Miljöbovar i kläder

För att svara på Gamelräven:
Jag tror och tycker att vi självklart ska försöka använda oss av naturliga produkter i den mån det går; t ex bomull är ju inte ett bra material för friluftsaktiviteter, men ull är det. Visst släpper får ut växthusgaser i bakänden men vi måste komma ihåg att dessa är inte fossila växthusgaser: de är de fossila växthusgaserna som är problemet. Växthusgaserna från avgasröret på djuren tillför inget extra till atmosfären, det är gaser som tagits upp i växten och sedan släpps ut igen.
Att leva miljövänligt och ekologiskt betyder inte, för mig, att helt sluta med plast, utan det betyder mer en hållbar lösning. Vi behöver inte missbruka plast, och därmed olja. T ex är energiåtgången för mängden polyetylen i en UL regnjacka väldigt liten jämfört med Klättermusens impregnerade ekobomullregnjacka. Inget påhopp på Klättermusen: det är ett bra initiativ.
Sen handlar det mycket om hela ens livsstil. I vårt hushåll har vi upptäckt att vara miljövänlig i hushållet lönar sig ganska snabbt. Vi sparar pengar på att leva så miljövänligt som möjligt: miljövänlig el, Ekobanken, Jakbanken, biogasbil, ekokött från en bonde i närheten, mjölk från en granne, planera matlagningen. Förra året slängde vi en smörgås och en apelsin - det var all mat som blev dålig och då lagar vi ändå mat nästan varje dag.
Det jag menar är bara man börjar, tar tag i miljövänligheten, så blir det lättare och lättare. Helt plötsligt sparar man på det. Resten hänger med av bara farten, så även utrustningen för friluftslivet.
 
För att svara på Gamelräven:
miljövänlig el, Ekobanken, Jakbanken, biogasbil, ekokött från en bonde i närheten, mjölk från en granne, planera matlagningen..


Nu kommer jag lite från ämnet men vad är miljövänlig el...?

Den enda elkraft med mikroskopisk (t.o.m. lite positiv) miljöpåverkan för våra breddgrader torde vara Bridreaktorer och såna finns inte i Sverige, man planerar möjligen en testvariant om några år i Oskarshamn.

Men tillbaka till kläder
I mångt och mycket är det vår inställning att betala så lite det går för en vara som är ett av de större problemen - i kombination med stordrift (hård belastning på liten yta).
Sen är det givetvis ett lyxproblem - vår fritid - vi (i det här forumet fridluftsmänniskor), skulle man välja att bara vara ute på sommaren när solen lyser så behövs inte/minimalt av dessa olika kläder och problemet skulle därmed minska en hel del.
 
Det är bra att du frågar vad som är miljövänlig el. Producenterna säger att det är hydro och vindkraftverks producerad el.
Vad vattenkraftverk gör upp- och nerströms vet vi alla. De flesta som dyrkar vindkraft tycks ännu vara omedvetna om att utan bidrag bygger ingen dylika. De är ungefär lika improduktiva som kärnkraftverk. Mer input än output.
Hade vi haft ett globalt spolsystem skulle vi på jonvinden runt jorden kunna ta ut mer än vad vi gör av med, men det lär inte bli effektuerat. Politik och koppartjuvar gör det ogörligt praktiskt.
All el förutsätter gruvdrift för kopparen och järnet. Hartserna för isolering kan framställas av skogsindustrin men fn står oljeindustrin för mycket, bl a teflon.
Som kanske framgår av ovanstående är jag lite kritisk till hur man uttrycker källorna bl a.
 
Det enda som är miljöovänligt är bovarna som bär dem. Ge fan i att skaffa barn så är problemet snart löst. Efter tre till fyra miljarder år har jordskorpan omsatts och alla spår från oss i den sedimentära berggrunden har raderats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.