visa att de kan om de vill, eller för att några studentpraktikanter ska få ett kul projekt att fixa med. Men det är ju inte särskilt svårt att visa att man kan sånt här. Tusentals gördetsjälvare har redan gjort det, plus dussintals nischade outdoors-firmor i USA.

Tror nog att "PAK5" hade/har mycket större kommersiell potential, och är intressantare för deras nuvarande kundkrets. (Typ svenska fjällvandrare). Den här ultralätta approachen är intressant för ett fåtal. Nästan mer lämplig för ett nytt varumärke. "Fjäll-Illern" kanske eller nåt sånt. . :)
 
Förstår inte riktigt logiken här för Fjällräven. Annat än att visa att de kan om de vill, eller för att några studentpraktikanter ska få ett kul projekt att fixa med. Men det är ju inte särskilt svårt att visa att man kan sånt här. Tusentals gördetsjälvare har redan gjort det, plus dussintals nischade outdoors-firmor i USA.

Tror nog att "PAK5" hade/har mycket större kommersiell potential, och är intressantare för deras nuvarande kundkrets. (Typ svenska fjällvandrare). Den här ultralätta approachen är intressant för ett fåtal. Nästan mer lämplig för ett nytt varumärke. "Fjäll-Illern" kanske eller nåt sånt. . :)

Det verkar som om Fjällräven försöker att hitta en ny image, eller iallafall en till.
Man förknippar kanske inte Fjällräven med inovationer nuförtiden så PAK koncepten är nog en del i att skapa en mer intressant profil.

Det som är intressant är att man väljer att satsa just på lättpackning. Lättpackningsgrejer får ju ofta kritik för att de har dålig hållbarhet, det är ju inget iallafall jag förknippar med Fjällrävens övriga sortiment.

/jonas
 
Hmm... jag skulle instiktivt tänka på en skräckfilm och springa allt jag orkar i motsatt riktining om jag mötte ett sånt grönt monster i skogen :)
 
Sitter tumvantarna fast i både dunjackan och understället, är det meningen att man ska ta av sig alla kläderna för att kunna hantera en tändsticka till sitt kök?
 
Jag kan faktiskt bara berömma Fjällräven för att de kör så hårt. Huruvida det är "snyggt" eller inte blir nästan irrelevant (även om jag gärna hade velat ha en något ljusare grön :))

Det här är snyggt på samma sätt som en fransk VBL är en snygg bil.
vbl1.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.