343 Reloaded

Här finns en artikeel med en del tips om produkter som kan vara användbara för den som vill minska sina tre stora till max 3 kg.

Tips på andra prylar i samma klass eller övriga synpunkter mottages tacksamt :)

Jörgen
 
Bra !

Här finns en artikeel med en del tips om produkter som kan vara användbara för den som vill minska sina tre stora till max 3 kg.

Tips på andra prylar i samma klass eller övriga synpunkter mottages tacksamt :)

Jörgen

Du kommer med bra tips Jörgen, om man följer detta tips så kan man ju bära med sig både öl,vin och färsk oxfile med potatisgratäng med ut i skogen....
peter
 
Du kommer med bra tips Jörgen, om man följer detta tips så kan man ju bära med sig både öl,vin och färsk oxfile med potatisgratäng med ut i skogen....
peter

Du har absolut hittat kärnan i hela budskapet. Lättare packning skapar utrymme för njutning. Njutning kan som vi vet ta många former och man kan växla in de kilon man tjänar i vilken valuta som känns bäst. Oxfilé med tuggmotstånd är inte dumt som omväxling till den vanliga fjällmaten. En kluven cocktailtomat om dagen, två tunna skivor schalotten lök samt några droppar olja och balsamvinäger smakar mer än en ryggsäck full med frystorkat.

Eller så kan man välja att inte ersätta de intjänade kilona i packningen med något annat, till förmån för lättare steg. Hur man än ser det så ger en packning där de tre stora väger lätt alltid större frihet.

Jörgen
 
Du har absolut hittat kärnan i hela budskapet. Lättare packning skapar utrymme för njutning.

Jörgen

Och blöjor, färskvatten, leksaker, extra filt samt en hoper grejer det inte fanns plats eller muskelkraft till innan. Lättpackarma (ta åt er, Jörgen o Martin men ni andra oxå) har möjliggjort ett far-och-son uteliv. Ni och de trevliga människorna på Tarptent, MSR, Marmot och Granite Gear men dom har ju fått betalt så där blir det inga tack..
 
kolla in arcteryx nya säck, CIERZO 35. Den väger lite över 500 gram och är ganska funktionell. Har jsälv skaffat en sådan och ska testa den till sommarens turer.
 
Mycket intressant att läsa. Quilt och nytt tält (byta 2-manna mot 1-manna) är saker som håller på att mentalt föreberedas för egen del. Jag blir lite nyfiken på vad du (Jörgen?) menar när du skriver "Går man ner i stabilitet...." när det gäller Terra Nova Laser Comp. som jag lurar på en hel del. Det verkar vara ganska Akto inspirerat. Kan du utveckla lite?

Mvh
Peter P.
 
Mycket intressant att läsa. Quilt och nytt tält (byta 2-manna mot 1-manna) är saker som håller på att mentalt föreberedas för egen del. Jag blir lite nyfiken på vad du (Jörgen?) menar när du skriver "Går man ner i stabilitet...." när det gäller Terra Nova Laser Comp. som jag lurar på en hel del. Det verkar vara ganska Akto inspirerat. Kan du utveckla lite?

Mvh
Peter P.

Där går jag på hörsägen eftersom jag själv inte sett Terra Novas tält IRL. De är som så många andra Akto-inspirerade, precis som du skriver (och även en del av det gamla 60-talstältet Fjällräven Termo Atac som i sin tur förmodligen är inspireade av tält jag inte hört talas om...). För att skala vikt har man i princip gjort allt lättare/tunnare. Min misstanke är att de till skillnad från Akto inte är 4-säsongerstält. Därav "ner i stabilitet". Jag har ingen anledning att misstänka att de här tälten inte skulle fungera utmärkt för barmarksbruk.

Jörgen
 
Lång väntan!

Där går jag på hörsägen eftersom jag själv inte sett Terra Novas tält IRL. De är som så många andra Akto-inspirerade, precis som du skriver (och även en del av det gamla 60-talstältet Fjällräven Termo Atac som i sin tur förmodligen är inspireade av tält jag inte hört talas om...). För att skala vikt har man i princip gjort allt lättare/tunnare. Min misstanke är att de till skillnad från Akto inte är 4-säsongerstält. Därav "ner i stabilitet". Jag har ingen anledning att misstänka att de här tälten inte skulle fungera utmärkt för barmarksbruk.

Jörgen

Jag har köpt mig ett TN LC och enligt min första "på baksidan" uppfattning är att det är ett tre säsongers tält och detta pga avsaknaden av snömattor. Kan inte se eller känna att det skulle vara någon sämre kvallite. Kommer sticka upp till Keb v 30 då får vi se vad det går för. återkommer med bättre rec

PS Jag äger inget Akto så jag kan inte jämföra.
 
Du har absolut hittat kärnan i hela budskapet. Lättare packning skapar utrymme för njutning. Njutning kan som vi vet ta många former och man kan växla in de kilon man tjänar i vilken valuta som känns bäst. Oxfilé med tuggmotstånd är inte dumt som omväxling till den vanliga fjällmaten. En kluven cocktailtomat om dagen, två tunna skivor schalotten lök samt några droppar olja och balsamvinäger smakar mer än en ryggsäck full med frystorkat.

Eller så kan man välja att inte ersätta de intjänade kilona i packningen med något annat, till förmån för lättare steg. Hur man än ser det så ger en packning där de tre stora väger lätt alltid större frihet.

Jörgen
Eller så kan man minska sin baspackvikt till 7000 gram inklusive ryggan, fiske och kamera, men exklusive de tre stora, och sedan slänga på liggunderlag 500 gram+sovsäck 600 gram+kåta 7800 gram, så får man friheten med en kåta vart man än befinner sig;-)

Raskesven
 
Jag har köpt mig ett TN LC och enligt min första "på baksidan" uppfattning är att det är ett tre säsongers tält och detta pga avsaknaden av snömattor. Kan inte se eller känna att det skulle vara någon sämre kvallite. Kommer sticka upp till Keb v 30 då får vi se vad det går för. återkommer med bättre rec

PS Jag äger inget Akto så jag kan inte jämföra.

Det beror på vad man menar med bättre eller sämre kvalitet. Det är en annan fråga. Om man gör ett tält liknande Akto, fast med tunnare väv som gör det lättare behöver detta i min bok inte innebär att det är sämre kvalitet på det tältet. Motsatsen skulle då vara att ett tält likt Akto men med tjockare och tyngre väv skulle vara av bättre kvalitet. Detta köper jag inte heller. Det handlar istället om sammanhanget. Om det är "tillräckligt" bra.

Terra Nova är ett tält som liknar Akto men med delvis andra egenskaper som gör det mindre lämpligt för vintertältning, men dessa egenskaper gör det också lättare. Så länge Terra Nova håller måttet för barmarksbruk (tillräckligt vindtåligt, tillräckligt vattentätt) så tycker jag då att det verkar vara ett bra alternativ.

Vi ser fram emot din recension efter sommaren.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...