Batterier Litium

Fick följande från Garmin

Några kommentarer.....

Hi Magnus,

Our battery life is based on the use of alkaline cells - the use of rechargeable normally reduces that in half, due to their lower voltage and capacity.

Temperature is also a factor, and below zero we normally recommend the use of lithium cells, as they operate better in sub-zero conditions.
Regards,

Tony Broad
Service/Support and MIS Manager
Garmin (Europe) Ltd
http://www.garmin.com
http://www.garmin.com/support/
 
Gammal skåpmat

För den som inte fattat hur batterier och elektronik funkar repeterar jag delar av mitt inlägg från 2000-10-15 + lite mer information.

Angående batterier så har nog inte alla förstått att olika sorters har olika energiinnehåll och att uppladdningsbara batterier i regel har lägre energiinnehåll än alkalibatterier. När jag köpte min GPS och mina batterier till den i december 1996 var de ”bästa” uppladdningsbara R6 NiMH jag hittade på 1200 mAh, nu finns det sådana på 1600 mAh, men väljer man sådana NiCd batterier på 650 mAh som jag har till min freestyle räcker inte ens batterierna hälften så länge som nya NiMH batterier, än mindre så länge som GPSen tillverkaren angett i databladet. Uppladdningsbara batterier (NiMH och NiCd) har en nominell spänning på 1.2 V medan ”vanliga” icke uppladdningsbara batterier R3, R6 etc. har en nominell spänning på 1.5 V. Det är nog rätt vanligt att tillverkare av alla tekniska prylar försöker få data att se så bra ut som möjligt utan att ljuga allt för mycket. Elektronik drar i regel mer ström vid sjunkande temperatur och dessutom minskar batteriernas kapacitet med sjunkande temperatur.

Jag kan rekommendera alla att läsa i ELFA katalogen där olika batteriers egenskaper förklaras och givetvis köpa de som man tycker är bäst.

Att tänka på är också att bakgrundsbelysningen drar mycket ström, något som jag märkte vid min långsegling i april maj 2000,då 12 V urtaget inte fungerade i sittbrunnen, utan jag körde min Garmin II+ på R6 batterier dygnet runt.

Visst vore det bra om GPS tillverkaren lade in en liten algoritm som känner av hur fort spänningen sjunker och på displayen visar hur länge batterierna kommer att räcka med nuvarande strömförbrukning, visserligen extrapolering men ändå.

Per Brune
 
Bra idé Per..

..så grymt dåliga batteriindikatorer överhuvudtaget på GPS (åtminstone min Garmin 12), visar kvartsfull för att slås av efter en halvtimme. Många mobiltelefoner har också undermåliga batterimätare. /Ola
[Ändrat av dexecupen 2001-02-22 kl 01:33]
 
Sparmod

Såg att nya etrex har sparmod dvs. den kollar position var 5:e sekund istället för varje plus att de modeller med kompass verkar kunna stänga av kompassen...

Kan kanske hjälpa till att hålla den lille vid liv ute i kylan ...
 
Batterisparläge och batteriindikator

Min första GPS, en Garmin II hade batterisparläge, min andra GPS, en Garmin II+ saknade batterisparläge, min nuvarande GPS, en Garmin 12CX har batterisparläge, på Garmin 12XL och kanske fler modeller har batterisparläge införts vid någon av de senaste programrevisionerna. Vad GPSen gör i batterisparläget är förmodligen processorn räknar mindre ofta och därmed drar mindre ström.

Batteriindikatorn (stapeln) bygger på att man använder alkaliska batterier på 1.5 V, 4st seriekopplade batterier således 6 V. 4 st NiMH batterier blir ”bara” 4,8 V. När spänningen blir för låg stängs GPSen av. Med ett justerbart DC-aggregat kan man nog kolla vid vilken spänning GPSen stängs av. Är den spänningen temperaturberoende borde dom kunna fixa en algoritm för det också då det finns en inbyggd termometer i Garmin. Håll nere ENTER knappen vid spänningstillslag så kommer det upp en massa värden, som förmodligen används vid test och felsökning, men fingra inte för mycket på övriga tangenter då det säkert finns någon kombination av tangenttryckningar som raderar minnet eller åstadkommer andra otrevligheter.

Jag ska och skriva ett mail till Garmin och be dom att man på en setup menyn kan ställa in vilken sorts batterier man har och min ide på hur man ska beräkna återstående driftstid på batterierna.

För eTrex modellerna gäller lite andra saker då eTrex bara har 2 batterier och den eTrex jag provade för några månader sedan inte hade någon batteriindikator. Har nyare eTrex fått någon batteriindikator ?


/ Per Brune
 
Gamla Etrex också om man uppdaterar

Min Etrex, som jag uppdaterat till firmwareversion 2.10, har både batteriindikator och val mellan Normal och Batterisparläge.

När jag köpte den i somras kom den med en mycket gammal version (2.02 vill jag minnas). Sedan jag uppdaterat har jag inte bara fått fler riktigt nyttiga funktioner (t ex riktig karta över mottagna satelliter), utan jag tycker att den fungerar mycket bättre rent allmänt.

Så alla som har en Etrex, se till att ni får senaste uppdateringen!

Anders Lj

PS Jag såg i ett diskussionsgruppsinlägg att en leverantör i Europa hade fått en sändning med nyaste Etrex. Enl svenska leverantören skall två av modellerna finnas i Sverige inom två veckor. Låter kul. DS
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...