Intryck av NeoAir

Mycket bra sammanfattat, Jörgen! Och jag håller med i alla delar. Det är en bättre produkt på alla sätt jämfört med andra sovunderlag. Jag kombinerar den också med ett lätt cellplast-underlag för att använda under raster. NeoAir kan därmed vara nedpackad i den vattentäta sovsäckspåsen.
 
Vad gäller priset (och det här har jag säkert tjatat om tidigare) så ska man väl vara medveten om att Neoair inte är dyrare än vad ett vanligt Thermarest var när det kom.
På den tiden gick man ju från att betala under hundringen för sitt cellplastunderlag till att plötsligt, och gladeligen, betala motsvarande 1500 för ett Thermarest.

Så visst kostar Neoair många kronor, men steget till den här prisnivån tog vi ju faktiskt för 20 år sen.
 
Mycket bra sammanfattat, Jörgen! Och jag håller med i alla delar. Det är en bättre produkt på alla sätt jämfört med andra sovunderlag. Jag kombinerar den också med ett lätt cellplast-underlag för att använda under raster. NeoAir kan därmed vara nedpackad i den vattentäta sovsäckspåsen.

isoleringen är knappast bättre jämfört med tex dunfyllda luftmadrasser.
 
Just isoleringen är väl det jag mest funderat över och där har jag inte fått något riktigt bra svar än och därför vågade jag inte chansa på ett neoair utan det blev ett downmat istället.

Priset är väl inte så mycket att orda om egentligen. Mitt första thermarest (som fortfarande är i funktion) köpte jag 92 av L-G Johansson för tusen kr.
 
Ja, isoleringen är väl det främsta frågetecknet för närvarande. Men min erfarenhet i höstfjällmiljö lämnar i alla fall inte mer att önska av isoleringsförmågan. Det ska dock bli intressant att höra om hur den funkar i vinterförhållanden. Jag ser framemot kommande recension.
 
Ja, isoleringen är väl det främsta frågetecknet för närvarande. Men min erfarenhet i höstfjällmiljö lämnar i alla fall inte mer att önska av isoleringsförmågan. Det ska dock bli intressant att höra om hur den funkar i vinterförhållanden. Jag ser framemot kommande recension.

Den lägsta temperatur jag testat min NeoAir/Cellplast kombination är -5gr. Detta var absolut inga problem. Detta var dock på barmark utan tjäle i marken.

Men skulle jag göra en kvalificerad gissning tror jag att det skulle behövas rejäl kyla för att kombinationen skall bli för kall. Man kan ju alltid välja ett tjockare cellplastsunderlag.
Vid detta tillfälle hade jag ett 7mm men för rena vinterturer har jag ett 10mm.

//Peter
 
bra men lite dyrt

käns som om du upplevt det på samma sätt som vi andra som använt neo-airen under sommaren. Lätt, bra, skall blåsas upp mindre än man tror.

Troligtvis det bästa köpet av liggunderlag om man mest är ute sen vår till tidig höst

BZ
 
Jag satt tillsammans med en kollega på jobbet och gjorde några grova uträkningar på vilket R-värde som kombinationen NeoAir/cellplast skulle kunna ha.

Vi kom ungefär fram till:
NeoAir + 7mm cellplast = R3,5
NeoAir + 10mm cellplast = R4,0

Nu är detta grovt räknat och inte exakt men det ger i alla fall en fingervisning på hur isoleringsvärdet är.

Det är alltså inte i närheten av värdet på en DownMat.

//Peter
 
Kortare NeoAir

Jag fick ett tips om följande video, som visar hur man kortar ett NeoAir:
http://www.youtube.com/watch?v=kumSl-cbLlY&feature=email

Intressant. Någon som vill offra sitt NeoAir i ett svenskt försök :)

Som ni ser om ni följer länken så lade jag in en fråga och uppenbarligen är yttertyget på NeoAir behandlat med ett lim som aktiveras av värme. Sannolikt detta som gör att man kan fästa mellanväggarna vid yttertyget och skapar refflorna.

Jörgen
 
Intressant. Någon som vill offra sitt NeoAir i ett svenskt försök :)
Jörgen

Jag är ganska nöjd med både längd och bredd på mitt NeoAir.
Men det är definitivt intressant för dom som behöver ett lite bredare men kortare liggunderlag och göra så här, precis som killen på filmen gör, och korta ned ett Large.
Det blir i och för sig ett dyrt liggunderlag men det verkar fungera bra.
//Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.